Односкладне речення – це таке просте речення, основний зміст якого зосереджений в одному головному
члені речення і не передбачає наявності другого головного члена.
Односкладні речення
речення, у яких головний член речення, у
яких головний член
подібний до підмета
подібний
до присудка
- називні - означено-особові;
-
неозначено-особові;
-
узагальнено-особові;
-
безособові;
-
інфінітивні.
Означено-особові: Усоте прославляю буйноту життя.
Неозначено-особові: Розіп’яли у тридцять третім Україну.
Узагальнено-особові: За цю науку цілуйте батькам руку.
Безособові: Пахло свіжою травою й польовими
квітами.
Інфінітивні: Писати тільки
правду.
Називні: Днів миготіння пелюсткове.
2) Практикум
- Виконайте вправу 196 (с.98) та вправу 200 (с.99)
- Вибірковий диктант
Він стереже і клуню, і стіжок.
Крізь темний бір до ясних зір прорубую дорогу.
Пригадай собі голос матері.
Повний місяць похилився над гаєм.
Вітерцем дихнуло з долини.
Лови летючу мить життя!
Добре діло роби сміло.
Вовчицею ніч за вікном чигала.
Темної ночі перевезено його в темний покій.
Основне призначення узагальнено-особових речень - образне вираження узагальнених суджень, тому особливого поширення вони набули в приказках, прислів'ях, загадках, казках.
За допомогою узагальнено-особових речень також дають інструкції, рецепти, позначаються закономірності.
2) Практична частина
Вправа 216
Розподільний диктант
Запишіть речення у такій послідовності: а) означено-особові; б) неозначено-особові; в) узагальнено-особові
1. Усоте прославляю буйноту життя!.
2. За цю науку цілуйте батькам руку.
3. Не підкидай жару до вогню.
4. Для добрих друзів відчиняю дім.
5. Розіп’яли у тридцять третім Україну.
6. Деякий час їхали мовчки.
7. Люблю чернігівську дорогу.
8. Бережи честь змолоду.
9. Ворожили на долю.
Виконайте тестові завдання
1.
Визначте
вид наведених простих речень.
Вид речення Речення
1 означено-особове А
Як важко перші кроки йти!
2 неозначено-особове Б Мною
аж надто піклуються.
3 узагальнено-особове В Від своєї совісті не втечеш.
Г Разом ходімо в майбутнє.
2.
Доберіть
приклад до кожного виду односкладного речення.
Вид односкладного
речення Приклад речення
1 означено-особове А Решетом води не
наносиш.
2 неозначено-особове Б В Олешківських пісках
тополя бовваніє.
3 узагальнено-особове В Навесні на розпутті
викопали криницю.
Г Припливайте до колиски,
лебеді, як мрії.
3.
Доберіть
приклад до кожного виду речення.
Вид речення Приклад
1 означено-особове А Пахне гіркотою осені.
2 неозначено-особове Б Раніше в Україні на щодень
пекли житній хліб.
3 узагальнено-особове В Чесне діло роби сміло.
Г Сади свій сад, плекай
свої надії.
4. З’ясуйте типи односкладних речень.
Тип односкладного
речення Приклад
1 означено-особове А На жаль, забули свою
історію.
2 узагальнено-особове Б Смолою пахне дощок білий ряд.
3 неозначено-особове В Згаяного часу конем не
доженеш.
Г Подбати мушу про тебе.
16.01.2021.
1.Установіть
відповідність між типом односкладного речення і прикладом.
Односкладне речення
1 означено-особове 2 неозначено-особове 3 узагальнено-особове 4 безособове
А З гармат по горобцях не стріляють.
1 означено-особове 2 неозначено-особове 3 узагальнено-особове 4 безособове
А Друга шукай, а знайдеш – тримай.
Односкладне речення
1 означено-особове 2 неозначено-особове 3 узагальнено-особове 4 безособове
А Не хвали мене в вічі, не гудь поза очі.
1 означено-особове 2 неозначено-особове 3 узагальнено-особове 4 безособове
А Вір своїм очам, а не чужим речам.
Б Візьми свій келих сонця у життя!
Г Вино мудрості п’ють із келиха розчарувань.
Д Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема.
2. Робота з підручником
Вправа 242 (уважно прочитайте завдання)
Вправа 243 (1)
18.01.2021
Тема. Односкладне називне речення.
1) Вивчіть теоретичний матеріал
Називними є такі односкладні речення, у яких головний член стверджує наявність предметів чи явищ у реальній дійсності.
Спосіб вираження
У таких реченнях головний член здебільшого виражається іменником у називному відмінку, рідше - займенником або іменним словосполученням.
НАПРИКЛАД: 1. Спокійні очі. Сива голова (Л. Костенко). 2. Довга, затяжна волинська осінь (М. Олійник).
Односкладні називні речення можуть бути поширеними (Сніжна зима) і непоширеними (Зима)
Роль у мовленні
Називні речення досить поширені в художньому стилі, зокрема в описах природи, дії, обстановки, де вони часто утворюють цілу низку однотипних структур.
НАПРИКЛАД: Спориш. Нагідки. Стиглі свічі лип. І кручений панич дереться вгору (М. Боровко).
Також називні речення часто використовують у газетних і журнальних статтях.
У називних реченнях є лише один головний член у формі підмета. Присудка в таких реченнях немає й не може бути. З другорядних членів у називних реченнях можуть бути лише означення.
1. Як називається розділ
мовознавства, що вивчає будову словосполучень і речень?
2. Яке речення називається двоскладним?
3. Що є граматичною основою речення?
4. Що
називаємо односкладними реченнями?
5. Як
називаються односкладні речення з головним членом речення – підметом?
6. Які
бувають види односкладних речень із головним членом – присудком?
7. Наведіть
приклад означено-особового речення?
8. Наведіть приклад неозначено – особового речення.
9. Які
речення називаються узагальнено-особовими?
10. Які речення є безособовими?
11. Що є спільного в означено-особовому,
неозначено-особовому,узагальнено-особовому
реченнях і немає в безособовому
реченні?
12. У яких стилях мовлення переважно
вживаються односкладні речення?
3) Виконайте тестові завдання
1 |
означено-особове |
А |
Стану в житті малою хвилиною, чорною гілкою на
тополі. |
2 |
узагальнено-особове |
Б |
В зів’ялих листочках можуть вгадати всю красу зеленого чаю. |
3 |
безособове |
В |
За добро добром платять. |
4 |
неозначено-особове |
Г |
Взимку та повесні курінь відчинено з ранку до
вечора і цілу ніч. |
Творче конструювання.
За поданим початком складіть складні речення так, щоб друга частина була: А) умовно двоскладним реченням, В) умовно односкладним реченням. Виділіть граматичні основи
Зразок
1. Починає дніти ... .
2. Уявляється мені степ... .
3. Тихо в лісі ... .

Людський мозок – диво природи
Мало хто може уявити наскільки потужний суперкомп'ютер
знаходиться в нашій голові. Вчені, які взялись досліджувати людський мозок
сходяться на тому, що досі ми лише доторкнулись до вивчення цього дива природи.
Наш мозок дивовижний. Він
може допомогти піднятися на будь-яку вершину, досягти заповітної мрії і
домогтися дійсно найскладнішої мети. Але для цього потрібно розуміти принципи його
роботи.
Сьогодні кожен із вас може
знайти безліч цікавої інформації про все на світі, але, на жаль, науковими темами мало хто із учнів цікавиться. І,
погодьтесь, ніхто із вас не переймається своїм здоров’ям. Ви молоді, енергійні,
креативні, у вас попереду ціле життя, сповнене неймовірних пригод. Але чи
замислювались ви коли-небудь над тим, як працює наш організм, що є його
рушійною силою, чому інколи важко запам’ятати те, що говорять учителі? Тому
сьогодні я спробую відкрити завісу і розповім вам про головний орган нашого тіла – мозок.
1. Наш мозок ніколи не
відпочиває. Навіть,
коли ми спимо, мозок продовжує старанно працювати. До того ж уві сні його
активність ще вища, ніж вдень. Коли ми
прокидаємось, наш мозок виробляє достатньо електричної енергії, щоб загорілась
електрична лампочка.
Відсутність сну
дуже негативно впливає на мозок людини. Перші прояви шкідливого впливу
проявляються у сповільненні реакції, а в крайніх випадках з’являється
помутніння свідомості та галюцинації.
До того ж, короткочасний сон також покращує
продуктивність мозку. Виявляється, що для мозку буде
дуже корисним подрімати. Це допомагає покращити пам’ять і робить навчання
краще. Згідно з нещодавнім дослідженням, під час короткочасного сну права
частина мозку набагато активніша за ліву. Незважаючи на те, що 95% населення є
правшами, а лівий бік мозку є найбільш домінуючим, права частина постійно є
більш активною під час сну. Отже, поки ліва частина мозку відпочиває, права
частина очищує тимчасові спогади, переміщує певну інформацію в довготривалу
пам’ять, що зберігає основні моменти дня.
Під час сну мозок, як
виявилось, активно працює. Якщо людина засинає з важким для нього запитанням у
голові і не знає, як його вирішити, то наступного дня у неї вже буде відповідь.
Науковці стверджують, що наш мозок за ніч може швидко встановити зв’язок між
думкою, твердженням, пам’яттю, і на ранок видасть вам ідею вирішення цієї
проблеми.
2. Розумова робота не втомлює мозок
Почуття втоми мозку виникає через наші емоції. Склад крові, що протікає
через мозок протягом активної діяльності, незмінний. Хоча, наприклад, кров з вени у людини, яка пропрацювала весь
день, істотно змінюється. Психіатри
встановили, що почуття стомлення мозку обумовлюється нашим психічним і
емоційним станом.
3. Наш мозок дуже лінивий і завжди
намагається спростити свою роботу. Тому
необхідно тренувати його якомога активніше. Для мозку корисно навчання,
фізкультура на свіжому повітрі, правильне харчування, міцний сон, подорожі в
нові місця, заняття незнайомою діяльністю, ведення записів, танці.
Як тренувати мозок
Ось кілька порад, як можна ефективно тренувати мозок:
- Виходьте із зони комфорту. Виконання одноманітних задач не сприяє покращенню
роботи головного мозку. Кращий варіант — це влаштувати мозку челендж
та обрати новий незвичний вид діяльності. Вивчення іноземної мови чи
освоєння музичного інструменту чудово для цього підійдуть;
- Подорожуйте та шукайте нові шляхи. Освоєння нової місцевості — це завжди хороший
інструмент, щоб активувати головний мозок. Якщо це інша країна, то
слід повністю переключитися та виконати незвичні завдання в новій
місцевості — від пошуку шляху додому до покупок у магазині.
Схожу вправу можна робити і вдома, наприклад, кожного разу змінювати шлях
на роботу чи навмання гуляти вулицями. Така активність впливає
на гіпокамп у головному мозку — місце навчання і пам’яті;
- Спілкуйтеся.
Постійне спілкування — це активна розумова діяльність, зокрема
концентрація уваги та стимуляція пам’яті, а це покращує когнітивні
функції. Спілкування з різними людьми допомагає зміцнити нейронні мережі,
сповільнює їх ослаблення в процесі старіння. Також це посилює так
званий когнітивний резерв головного мозку (наші можливості) і тим самим і
стає на заваді розвитку деменції;
- Читайте та грайте в шахи. Це прості та звичні нам речі, втім, ми часто
забуваємо, яку користь вони приносять. А щоб ускладнити завдання —
спробуйте, наприклад, почитати нову книгу іноземною мовою, а потім
обговорити її з друзями.
Пам’ятайте, наш мозок потребує тренування так само, як і
наше тіло. І чим старше ми стаємо, тим важливіше слідкувати за базовими
правилами здорового способу життя. Збалансоване харчування, фізична активність
та повноцінний сон допоможуть тримати мозок і тіло в тонусі.
Тематичні виписки - це фрагменти тексту (абзаци, речення, інколи терміни, влучні вислови, дати, схеми), що є важливим матеріалом для підготовки доповіді, виступу.
ПАМ’ЯТКА
«Як працювати над тематичними виписками»
Виберіть з тексту необхідний матеріал і запишіть його у вигляді цитати в такій послідовності:
■ цитата;
■ прізвище та ініціали автора твору;
■ назва твору;
■ назва видавництва;
■ рік і місце видання;
■ розділ книги чи том;
■ сторінка.
Зразок 1
Поетичний світ В. Симоненка
«З усіх щедрот В. Симоненко обирав неспокій, труд душі, боління серця. Він поспішав висловити своє ставлення до світу, ...категорично проголосити своє «за» і «проти», піднести і заперечити, олюднити створюваний світ, бо олюднення — це насамперед визначення позиції, етична оцінка життєвих явищ».
Моренець В. На відстані серця. Літературно-критичні статті, нариси, есе. — К. : Радянський письменник, 1986. — С. 90.
Зразок 2
«Рівність українського слова серед світових мов виборювали видатні культурні діячі, письменники, які добре розуміли, що без мови немає народу».
Культура української мови. Довідник / за ред. В. Русанівського. — К. : Либідь, 1990. — С. 21.
Зразок 3
«Він був сином мужика і став володарем у царстві духа.
Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури.
Він був самоуком і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним уче-ним.
Десять літ він томився під вагою російської солдатської муштри, а для волі Росії
зробив більше, ніж десять переможних армій».
Франко І. Я. Присвята Тарасу Шевченку/ Зібрання творів: В 50-ти т. — К., 1983. —
2) Пригадайте найуживаніші вставні слова, словосполучення, речення (див.таблицю с. 166-167)
1. Київ без усякого сумніву – історична і сучасна столиця України, її
політичний, культурний і релігійний центр.
2. Ось уже понад п'ятнадцять століть височіє на дніпровських схилах
золотоверхий Київ дійсно столиця нашої духовності.
3. Звичайно рукотворна краса храмів западає в серце.
4. Безперечно з глибокою шаною і гордістю вимовляє цю назву кожен
українець.
5. До речі у Києві є також музеї і театри, і кінотеатри, і стадіони – все
це осередки культури.
6. У столиці зрозуміло багато парково – дослідних інститутів, Академія наук
України, безліч вузів, у тому числі університет імені Тараса Шевченка.
7. У місті як відомо багато старовинних пам’яток історії та архітектури: Золоті ворота,
Видубецький монастир, Києво – Печерська Лавра, славнозвісний Поділ – все це
духовні символи нашого народу.
8. Взагалі сади і парки, Дніпро і Володимирська гірка створюють неповторну
атмосферу цього тисячолітнього міста.
9. Отже Київ – одне з найкращих міст світу, що вабить численних туристів.
Залежно від того, як вставлені слова і речення вимовляються, їх виділяють парними комами, парними тире або дужками, їхня ж інтонація залежить від змісту і від волі автора.
У вставлених реченнях розділові знаки ставляться відповідно до загальних правил. У кінці їх крапка не ставиться, але може стояти знак оклику або знак питання.
Якщо вставлене речення вимовляється майже таким самим тоном, як і основне, то воно виділяється з обох боків комами.
1. Звали нашого діда, як я вже потім довідавсь, Семеном. (О. Довженко.)
2. Лишилася у нас, і зовсім це не хиба, глибока шана повсякчас — так! — до святого хліба! (М. Рильський.)
Якщо вставлені слова чи речення вимовляються підвищеним тоном, то вони виділяються з обох боків тире.
1. Є ж люди на землі, — а то б не варто й жити, — що крізь щоденний труд уміють і любити, і усміхатися, і мислити, й шукать. (М. Рильський.)
2. В щирім серці, в чесних грудях — вірю, знаю! — квіти є! (В. Симоненко.)
3. Годинник бив — що з ним? — зовсім не ту годину. (І. Жиленко.)
Якщо вставлена конструкція виділяється тире й уводиться в речення на тому місці, де за правилами вживається кома, то така конструкція виділяється з обох боків комами та тире: Не було ще такого літнього ранку, — хіба вже каміння з неба, — щоб дід Арсен, прозваний Бушлею, всидів дома. (Григір Тютюнник.)
Найчастіше вставлені слова чи речення вимовляються пониженим тоном. Тоді вони виділяються дужками.
1. Далеко-далеко (те знають хіба що лелеки) розкидала доля киптарики і сіряки. (Б. Олійник.)
2. У затінках попід гінкою ліщиною (рибалки тут щоосені вудлища собі ріжуть) прозоро-зелені шпичаки конвалій, кропива з-під торішнього листя пнеться (Григір Тютюнник.)
Оповідання — невеликий за обсягом розповідний твір про одну або кілька подій у житті персонажа, що відіграють важливу роль у його долі.
Обрамлення — такий композиційний прийом, за якого сюжетний твір
включається в розповідь, немов у рамку, яка безпосереднього зв'язку з розвитком
сюжету не має.
Особливості оповідання:
♦ зображення переважно однієї
події з життя головного героя;
♦ розповідна форма викладу;
♦ нетривалість дії;
♦ невелика кількість дійових
осіб;
♦ стислість викладу художнього
матеріалу;
♦ невеликий обсяг.
Відмінності між оповіданням та
розповіддю:
- оповідання — це один з видів розповіді;
- у подіях, що становлять сюжет оповідання, можна виділити зав'язку,
кульмінацію та розв'язку, чого немає у творі-розповіді, де йдеться про якийсь
цікавий випадок;
- на відміну від розповіді, в оповіданні чітко простежуються певні думки, ідеї,
висловлюється ставлення автора до зображуваних подій;
- в оповіданні поєднуються різні типи мовлення (розповідь, опис, роздум), часто
є діалоги;
- пишуться оповідання тільки в художньому стилі.
Обрамлення у тексті може:
- характеризувати (за подібністю чи контрастом) обставини, в яких
відбувається дія;
- містити авторські роздуми про героїв;
- створювати фон розповіді.
Зразок тексту оповідання з обрамленням.
* * *
Нараз згадав гомінке обійстя баби
Ґандзі, що розкинулося в самісінькому центрі села. По неділях і святах ми біля
бабиної хати завжди збирались на сходини.
Жила баба Ґандзя самотньо. Син мешкав у Києві, приїздив рідко.
Довгими осінніми та зимовими вечорами їй не сиділось вдома: почергово ходила то
до одного, то до іншого сусіди. Переповівши новини, бабця збиралась додому, але
я крадькома торкав її теплу руку, нашіптував: "Казочку якусь
розкажіть..."
Одну з тих казок я пам'ятаю й досі...
(Обрамлення.)
* * *
Начебто в тутешньому великоліському
бору з'явився ведмідь. Зла він людям не чинив, але й нікого не допускав у свої
володіння — боявся, щоб селяни не дерли диких бджіл, бо й самому хотілось
бортнього меду. Одного разу, пересиливши страх, до лісу вимандрував сільський
свинопас. Забравшись на галявину, зарослу дорідними суницями, заповзявся
збирати смаковиті ягоди. Аж тут зачувся шурхіт сухостою, — підняв голову й
сторопів: прямісінько на нього чалапав волохатий володар нетрів. Нараз свинопас
сикнувся утікати, але було пізно — клишоногий стояв поруч, простягуючи дебеле
лапище. Глянув чоловік на нього й відсахнувся — в опухлій і закривавленій
долоні стирчала розкарякувата скабка. Зрозумівши, в чому річ, свинопас витяг
деревину, і ведмідь пішов геть. Як козубок наповнився ягодами, біля нього знову
з'явився клишоногий, тримаючи в лапах стиглий щільник меду. Так ведмідь
віддячив чоловікові за його ласку...
* * *
Причастивши казкою, бабуся йшла
додому. Я вилазив на піч, але довго не міг заснути. В уяві поставали герої
бабиних легенд і переказів.
(Обрамлення.)
(За В. Скуратівським).
Зауваги.
* Обрамлення повинно доповнювати сюжет, давати додаткову інформацію для
роздумів,
* Зверніть увагу на те, що події в обрамленні менш важливі, ніж в
основній частині.
* Не варто переобтяжувати оповідання зайвими подробицями.
* Не забувайте, що в художньому творі, крім правди життєвої, є ще правда
художня, сказана автором, аби надати зображуваному найбільшої достовірності,
поглибити його смисл. Подумайте, які вчинки героїв, події чи художні деталі
можна домислити.
Практичні завдання
Виконайте одне
завдання на вибір
1)
Напишіть своє оповідання, використовуючи подане обрамлення.
Зразки оповідань.
Незабутня
казка
Мій брат — великий непослух.
Страшенно вередує і гасає без тями. Мама часто йому пробачає, приказуючи:
"Школа навчить його і розуму, і дисципліни."
Якось Андрійко біг через подвір'я, зачепився ногою за невеликий камінець і
розбив коліно. Я швидко підійшов, взяв його на руки та почав заспокоювати.
Натомість він став гамселити мене руками. Надійшла бабуся, взяла онука на руки,
притулила до себе і розважливо почала свою казку...
*
* *
... Андрійко витер сльози, подивився на бабусю, підійшов до мене і дав цукерку. Мабуть, зрозумів, що за ласку треба віддячити
2) Придумайте інше обрамлення до поданого сюжету і запишіть.
Підберіть заголовок.
Сімейна
реліквія
Одного спекотного дня бабуся Катя
поверталася з магазину. Несла великі пакунки з продуктами. Втомившись, присіла
на лавку і поглядом ковзнула по траві. Їй здалося, що серед густої зелені щось
зблиснуло. Приглянувшись, вона помітила старий натільний хрестик. Поклавши на
долоню, прикипіла до нього поглядом. Серце затіпалось, мов пташка в клітці:
точнісінько такий старий срібний хрестик був у неї...
Катруся
міцно тулила хрестик до грудей. Це — дорогоцінний подарунок мами. Скільки разів
рятував він ї від різних напастей. Завжди пам'ятала матусину пересторогу:
нізащо, нікому й ніколи хрестик не віддавати.
У буремному сорок третьому році голод сильно докучав сім'ї. В хаті — ні
скоринки хліба. Голодні очі дітей наштовхнули Катю на гріховну думку: обміняти
хрестик на хліб.
Зранку, затуливши хрестик міцно в долоні, пошкандибала вона у найближче село,
бо серед своїх не зважилася пропонувати такий обмін.
Паленіючи від сорому, постукала в перше вікно. З хатини вийшла немолода
господиня. Побачивши на долоні срібний хрестик, все зрозуміла. Через кілька
хвилин незнайома винесла Каті хлібину, але хрестик не взяла...
Бабуся відкрила очі. Навколо гомоніло літо. Повільно підвівшись,
почимчикувала додому... На лавці виблискував старий срібний хрестик. Чи візьме
його хтось?..
Складіть і запишіть речення, у яких подані слова виступали б спочатку в ролі вставних, а потім були б членами речення.
Може, видно, правда, на щастя.
Доповніть речення вставними конструкціями, які мали б значення, вказане в дужках. Утворені речення запишіть, розставивши розділові знаки.
1. І, (упевненість), француз Боплан приклав тут усього свого досвіду, щоб зробити Кодак необоримою фортецею (А. Коваль).
2. Голуб, (невпевненість), втихомирився й заснув (У. Самчук).
3. Кінь, (невпевненість), зупинився біля її хати (М. Стельмах).
4. Марко ніколи не бачив на материнім виду таких крихітних сліз, (невпевненість), старість чи лихоліття здрібнили їх, як здрібнювали все на світі (М. Стельмах).
5. (Сумнів), так і треба (У. Самчук).
6. Тепер повернули, (упевненість), до лісу (В. Близнець).
7. (Невпевненість), нема уже на світі правди! (Невпевненість), вона уже за море утекла! (Є. Гребінка).
8. Це як, (привертання уваги), вірувати в Бога і продавати душу сатані (Л. Костенко).
9. Небо, (сумнів), захмарене, бо на ньому ані вогника (В. Шевчук).
10. (Задоволення, радість), Федько не може чути ніяких порад і щасливо добирається до берега (В. Винниченко).
1.
Вставним словом ускладнено речення (розділові
знаки пропущено)
А Наш тренер може перепливти Дніпро.
Б Час для роботи вже може й настав?
В Мріяти про велике може кожен.
Г Чи може орел здійнятись над хмари?
2. Вставного
слова НЕМАЄ в реченні (розділові знаки пропущено)
А Буває часом перебіжить дорогу листя.
Б Завтра поїдемо мабуть твоїм човном.
В Кажуть легше повалити ніж збудувати.
Г Наша мандрівка сподіваюсь буде цікавою.
Д Становище здавалося не таким скрутним.
3. Вставне слово, що вказує на послідовність і зв'язок думок, ужито в
реченні
А Отже, сполучники поділяємо на сурядні й підрядні.
Б Кожна наукова теза, безперечно, вимагає доказів.
В Такі експерименти, очевидно, необхідно
продовжувати.
Г Зміст цього поняття, на мою думку, треба уточнити.
Д Розв'язати проблему допоміг би, мабуть, такий експеримент.
4. Слово здавалося є вставним у реченні (окремі розділові знаки
пропущено)
А Усе довколишнє здавалося їй
перевитим піснями, веселими чи сумними, як буває пройнятий сяєвом сонця
простір.
Б Багатьом здавалося що й
увесь півострів зараз палає в пожежах, адже куди не глянь – звідусіль шугає
вогонь, тріщить, гуде в деревах, жаркий, агресивний.
В Кущ здавалося і зимою
зеленіє, бо коли танули сніги, то на світ пробивалося його цупке зелене листя,
не змучене холодом, не скалічене морозом.
Г Широкі промені вдарялись об кам’яні плити,
курилися золотим димом, від чого здавалося що все тут
пливе, рухається, злітає в просторі.
Д Уже придивилася до його очей і побачила: те,
що здавалося байдужістю, насправді було мудрістю й
глибоко захованим стражданням.
5. У реченні
вставні слова
А виступають
підметом
Б не є членами речення
В виступають присудком
Г виступають означенням
6. Вставними словами можуть
бути всі слова в рядку
А до речі, без
сумніву, на мій погляд
Б навіть, на жаль, між нами кажучи
В нібито, по-перше, на радість
Г начебто, уявіть собі, наприклад.
7. Правильно розставлені всі розділові знаки в
реченні:
А Того можливо, не знайду я слова, щоб наш прекрасний оспівати світ.
Б Місяць хоче, мабуть погрітись,суне в шибку свій мідний
диск.
В Може у вас знайдеться цікава книжка.
Г Пам’ятки
української вишивки, на жаль, збереглися за останні кілька століть.
8. Люди, без
сумніву, не забувають творити добро! Синонімом до вставного слова
буде
А мабуть
Б безперечно
В на щастя
Г як завжди
9. Доберіть приклад до кожної з груп вставних слів за значенням.
Група вставних слів за
значенням
1 вказівка на джерело повідомлення
2 зв’язок з попередньою думкою
3 невпевненість, припущення
4 емоційне ставлення до змісту висловленого
Приклад
А Весна, на диво, була рання.
Б Навпаки, у рухах спортсмена почувається
впевненість.
В Тихі води, кажуть, найглибші.
Г Погодьтесь, вам зробили слушне зауваження.
Д Здається, сама ця тиша ночі повинна
врівноважувати душу.
06.04.2021
Тема. Звертання. Вставні слова. Тренувальні вправи.
1) Повторити вивчений теоретичний матеріал про звертання та вставні слова.
2) Виконати практичні завдання.
2.1. Записати текст, розставити розділові знаки, записати правильно слова. Зробити синтаксичний розбір виділеного речення.
Кажуть
що українець співає цілий рік і цілий вік. Так мабуть нам від Бога дано. Було
заборонено слово письмо щепили до
нашої культури те, що їй зроду/віку невластиве. Але нація збереглася безперечно
завдяки тому півмільйонному пісенному вінку, котрим була заквітчана Україна,
єдина держава у світі, що має таку багату пісенну спадщину. На/щастя добрі, щирі, талановиті люди не
перевелися серед нас.
Повірте
головне це внутрішній світ людини, ось про нього і має писати література.
Не/описувати фізичні дії, а можливо душевні прояви переживання думки навіть
щось більше, але то вже напевно належить Богові. Отже немає сірих непомітних
людей, кожен має свою душу. У кожній душі — свій чутливий світ.
А український
живопис! На/щастя збереглися в ньому національні мотиви, що підносять його над
буденністю життя. Здається а що тут такого — небо звичайне, дерева звичайні,
садок звичайний. А щось таки бере за душу судомить м…язи заставляє надовго зупинитися перед полотном.
Отже на такому трепетному і щемному почутті й виховується особистість. Дивна річ що саме так народжується мудрість щирість ніжність — усе те, на чому стоїть сей світ.
2.2. Виконати тестові завдання
1.
Знайти речення,
у якому звертання стоїть у кінці.
А Мужай,
прекрасна наша мово, серед прекрасних братніх мов (М.
Рильський).
Б
Кобзарю, знаєш, нелегка епоха оцей двадцятий невгамовний вік
(Л. Костенко).
В Гей
рицарю жадібний, стережись (М. Бажан).
Г Я
сирота з Вільшаної, сирота, бабусю (Т.
Шевченко).
2.
3.
Знайти
речення зі вставним словом.
А Дівчина
не намагалася заплутувати слідів, вона вкидала всі листи до тої самої скриньки,
а коли й не до тої самої, то принаймні в тому самому поштовому відділенні, що
значилося під цифрою сім (П.
Загребельний).
Б Тепер,
щоправда, довкола було досить голо і сумно
(І. Франко).
В І враз,
неждано і чудно для ранку, сплеснули мідні звуки оркестру
(Ю. Смолич).
Г У неволі тяжко,
хоча й волі, сказать по правді, не було (Т.
Шевченко).
4.
Знайти речення зі вставними словами, які
виражають невпевненість.
А Нас не
злякають ці гори, де, може, не ступала людська нога (О.
Гончар).
Б Звісно,
чумаки завжди рушають до схід сонця, щоб захопити холодку
(О. Стороженко).
В Ти,
мабуть, не знаєш, що наша дивізія носить ім'я мого рідного міста (О. Гончар).
Г І ось,
нарешті, вершина (О.
Гончар).
5.
У яких
реченнях допущено пунктуаційні помилки?
А Печаль
і гордість повніть, моє слово... (М.
Нагнибіда).
Б Орачу
мій, господарю великий, гостило в тебе, сонце за столом...
(М. Стельмах).
В Ой
водо-водограй грай для нас, грай, танок свій жвавий ти не зупиняй (В. Івасюк).
Г Луки,
луки, пропахлі сіном прілим, чи ви мене впізнали, земляка?
(В. Симоненко).
6.
Установити
відповідність між реченнями і типами вставних конструкцій, ужитих у них.
А Вода ж
тут, самі бачите, яка: в ній сила
1 Вставне слово.
земна і
сила сонця (І.
Цюпа). 2 Вставне словосполучення.
Б Раніше, бувало,
друкувався навіть у 3 Вставне речення.
столичних
газетах і журналах, а тепер
писав
здебільшого для себе, для душі (І. Цюпа).
В Ось, я
бачу, що багато хто з молодих починає з мініатюр...
(О. Гончар).
Г Дивна річ,
саме так народжується мудрість, щирість, ніжність – усе те, на чому стоїть сей
світ (О.
Марченко).
Д Радина
мама (тата в нього не було) була
вчителькою музики (Ю. Яновськй).
Е І, мабуть,
усі ми тоді почували себе молодими,
дивлячись на вічно молоду «Енеїду» і «Наталку Полтавку»
(Б. Лепкий).
7.
З'ясувати
відповідність між реченнями і типом вставних конструкцій за вираженням ставлення
мовця до повідомлюваного.
1. Активізація уваги
2. Вказівка на джерело повідомлення
3. Послідовність викладу
4. Почуття
5. Невпевненість
6. Упевненість
А Ти, по-моєму,
не знаєш, що наша дивізія носить ім'я мого рідного міста
Б Легенькими хвильками озеро набігло на греблю, і, очевидно, підточувало її В На жаль, не завжди і не все так робиться, як говориться.
Г Чуєте,
в неволі іноді згадаю своє стародавнє.
Д Я, значить, вас один раз десь зустрічав.
Е Денис, безумовно, дужим ударом проломив стіну
07.04.2021
Тема. Контрольна робота з теми "Звертання, вставні конструкції"
Завдання
Виконати завдання контрольної роботи
1. Знайти речення, у якому звертання стоїть
на початку.
А Ти зійди на гору,
брате, і поглянь на схід: стали світлі наші хати і просторий світ (Я. Колас).
Б О ліро
пушкінська, на світ увесь брини про зорі щастя (М. Ткач).
В Ми зберегли
тебе, вкраїнська мово, щоб лютий ворог не поранив
(П. Тичина).
Г Добридень, тату
мій і далі неосяжні, прийміть любов мою й тепло пісень моїх
(В. Симоненко).
2. Визначити речення з поширеним
звертанням.
А До тебе,
Україно, наша бездольная мати струна моя перша озветься
(Леся Українка).
Б Пригадайте, мамо,
те прощання край воріт, де сяяла роса (Д.
Павличко).
В Микито, знов
мою пораду ти забув і судиш про князів (І. Кочерга).
Г До тебе, мій
дорогий юний друже, приходять усе нові та нові книжки, які відкривають безмежні
обрії знань.
3. Знайти речення зі вставним
словосполученням.
А густий,
соковитий, запашний бур'ян з-під ніг слався, мені здавалося, до самого обрію (П. Панч).
Б Оце (одного
разу було свято й погода), сиділа стара Кармелиха коло своєї хати на призьбі, дивилася
у поле на шлях.
В Почуття підлого
переляку і жадоби жити (за всяку ціну жити!) змагалося з почуттям честі, з
почуттям самозбереження, важливішого, ніж збереження фізичне
( І. Багряний).
Г Чи тільки терни
на шляху знайду, чи стріну, може, де і квіт барвистий
(Леся Українка).
4. Знайти речення, у яких вставні слова
виражають упевненість.
А Безумовно, ти
хоч не феномен, але спритний чоловік (О.
Корнійчук),
Б Мені
тепер відкрилося, нарешті, що людина створена для любові, для кохання, для
зачарованості й захопленості.
В Живу, як
знаєте, я на хуторі, якраз на узліссі (Остап
Вишня).
Г Увечері,
справді, пішов дощ (Ю. Смолич).
5. У яких реченнях допущено пунктуаційні
помилки?
А О поле, й
дорога, і річка, й узлісся зелене! Ви в серці у мене
(Л. Первомайський).
Б О незвичайна,
чародійна мово, Хоч пронеслася молодість громово, Твій звук у мене в серці не
затих.
В О Львове батьку
мій камінний, знаю, Як мучила тебе страшна жада в бою, коли напасницька орда
Топтала й роздирала Русь безкраю (Д. Павличко).
Г За все тобі
спасибі, низький уклін о земле, наш уклін! (І.
Гончаренко).
6. Установити відповідність між реченнями і
типами вставних конструкцій, ужитих у них.
А Юні
друзі, ви, певна річ, полюбляєте мандри.
1 Вставне слово.
Б Література,
за висловом письменника, напо- 2 Вставне словосполучення.
внює ідеї плоттю й кров'ю
(І. Цюпа).
В В ім'я
миру і злагоди народів, напевне, кожний 3
Вставне речення.
із нас не пошкодує віддати розум і здібності,
віддати всі найкращі сили своєї душі
(О. Гончар).
Г А я
хвилинку виберу, скажу, про командира (отак
за першим спогадом і другий виплива): душа
у нього щира... (А. Малишко).
Д А ці
вміння розмовляти і слухати (як зазначає
більшість учених-психологів) дуже важливі
для
людини (З
журналу).
Е Мабуть,
не злічити всіх визначень сили і краси
народного поетичного слова (Г.
Бойко).
7. З'ясувати відповідність між реченнями і
типом вставних конструкцій за вираженням ставлення мовця до повідомлюваного.
А Жахіть війни,
на щастя, ви не зазнали... 1
Активізація уваги.
(О. Гончар).
Б Мабуть,
передчуття розлуки властиве лю- 2
Вказівка на джерело повідомлення.
дині (І.
Цюпа).
В Зрештою,
навчання триває і після закін-
чення школи (І. Цюпа). 3 Послідовність викладу.
Г На материні
прохання, уявіть собі, ніхто
не зважає (О. Довженко). 4
Почуття.
Д Чигирин,
здається, глянув не в очі, 5
Невпевненість.
а в душу брата (М. Стельмах).
Е Тепер,
щоправда, досить булоголо і сум- 6 Упевненість.
но (І. Франко).
8. Відновити
текст, поширюючи речення вставними конструкціями з довідка.
Того літа
пощастило мені довідатися про те, чого раніше й
підозрювати не міг. Я
взнав від Миколки, що не тільки люди ходять у гості одне до одного, а й
дерева до дерев. Так,
верба в лузі ходить у гості до калини, і квітки вчащають у гості до квіток —
настурція до калачика, красоля до повитиці, матіола до березки, бо їм теж кортить
побути разом.
Комусь іншому я й не повірив би, але як
я міг не повірити Миколці Кострубі, у якого за Незмінного свідка завжди виступав
пес Боніфацій! (За Є. Гуцалом).
Довідка:
наприклад, напевне, мабуть, скажімо, певне, гадаю.
9. Скласти два речення так, щоб у першому
слово здавалося
було вставним, а в іншому – членом речення.
09.04.2021
Тема. Речення з відокремленими членами. Поняття про відокремлення. Основні умови відокремлення другорядних членів речення.
1) Ознайомтесь із теоретичним матеріалом (с. 179)
2) Перегляньте відеоурок "Відокремлені члени речення" за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=09kOkyE1I0U
3) Виконайте практичні завдання
Лінгвістичний диктант
На основі побаченого і прочитаного дайте письмові відповіді на запитання
1. Просте речення може ускладнюватись ...
2. Відокремлені члени речення виконують функцію...
3. Відокремленими членами речення можуть бути...
4. На письмі відокремлені члени речення виділяються...
5. Визначте синтаксичну роль відокремлених членів речення:
Над луками, залитими квітневою повінню, холонув вечір.
Забувши сміх, ми слухали нового вчителя, схилившись на парти.
Я не знаю нічого ніжнішого, окрім берези.
Урочисто вишикувалася зелена варта каштанів - почесна варта весни.
За вікном спить ніч, в темне небо загорнена, зорями прихорошена.
На його дворі, замість похилої хатини, стояв веселий будинок.
Троянди, гріючись на сонці нескупім, нам серце радують відродженням своїм.
А воно, могутнє світило, усе більше виповнювало собою світ.
Вправа-відновлення
Відновіть і запишіть текст, уставляючи замість крапок пропущені відокремлені члени
ДОВІДКА:
а - нехтуючи пропонованими ворогом благами;
б - професор Краківської академії Матвій Пійонтек;
в - купленого зрадою;
г - присвячена загибелі християнського лицаря князя Дмитра;
д - козака Байду;
е - незалежне не від кого.
1. В очах сучасників героїчна смерть Дмитра Вишневецького перетворилася на символ незламності християнського духу.
2. Цьому підтвердженням є те , що вже через кілька тижнів після смерті князя була написана елегія латинською мовою, ...
3. Її автором став німець Іоган Зоммер.
4. А наприкінці 60-их років 16 століття відомий збирач народних пісень, .. , записав до свого збірника жалібну версію про козака Байду.
5. Всеукраїнське слово «байдувати» означало майже те саме, що й «козакувати», а саме вести вільне життя, ...
6. Ось так історична постать князя Дмитра Вишневецького перетворилася на легендарного пісенного персонажа - ...
7. Він, .. , іде на вірну смерть і виявляє при цьому найвищі козацькі чесноти: зневагу до розкішного життя, ... , відданість православній християнській вірі, стійкість до фізичних мук, незламність перед ворогами і жагу боротьби навіть перед лицем смерті.
12.04.2021
Тема. Розвиток мовлення. Інтерв'ю в публіцистичному стилі.
Завдання
1) Ознайомитись із термінами, записати їх у зошити
Інтерв’ю – це жанр публіцистики, бесіда журналіста з однією або кількома особами, що проводиться у вільній манері для з’ясування нових відомостей, встановлення подробиць, визначення чиїхось позицій, поглядів на певні події.
- Інтерв’юер – той, хто проводить інтерв’ю; людина, яка перебуває у безпосередній взаємодії з респондентом з метою одержання від нього інформації.
- Респондент (англ. Respond – відповідати) – особа, яка є джерелом, комунікатором спеціальної інформації під час опитування Процедура інтерв’ю передбачає:
- Вибір об’єкта (тобто особи з якою слід проводити інтерв’ю)
- Визначення місця і часу проведення інтерв’ю
- Залежить від цілей і направленості інтерв’ю Види інтерв’ю:
- Інформаційне – ознайомлює аудиторію з відомостями про особу, її діяльність, погляди.
- Аналітичне – містить аналіз фактів, поглядів, учинків, відповідаючи при цьому на запитання: чому? яким чином? що це означає?
- Інтерв’ю-портрет – розкриває особистість співрозмовника, створює його характеристику, висвітлює систему його цінностей
- 2) Вправа-редагування
- Виправити помилки, допущені в реченнях
- 3) Скласти інтерв'ю з письменником або улюбленим співаком (актором). Обов'язково пропишіть питання та відповіді.
13.04.2021
Тема. Відокремлені узгоджені означення
Завдання
1) Ознайомтесь із умовами відокремлення означень (с. 184-185)
Творче моделюванн
Із поданих пар простих речень за зразком змоделюйте речення, ускладнені відокремленими означеннями. Вкажіть умови відокремлення.
Зразок. Заходимо до напівосвітленого храму. Храм сповнений музико. Органа. – Заходимо до напівосвітленого храму, сповненого музикою органа.
1. Чорний верх робив поставу княгині Ольги врочистою і стрункою. Цей верх був розшитий білими перлами
2. Нині ця пам’ятка нашої культури 11 століття зберігається в приміщенні національної бібліотеки Франції. Ця пам’ятка названа Рейнським євангелієм.
3. Чарувала думку поета краса придунайських просторів із скіфськими могилами, гаями. Ці могили, гаї були вкриті пізньою осінньою позолотою.
4. Це старовинне козацьке полкове місто Переяслав тепер було зруйноване , занедбане. Місто Переяслав було колись красиве і горде.
5. Олександр Вертинський став виразником музичного обличчя Парижа 20-х – початку 30-х років, співаком. Співак був популярним у всій Європі.
Пунктуаційний практикум
Запишіть текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Відкресліть відокремлені означення
Полювання
Вепр затравлений собаками загнаний на списи стікаючи гарячою кров’ю в останній несамовитості гриз залізо наконечників трощив дерево списівищ. Його випружене тіло лиховісно скрикувало в тисячних вогнях, воно ось-ось мало вибухнути червоною крива- вістю. Але звір видно відчував наближення останньої миті. Він не хотів смерті прагнув уникнути того кінця, після якого вже не буває початку. Переповнений передсмертним риком він жахнув з кола знищення. Його затьмарені болем очі все ж здобулися на ще одне зусилля, щоб забачити вільний проміжок. Задране в лютій зневазі рило хапливо нюшило дорогу, заволохатілі вуха вловлювали щонайменші продихи лісового повіву волі. Умить лишив кабан у тій улоговині людей собак гострі довгі списи і помчав по схилу вгору, де самотньо приглядався до ловів князь Ярослав.
Дiєприкметниковий зворот — це поєднання дiєприкметника з залежними словами.
Наприклад: Кликало небо, засiяне зорями. Засiяне зорями – дiєприкметниковий зворот. Небо – пояснюване слово.
Дiєприкметниковий зворот видiляють комами:
Якщо вiн стоїть пiсля означуваного слова: Сонце золотить гори, укритi лiсом.
Якщо вiн стоїть перед означуваним словом, вираженим особовим займенником: Стомленi сонцем, ми поверталися додому.
Якщо мiж ним i пояснюваним словом стоять iншi члени речення: Вiдкрита на першiй сторiнцi, перед нами лежала книжка.
Якщо він має додаткове обставинне значення (можна поставити питання чому?): Налякані чужим голосом, птахи тривожним писком крутилися над головою Соломії.
Дiєприкметниковий зворот НЕ видiляють комами:
Якщо вiн стоїть перед означуваним словом: Сонце золотить укритi лiсом гори.
1. Ходить хмара над березами блискавками підперезана.
2. Чудово блищало небо засіяне зорями.
3. У саду стояв чималий будинок покритий шифером оздоблений орнаментом.
4. Хмиз підкинутий у вогнище спалахнув і яскраво осяяв усю галявину.
5. Село зачароване зоряним небом синіє розкиданими хатами.
6. Чудово блищало засіяне зорями небо.
7. Хліба змиті дощем яскраво зеленіли.
8. Вона занурена у спогади сиділа мовчки.
9. Сонце натомлене за день лягло спочити.
10. Наляканий громовицею кінь тихенько заіржав.
Вправа-перебудова
А) Замініть підрядні речення дієприкметниковими зворотами.
Наприклад:
Зображення, яке викарбували на монеті, має свою історію.
Зображення, викарбуване на монеті, має свою історію.
1. Пісні, які створювала Сапфо, зворушували своєю ніжністю.
2. Прометей, якого прикували до скелі, подолав нелегкий шлях від темряви до світла.
3. У чудовій пісні зустрічаємо красу, яку оспівав ще Софокл.
4. Котляревський переспівав «Енеїду», яку написав Вергілій
5. Хмари, які нависли над обрієм, здавалися важкими і суворими.
Б) З кожної пари речень утворіть одне, ускладнене дієприкметниковим зворотом
1. Троянда усміхається сонцю шовковими пелюстками. Вони розтулені назустріч теплу і світлу.
2. Хмарини розкошують у блакитному небі. Вони розмлоєні останнім теплом осені .
3. Яблуні посхиляли гілля до землі. Воно обтяжене медовими запашними плодами.
4. Лежить дорога. Вона прошита золотом.
5. Шлях покритий дрібним м'яким порохом. Він здається схожим на старого, змученого, знесиленого життям чоловіка.
3. Навчальний диктант
Запишіть текст, розставте розділові знаки, підкресліть відокремлені означення та однорідні члени речення.
«Тарасовою світлицею» назвав народ перший скромний музей Кобзаря створений на Чернечій горі через 20 років після смерті поета. Потім музею не стало. А нині цю непоказну дерев'яну хатину покриту солом'яною стріхою знову бачать відвідувачі на Тарасовій горі. «Світлицю» збудовано заново.
«Тарасова світлиця» це пам'ять про геніального письменника це чисте джерело нашої національної гідності врятоване від намулу безпам'ятства. Це символ величної духовності українського народу його моральної краси.
16.04.2021
Тема. Неузгоджені відокремлені означення
Завдання
1) Вивчіть правила відокремлення неузгоджених означень
Відокремлення неузгоджених означень
Неузгоджені означення звичайно не відокремлюються.
Неузгоджені означення, виражені іменниками в непрямих відмінках з прийменниками (чи без них), у деяких випадках відокремлюються.
1. Відокремлюються неузгоджені означення, якщо вони відносяться до власних імен. (Клим, з бичачою шиєю, мав уже власний розум і кулаки не менші за батькові. (П. Панч)).
2. Відокремлюються неузгоджені означення, якщо вони стоять в одному ряду з узгодженими відокремленими означеннями. (Переляканий, запорошений снігом, без шапки, мчав Василько по дорозі назустріч холодному вітрові. (М. Коцюбинський)).
3. Відокремлюються неузгоджені означення, виражені інфінітивом, якщо перед ними можна поставити слова а саме. (Взагалі він має дивну властивість - (а саме) зникати при очах... (О. Гончар)).
В інших випадках неузгоджені означення можуть відокремлюватися, якщо потрібно підкреслити їх змістову важливість у реченні. (Автоматники, на веломашинах, на мотоциклах, неслися вперед при самій землі. (О. Гончар)
2) Практикум
Вибірково-розподільний диктант
Випишіть словосполучення підряд у дві колонки залежно від того, яке в них означення (узгоджене чи неузгоджене).
Хлопець в окулярах, інший випадок, марна спроба, тюк завбільшки з копицю, згаслий звук, гостра потреба, книжна істина, колишня пригода, пропаща справа, одяг захисного кольору, щира правда, усякі бувальщини, видовище не з приємних, сніг з дощем, статечна поведінка, рука товариша, густий туман.
Пунктуаційний практикум
Записати речення, підкреслити означення, визначити вид означень (узгоджені/неузгоджені), розставити розділові знаки.
1. Випливли в море бурхливе неспокійне холодне.
2. Польова доріжка сіра буденна у пилюці стає зовсім інакшою.
3. Уже біля корів задихані розбентежені з блиском в очах з видимим щастям у кожного в руці ми по-справжньому надивляємося на яблука.
4. Ікону святого Миколая відтворив невідомий маляр зі світськими рисами і великою бородою.
5. Вершники озброєні рушницями шаблями ятаганами оточили офіцерів.
6. Стоптана копитами коней дорога проходила ліворуч.
3) Виконайте тестові завдання
1.Поширене означення не відокремлюється в реченні (розділові знаки пропущено)
А Розтривожений думками він до самого
ранку не міг заснути.
Б Квітки омиті холодними росами
розтулюють повіки-пелюстки.
В Ніколи я співати не покину про землю
повну щастя і краси
Г Акації стояли саме в цвіту заквітчані безліччю білих
китиць.
ДУдалині виднілися облиті сонячним
багрянцем верхівки сосен.
2. Позначте речення, у якому НЕ ПОТРІБНО виділяти комами
поширене означення:
А Місячним сяйвом залиті мріють сади.
Б Гудуть з вітрами до світання дощем
оплакані сади.
В Степ оповитий тишею дихав пахощами
росяних трав.
Г Я небесами пійманий тремчу.
Д Налита сонцем і вітрами хлюпоче веслами
весна.
3. Поширене
означення не відокремлюється комами в реченні (розділові знаки пропущені)
А Балка вкрита садками вилась попід
горою.
Б Птахолови минали березовий гай
пронизаний пасмами світла.
В Усіяна колосками земля пахне літом.
Г Невідомий нікому я сідаю на лавку
слухаю і дивлюся.
Д Блискучий та легкий сніг здається падає
прямо на серце.
4. Поширене
означення НЕ ВІДОКРЕМЛЮЄТЬСЯ в реченні (розділові знаки пропущено)
А Приголомшений велемудрою наукою я підводжуся
з охололої стерні.
Б Шепіт пальмових гаїв і сузір’я схожі на
тяжкі виноградні грона п’янять серце морехода.
В Двічі тяжко поранений раз майже вбитий
Устим аж тоді в степу повірив, що вцілів.
Г Нагрітий за літо яр дихав Сашкові в
обличчя перецвілими будяками.
Д Стомлені дорогою ми майже не розмовляли
ледве тримаючись на ногах.
5. Пунктуаційну
помилку допущено в рядку
А Щасливий і веселий він глянув на високе
небо.
Б Важка від насіння, низько нахилялася
жалка кропива.
В Дорога повела в порослі густими лісами
гори.
Г Налякані незнайомими звуками, коні
пряли вухами.
6. Відокремлене
означення вжито в реченні (розділові знаки пропущено)
А Довгі
вечірні тіні перекреслюють порослу споришем вулицю.
Б Налякане
голосами людей продиралося через хащі стадо зубрів.
В Дивиться
хлопець на зіткані зі срібла вишняки й мало не зітхає.
Г Люблю
ходити по вкритій кришталевою росою ранковій траві.
19.04.2021
Тема.
Розділові знаки при відокремлених означеннях
1) Повторити вивчене про відокремлені означення
2) Виконайте практичні завдання
2.1. Пунктуаційний практикум
Записати речення, розставити розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір 1 речення на вибір.
1. За вікном спить ніч в темне небо загорнена зорями прихорошена (Ю.Збанацький).
2. З природи мовчазна вона залюбки слухала веселу та гарну бесіду (М.Коцюбинський).
3. Налита сонцем і вітрами хлюпоче веслами весна (М.Стельмах).
4. Взялися медом золоті лелітки дощем умиті чисті і ясні (А.Малишко).
5. Теплом дихала настояна на травах та квітах земля (Ю.Збанацький).
6. Непорушно стоять дерева загорнені в сутінь рясно вкриті краплистою росою.
7. Вихований без матері Борис не звик до виявів чулості.
8. Завжди похмура з обличчя грубуватої вдачі вона тримала на собі чоловічу роботу на господарстві, в хаті, на городі (Є. Гуцало).
9. Верба задивлена у воду милується на власну вроду (М. Луків).
10. Абрикоса цвіте промениста натхненна крислата.
11. Я люблю українське село повне шуму повне дум.
12. Вона прийшла заквітчана і мила і руки лагідно до мене простягла.
2.2. Виконайте онлайн-тести "Відокремлені означення" за посиланням. Зробіть скриншот свого результату і надішліть приватним повідомленням на вайбер. Завдання можна виконувати до п'ятниці 23.04.
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=627659821/04/2021
Зразок
ВИТЯГ З ПРОТОКОЛУ № 8
зборів учнівської ради загальноосвітньої школи № 143 м. Харкова
від 23 квітня 2016 р.
II. СЛУХАЛИ:
Інформацію Стрілець Т. О. про підсумки конкурсу «Наша класна кімната»
УХВАЛИЛИ:
2. Рекомендувати педагогічній раді школи нагородити учнів 8-А класу поїздкою до м. Києва.
Голова зборів Т. Л. Борисенко
Секретар Л. В. Загоруйко
Згідно Заступник директора школи /Підпис/ Г. О. Коваль 27.04.16
- Ліси шумлять, моє зелене віче (Л. Костенко).
- Соняхи, щирі огнепоклонники сходу, кивають злотоголово (А. Малишко).
Гей, був у Січі старий козак, на прізвище Чалий (Нар. пісня).
Ягель, або оленячий мох, росте переважно у холодній тундрі.
У Карпатах багато вічнозелених дерев, зокрема смерек.
Як учений, етнограф і фольклорист, Франко все життя з палким інтересом ставився до народної творчості (М. Рильський)
1. З’ясуйте, який відокремлений член речення
є в кожному прикладі.
Відокремлений
член речення
1 означення
2 прикладка
(різновид означення)
3 додаток
4 обставина
Приклад
А А
воно, могутнє світило, усе більше виповнювало собою світ.
Б Від
квітів, особливо пальм й аспарагусів, одразу повіяло життям.
В Цвіте
липа так буйно й розкішно, що все місто плаває в задумливому мареві.
Г Обабіч
шляху лежали незнайомі поля, перекраяні вузькими довгими нивами.
Д Виблискуючи
проти молодого місяця мокрим днищем, серединою ріки повільно плив за течією
перекинутий човен.
2. Доберіть приклад до кожного випадку
вживання тире.
Випадок уживання тире
1 тире
при відокремленій прикладці
2 тире
в реченні з однорідними членами
3 тире
між підметом і присудком
4 тире
в неповному реченні
Приклад
А Найбільше
у світі любив він багрянолисту осінь – природи солодку зрілість
Б Дівчина
внесла оберемок майористих квітів – до цього похмура кімната враз ожила.
В Зацвіла
тендітно-біла конвалія в гаю, а сонячно-тремтливі кульбабки – біля ставу.
Г Класична
пластика, і контур строгий, і логіки залізна течія – це справжньої поезії
дороги.
Д Зображення
флори й фауни: квітів, дерев, тварин – свідчать про обожнення природи нашими
предками.
3. З’ясуйте, який відокремлений член речення
є в кожному прикладі.
Відокремлений
член речення
1 додаток
2 означення
3 обставина
4 прикладка (різновид означення)
Приклад
речення
А В
університеті Альфред Керхер, окрім механіки та електроінженерії, досконало
вивчив будову парових машин і різних видів двигунів.
Б Далекого
1935 року молодий інженер відкриває власну справу, розпочавши будівництво свого
першого заводу.
В У
конструктора А. Керхера не було надзвичайних статків, натомість він мав золотий
капітал – патенти на свої винаходи.
Г На
кошти, виручені за продаж кількох патентів, і було побудовано перший завод нині
відомого світового бренда.
Д У
Німеччині й Австрії слово KÄRCHER означає не лише назву компанії, а й чищення
автомобіля за допомогою обладнання для миття водою під тиском.
1. Доберіть
приклад до кожного випадку вживання розділового знака
1 кома при однорідних членах речення
\2 кома при відокремленому додатку
3 кома
при відокремленому означенні
4 кома
при звертанні
А Я,
здається, уже засинаю.
Б Мені
ніхто не сниться, окрім тебе.
В В
любові є багато різних слів, укладених поетами у рими.
Г Доброго
ранку, мій коханий вірше!
Д І
сміюся я, і плачу, і радію, і молюсь.
1 тире
при відокремленому означенні
2 тире
при відокремленій прикладці (різновид означення)
3 тире в
реченні з узагальнювальним словом
4 тире для виділення вставленої конструкції
А Бережімо
честь народу — найкоштовнішу перлину.
Б Міра
тиші — в молитві.
В А
вірші — навіть ті, що найтихіші, — мов крига, тнуть і тануть.
Г Ні
аргументи, ні факти, ні суперечки — ніщо не змінило його думки.
Д Море вабило й заворожувало — безкрає, величне, синяво-зелене.
3 Установіть відповідність між реченням і другорядним
членом у ньому.
1 відокремлена прикладка
2
відокремлений додаток
3 відокремлена обставина
4 відокремлене
означення
Б І пахне раннім сонцем і
медком земля, легким серпанком оповита.
В І сон мене так ніжно
обійма, що, окрім сну, не хочеться нічого.
Г Вже й молодик ішов за
гору, та зачепивсь за осокір.
Д Іду я, степів перехожий,
радію од щастя землі.
Відредагуйте речення, запишіть їх (деякі слова можна
пропустити або замінити іншими).
Наприклад: Побачивши друзів, його охопила радість. Дане речення можна замінити такими варіантами: Коли він побачив друзів, то дуже зрадів. Він зрадів, побачивши друзів.
Підказка
Додаткова дія, яку означає дієприслівник, виконується тим
самим підметом, що й дія, названа дієсловом-присудком. У реченні, де присудок -
безособове дієслово (виражає стан природи чи людини), дієприслівниковий зворот
не вживається.
1.
Скупавшись у
холодній воді, у нього була ангіна.
2.
Зібравшись на
спортмайданчику, почалося тренування.
3.
Не засвоївши добре
правил вживання апострофа, у мене знову були помилки.
4.
Прослухавши
передачу про Ліну Костенко, мені захотілося більше дізнатися про неї.
5.
Йдучи парком,
привертають увагу засніжені ялини.
6.
Побачивши таку
красу, моє серце сповнилося радістю. Закутавшись у шарф, мені стало тепло.
7.
Побувавши у
фольклорній експедиції, нами було записано багато пісень.
8.
Читаючи роман,
серце наповнювалося болем.
9.
Будучи перевірені
часом, їх почуття стали міцнішими.
10. Шукаючи того будинку, нас застала ніч.
11. Повернувшись зі школи, його радісно зустрів собака.
12. Пропустивши багато занять, нам не вдалося швидко
надолужити прогаяне.
2. Вправа-редагування
Відредагуйте речення
- Спускаючись з гори, у мене зламалась лижа.
- Йдучи по коридору, двері прочинилися.
- Увійшовши в ліс, сонце сіло.
- Простягнувши руку по ягоди, з куща почулося шипіння.
- Підбігаючи до фінішу, нам аплодували глядачі.
- Здавши прочитану книжку, бібліотекар порадив мені нові.
Поширте подані речення відокремленими уточнювальними членами. Визначте, який член речення вони уточнюють.
1. Унизу блідне золотиста жовтявість зелені (В. Винниченко).
2. До школи Сашко ходив далеченько (М. Вінграновський).
3.1 всюди вас супроводжуватиме дух старовини, історії, віри й народної мудрості (О. Ірванець).
4. Нижче золотилися маківки монастиря, танули в кучерявих гаях (З. Тулуб).
Пунктуаційний практикум.
— Запишіть речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Підкресліть уточнювальні члени відповідно до їхньої синтаксичної ролі.
1. Саме тут на Київщині Емму Андієвську застала війна.
2. Недалеко той час, коли людина одержить у свої руки надзвичайне джерело сили атомну енергію (О. Марискевич).
3. Народився Олександр Потебня в Україні на Полтавщині (Л. Семака).
4. Тут світло всюдисуще тобто божественне (С. Кримський).
5. Стежка піднімалася ще вище на саму гору, під якою западав Чорний яр (В. Врублевська).
6. А так по-злодійськи зустрічатися не варто (К. Мотрич).
Немає коментарів:
Дописати коментар