Українська література 9 клас

       27.05.2022
       Тема. Контрольна робота з теми "Творчість П.Куліша та Марка Вовчка"
        Завдання 
        Виконайте завдання контрольної роботи

         І рівень
Завдання з вибором однієї правильної відповідь 
1. Визначте провідну ідею твору П. Куліша «Чорна рада».
А Єднання України, встановлення миру, суспільної справедливості.
Б Любов – найвища цінність людського життя.
В Людині варто жити за «законами серця».
Г Збереження культурних пам’яток.
Д Внутрішній аристократизм людини.
2. Яку з наведених проблем НЕ порушує П. Куліш у «Чорній раді»?
А Батьків і дітей.
Б Тяжкої долі сироти.
В Ролі державного діяча.
Г  Кохання і подружнього щастя.
Д Ставлення влади до народу.
3. Який романтичний мотив виступає композиційним стрижнем твору «Чорна рада»?
А Самопожертви.
Б  Патріотизму.
В Дороги.
Г Помсти.
Д Зради.
4. Хто називав Марка Вовчка «донею»?
А Г. Квітка-Основ’яненко
Б П. Куліш
В М. Драгоманов
Г Т. Шевченко
Д І. Франко
5. Яким елементом композиції в повісті «Інститутка» є епізод приїзду панночки й обрання Устини покоївкою?
А Кульмінацією твору.
Б Зав’язкою.
В Розв’язкою.
Г Експозицією.
Д Розвитком дії.
6. Що викриває і засуджує Марко Вовчок в образі чоловіка панночки, полкового лікаря, «доброго» пана?
А Невміння відстоювати свою думку.
Б Непрофесійність лікаря.
В Неосвіченість.
Г Аморальність армійської освіти, взаємин і способу життя.
Д Залежність від дружини-деспота, покірність, які перетворюють чоловіка на байдужого спостерігача насильства і жорстокості.
ІІ рівень
Завдання на встановлення логічної відповідності
7. Установіть відповідність між образами роману «Чорна рада» та його символічним значенням.

1. Кирило Тур

2. Яким Сомко

3. Черевань

4. Петро Шраменко

 А Хутір як осередок національного життя

Б Козацьке лицарство і запорозька вольниця

В Зрада народних інтересів

Г Ідея державності України

Д  Сімейна ідилія

8. Установіть відповідність між елементом композиції та подіями роману «Чорна рада».

1. Експозиція

2. Зав’язка

3. Кульмінація

4. Розв’язка

А  «Чорна рада», обрання гетьмана в Ніжині

Б Засудження на смерть старого Шрама й одруження Петра й Лесі

В Приїзд Шрама із сином на хутір Череваня

Г  Приїзд Шрама і Череваня до Гвинтовки

Д Розповідь про політичну ситуацію в Україні перед «чорною радою».

9. Установіть відповідність між персонажем твору Марка Вовчка «Інститутка» і цитатною характеристикою чи реплікою персонажа

1. Стара пані

2. Панночка

3. Катря

4. Устина

 

А «І що ж то за хороша з лиця була! І в кого вона така вродилася! Здається, і не змалювати такої кралі!»

Б «Ти в мене будеш царівна над панночками!»

В  «Увійшов і стоїть перед нами, стелю підпираючи: люлька в зубах: і сивизна… у густі кучері поховалась»

Г «Тепер я вже не боюсь вас… Хоч мене живцем із’їжте тепер!»

Д «Люди дивуються, що я весела: надійсь, горя-біди не знала. А я зроду така вдалася»

ІІІ рівень
Дайте стислі відповіді на запитання 
10.  Уроки Пантелеймона Куліша нащадкам (за романом «Чорна рада»).
11. Прокоментуйте і поясніть назву повісті «Інститутка». Чому, на вашу думку, твір дістав назву не «Устина», не «Панночка», а саме «Інститутка»?


     25.05.2022
    Тема. Марко Вовчок "Інститутка". Антилюдяна суть кріпосництва та солдатчини. Образи персонажів - людей із народу та панночки.   
    Завдання
    1) Ознайомтесь із загальними відомостями про повість "Інститутка"
      "Інститутка" - це  перша реалістична соціально-побутова повість і присвячена вона Т.Г.Шевченку

Після викривальної поезії Т. Шевченка «Інститутка» була найвизначнішим твором антикріпосницького спрямування. 

Твір є правдивим свідченням про жорстокість панів та тяжке життя українського народу за часів кріпацтва та стихійну боротьбу простого люду проти гнобителів, його прагнення до волі.


«Інститутка» - це твір, який розповідає не лише про гіркоту існування закріпачених селян, але й про початок наростання їхнього протесту проти існуючого ладу та соціальної несправедливості. 

2) Перегляньте відеоурок із даної теми

3) Складіть порівняльну характеристику панночки та кріпачки Устини, зазначивши, що між ними спільного та відмінного.

4) Виконайте онлайн-тести, перейшовши за посиланням

 23.05.2022 
     Тема. Марко Вовчок. Життя і творчість. Повість "Інститутка"
      1)  Перегляньте відеоурок із даної теми


      2) Заповніть анкету письменниці за планом, скориставшись відео та матеріалами підручника (с.297-302) та іншими джерелами.
1     1. Загальні відомості.
       2. Справжнє ім’я.
       3. Дати народження і смерті.
       4. Місце народження і смерті.
       5. Освіта.
       6. Літературна спадщина.
       7. Вислови про письменницю.
       8. Цікаві факти про письменницю (1-2)
       9. Внесок в українську літературу.

      3)  Прочитайте повість "Інститутка", перейшовши за посиланням
      
       20.05.2022
     Тема. Розвиток мовлення. Письмова творча робота  за романом Пантелеймона Куліша "Чорна рада"

Завдання

Написати твір-мініатюру на подану тему: "Показ державотворення на руїнництва через персонажів твору (за романом П.Куліша "Чорна рада")".


    16.05.2022
  Тема. П.Куліш "Чорна рада". Порівняльна характеристика  образів Якима Сомка та Івана Брюховецького.    
       Завдання

1) Літературна гра "Так чи Ні"
Якщо ви погоджуєтесь із твердженням, та напишіть  ТАК, якщо не погоджуєтесь, то напишіть НІ і вкажіть правильний варіант
1. Історичним джерелом, використаним П.Кулішем  для написання роману "Чорна рада", став "Літопис Самовидця".
2. В історичному романі "Чорна рада" розповідається про складні часи після смерті Б.Хмельницького, обрання  нового гетьмана.
3. І.Брюховецький хотів "зложити докупи обидва береги Дніпра, щоб обидва... приклонились під одну булаву".
4. Чорна рада - це козацька рада за участі "черні" - простих селян та міщан.
5. Основою роману стали події весни-літа 1665 року.
6. У романі три сюжетні лінії.
7. Роман складається з 20 розділів.
8.  Період з 1663 по 1687 називається Добою Руїни.
9. За жанром "Чорна рада" - це пригодницький роман.
10. І.Франко назвав твір "найліпшою  історичною повістю в  нашій літературі".
11. Усі дійові особи різко поділяються на дві групи.
12. Центральним у творі є  узагальнений демократичний образ українського народу (образ соціальних низів, "черні")

2) Заповніть таблицю

Критерій

Яким Сомко

Іван Брюховецький

Зовнішність

 

 

 

Прізвисько (чому так названий)

 

 

 

 

Риси характеру (з цитатами)

 

 

 

Прибічники

 

 

 

Шлях до влади

 

 

 

 
  13.05.2022
      Тема. П.Куліш "Чорна рада". Загальнолюдські риси ініціативності, працьовитості, благородства, вірності почуттю та обов'язку. Символи роману.
Завдання
1) Прочитайте  статтю в підручнику "Образи роману" (с.290-293), визначте основні риси характеру героїв твору (письмово)
Наприклад: І. Брюховецький - неправдивість, безчесність, підступність.
2) Запишіть у зошити символіку роману
У творі багата символіка (співи кобзаря, образи героїв, що сповідують контрастні ідеали: добро і зло, велич і ницість).
Символічні образи
Чоловік Божий (символ ідеальної людини — будучи сліпим і вбогим, самовіддано служить людям, викуповуючи їх із неволі, лікуючи тілесні та душевні рани);
 кохання Петра й Лесі (символ сімейної ідилії, символ незнищенності українців та України); 
Кирило Тур (символ запорозької вольниці та козацького лицарства, характерництва); 
Сомко, Шрам (символи патріотів); 
Сомко (символ ідеального правителя).
3) Виконайте тестові завдання
1. Хто з героїв роману "Чорна рада" не є історичною особою
А  Яким Сомко
Б Іван Брюховецький
В Кирило Тур
Г Павло Тетеря
2. За головний композиційний елемент-зв’язку у творі П.Куліша "Чорна рада" слугує
А образ дороги
Б образ Божого чоловіка
В образ Якима Сомка
Г образ булави
3. Слова «…зложити докупи обидва береги Дніпрові, щоб обидва… приклонились під одну булаву! Виженем недоляшка з України, одтиснем ляхів до самої Случі – і буде велика одностайна Україна» промовляє
А І.Брюховецький
Б Черевань
В Василь Невольник
Г Яким Сомко
4. Образ Івана Брюховецького схарактеризовано в рядку 
А курінний отаман, людина високих моральних якостей     
Б священик-полковник, представник патріотичної козацької старшини
В владолюбний політичний авантюрист без честі й совісті
Г ідеал освіченого гетьмана, здатного об’єднати Україну
5. Чому рада «чорна»
А головне для українця - земля 
Б рада проходила на Чорних Водах
В Чернь зібралася
Г всі були одягнені у чорне вбрання
 6. "Чорна рада"  за жанром
А пригодницький роман
Б автобіографічний роман
В історичний роман
Г роман 
7. Правильним твердженням щодо твору «Чорна рада» є
А Матвій Гвинтовка був власником хутора Хмарище
Б Петро Шраменко намагався визволити Якима Сомка з темниці
В Іван Шрам викупив з турецької каторги Василя Невольника
Г Брюховецького обрали гетьманом на чорній раді під Ніжином
Д Божий чоловік порівняв Михайла Череваня з Яремою Вишневецьким
8. Боротьба за гетьманську булаву в романі Пантелеймона Куліша «Чорна рада» точиться між
А Хмельницьким і Барабашем
Б Остряницею і Черкесом
В Пушкарем і Шибалистом
Г Сомком і Брюховецьким
Д Туром і Шраменком
9. Установіть відповідність
1 Черевань                      А утілення козацького лицарства
2 Іван Шрам                   Б  Праведне життя за принципами християнської моралі
3 Кирило Тур                 В ідея державності України
4 Божий чоловік            Г  уособлення щасливого хутірського життя 

                 
      
09.05.2022
     Тема. П.Куліш "Чорна рада". Непросте життя та романтичні пригоди  головних героїв.
Завдання
1) На основі прочитаного роману заповніть анкету твору "Чорна рада" 
1. Назва твору.
2. Підзаголовок.
3. Автор.
4. Літературний рід
5. Жанр.
6. Літературний напрям.
7. Історична основа.
8. Історія написання роману
9. Місце дії.
10. Герої твору (історичні особи, вигадані персонажі)
11. Композиція твору.
12. Сюжетний ланцюжок або елементи сюжету

2) Подивіться фільм "Чорна рада"
https://www.youtube.com/watch?v=4nfiCYQKGSY
3) Прочитайте інформацію про український 9-серійний телефільм за романом українського письменника Пантелеймона Куліша «Чорна рада».
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A7%D0%BE%D1%80%D0%BD%D0%B0_%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B0_(%D0%BC%D1%96%D0%BD%D1%96%D1%81%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB)   
      4) Виконайте онлайн-тести
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1241659

06.05.2022
      Тема. Пантелеймон Куліш  "Чорна рада" перший  український  історичний роман-хроніка. Походження назви. Історична основа й авторська уява, романтичність стилю. Динамічний інтригуючий сюжет.
Завдання
1)  Перегляньте відеоурок   та запишіть сфери діяльності  П.Куліша


2) Прочитайте про історію написання роману

«Чорна рада» повна назва «Чорна рада. Хроніка 1663 року» – перший історичний роман українською мовою, вперше виданий повністю Пантелеймоном Кулішем у 1857 році. Свій роман Куліш писав близько 14 років.
Написаний цей твір був на основі історичних матеріалів. У 1663 році під Ніжином відбулася так звана чорна рада, учасниками якої були не лише заможні й впливові козаки, а й козацька голота, різноманітна чернь. Завдяки останній на ній гетьманом обрали Івана Брюховецького, який роздавав щедрі обіцянки. Підтримуваний козацькою старшиною Яким Сомко зазнав поразки. Обрання Брюховецького призвело до дезорганізації суспільного життя на Гетьманщині. Популістські обіцянки новообраного гетьмана так і не були реалізовані. Від обрання Брюховецького не виграли ні козаки, ні простолюд, а лише купка наближених до нього людей. Щоб утримати владу, гетьман пішов на значні поступки Москві, зробивши помітні кроки в обмеженні прав Української гетьманської держави. Не даремно козацькі літописці вкрай негативно оцінювали діяльність Брюховецького. А історики трактують його гетьманство як одну з найтрагічніших сторінок Руїни.
Перша згадка про твір, ще тільки задум, датована 1843 роком, а вийшов він у світ 1857 року. Роман «Чорна рада» існує у двох різномовних версіях ‒ українській і російській, тотожних за сюжетом, але відмінних у багатьох деталях і навіть сценах. Ці тексти є самостійними творами і водночас вільними авторськими перекладами один одного.
«Чорну раду» Куліш планував випустити з ілюстраціями. Він сам зробив ескізи, а також залучив до створення малюнків Сергія де Бальмена (художника-аматора, рідного брата Шевченкового друга Якова де Бальмена). Пропонував також зробити малюнки й Шевченкові, однак той відмовився. Декілька Кулішевих ескізів до роману збереглися донині.

3) Теорія літератури
Запишіть і вивчіть визначення терміну "історичний роман"
Історичний роман  — роман, побудований на історичному сюжеті, який відтворює у художній формі якусь епоху, певний період історії. 
В історичному романі історична правда поєднується з художньою правдою, історичний факт — з художнім вимислом, справжні історичні особи — з особами вигаданими, вимисел уміщений в межі зображуваної епохи.

4) Прочитайте роман "Чорна рада" і на основі прочитаного складіть літературну вікторину (12 запитань) за змістом твору.

       02.05.2022
    Тема. Пантелеймон Куліш - відомий письменник, літературний критик, перекладач. Романтична основа його світогляду.
Завдання
1)  Опрацювати біографію письменника (с.275-282).
2) Перегляньте відеоурок "Життя і творчість П.Куліша"


3) На основі прочитаного і побаченого заповніть анкету письменника.
1. Прізвище, ім’я, по батькові, псевдоніми письменника.
2. Роки життя.
3. Місце народження та смерті.
4. Родина, друзі.
5. Освіта.
6. Життєві плани
7. Робота.
8. Захоплення.
9. Основні твори.
10. Цікаві факти.
  
      4) Прочитайте роман "Чорна рада"
     
      29.04.2022
Тема.  Контрольна робота з теми "Творчість Тараса Шевченка"    
     Завдання
    Написати твір-мініатюру на одну із тем:
    1. Мрії Шевченка про майбутнє України.
    2. Українське село часів Шевченка й село ХХІ століття - причини трагічного занепаду ( У своїх міркуваннях напишіть про те, яким є обличчя українського села в наш час. Чи можна назвати його ідеальним?)
    3. "Борітеся - поборете! Вам Бог помагає! За вас правда, за вас  слава, і воля святая!" (У своїх міркуваннях висловіть вдячність захисникам України)
        
       25.04.2022
Т  Тема. Світова велич Шевченка
     Завдання
     1) Перегляньте відеоурок із даної теми. (Дане відео допоможу вам виконати онлайн-тести)
     2) Опрацюйте статтю в підручнику (с.269-273) і на основі прочитаного зробіть опорний конспект.
     2) Виконайте онлайн-тести, перейшовши за посиланням



    22.04.2022
Тема. Тарас Шевченко і Біблія. "Ісаія. Глава 35".
     Завдання
     1) Прочитайте вірш Тараса  Шевченка "Ісаія. Глава 35"
     2)  Опрацюйте критичний матеріал за підручником (с.264-265)
     3) Заповніть "паспорт" твору
     Автор:
     Назва:
     Підзаголовок:
     Основа твору:
     Композиція:
     Символічні образи:
    4) Виконайте онлайн-тести, перейшовши за посиланням
        
18.04.2022.
     Тема. Лірика Т.Шевченка  періоду й арешту заслання і після повернення з нього. Риси автобіографізму в образі ліричного героя ("Доля"). Ностальгія  за ідилією родинного життя ("Росли укупочці. зросли..."
      Завдання
      1) Перегляньте відеоурок із даної теми

2) Теорія літератури
Запишіть визначення у зошити
Ліричний герой образ поета (його ліричне «я»), чиї переживання, думки та почуття відображено в ліричному творі. Уявлення про ліричного героя складають на основі знайомства з його внутрішнім світом, який розкривається не через вчинки, а через переживання, душевні стани. Умовне поняття; на його основі створюється цілісне уявлення про творчість поета, його переживання, які відображаються у творі, але не в його особі. Ліричний герой не тотожний авторові.
Медитація (від лат. medetatio – роздум) – форма філософської лірики: вірш, в якому поет висловлює свої думки над проблемами життя і смерті, над баченим і пережитим.
      
3) Прочитайте поезії "Доля" та "Росли укупочці, зросли..." та коментар до них
Триптих «Доля», «Муза», «Слава» – вірші, що становлять емоційно-смислову єдність, написані в одному творчому пориві 9 лютого 1858 р. у Нижньому Новгороді. Ліричний герой у цих художніх текстах виразно еволюціонує та піднімається до висоти філософа життя. Запис Т. Шевченка в щоденнику від 9 лютого 1858 року свідчить, що триптих був створений «без малейшего усилия» протягом одного дня в Нижньому Новгороді, де йому довелося затриматися на кілька місяців, чекаючи дозволу на в’їзд до столиці. Поет усвідомлює свою долю, висловлює потребу по-новому поглянути на прожиті роки, осмислити моральний досвід свого життя.

 «Росли укупочці, зросли»   https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=3978
Медитацію «Росли укупочці, зросли...» (червень 1860 р.) Шевченко написав після знайомства з Ликерою Полусмак. Його уява вже малювала гармонію родинного життя, і передчуття щастя вилилося поетичними рядками майже молитовного змісту.
Поезія складається з двох частин: у першій автор малює образ ідеальної подружньої пари, що зуміло крізь роки пронести святість родинних стосунків. Друга частина – думки ліричного героя, висловлені в молитовній формі, про цінність подружжя і людського життя взагалі.

4) Виконайте письмово завдання
Доповніть синонімічний ланцюжок (поезія «Росли укупочці, зросли…»).
Щасливе подружнє життя – це злагода, довіра, …

5) Виконайте тестові завдання, перейшовши  за посиланням   

6) Вірш "Доля" вивчіть напам’ять.

15.04.2022
      Тема. Еволюція жіночого образу в поемах Тарас Шевченка "Катерина" і "Наймичка".
       Завдання
       1) Прочитайте поеми "Катерина" https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=742  та "Наймичка"  https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=763

2      2) Перегляньте відеоурок 

       3) Теорія літератури
"Катерина" - це ліро-епічна поема
Пригадайте ознаки поеми
      віршований твір;
- про переживання, почуття;
- є сюжет, розвиток дії, тобто її можна переказати , як художній фільм;
- важливі події;
- сильні характери;
- авторські відступи.
    
    4) Прослухавши відео, запишіть основні відомості про твір "Катерина" 
    Жанр - 
    Рік написання та місце написання - 
    Присвята  -
    Тема -
    Ідея - 
    Композиція (побудова) - 
    Головні герої -
    У чому трагедія Катерини? - 
    Чи осуджуєте ви Катерину як матір, яка залишила свою дитину? Поясніть. -

      5) Мистецькі паралелі
    а) Розгляньте картину Т.Шевченка  та прочитайте інформацію про  це полотно



Про створення цієї картини Т. Г. Шевченко повідомляє в листі від 25 січня 1843 року до Г. С. Тарновського:
«…Я намалював Катерину в той час, як вона попрощалася з своїм москаликом і вертається в село, у царині під куренем дідусь сидить, ложечки собі струже і сумно дивиться на Катерину, а вона, сердешна, тіль не плаче…, а москаль дере собі, тільки курява ляга; собачка ще поганенька доганя його та нібито гавкає. По однім боці могила, на могилі вітряк, а там тільки степ мріє. Отака моя картина.»
Праворуч знизу чорною фарбою дата і підпис автора: 1842. Т. Шевченко. Під ними червоною фарбою другий авторський підпис: 1842. Т. Шевченко.
Картина зберігається в Національному музеї Тараса Шевченка 
б) Ознайомтесь із інформацією про серіал "Катерина"
«Катерина» — український драматичний телесеріал, знятий «Sister's Production» на замовлення телеканалу «1+1». Проект є адаптацією однойменної поеми Тараса Шевченка до сучасних реалій.



6) Накресліть і заповніть порівняльну таблицю


      11.04.2022
Тема. Тарас Шевченко «У нашім раї на землі…» Вічна тема матері і сина. Трагедія жінки-матері, боротьба за своє материнство, жорстокість народної моралі.
Завдання
1)    Виконайте тест «Тарас Шевченко: правда чи фейк?»
2)  
     2) Прочитайте поезію «У нашім раї на землі…», перейшовши за посиланням,  і коментар до твору 
       У творі зображено дві типові долі матері -кріпачки: матері, яка народила дитину в шлюбі, і матері-покритки. Обидві долі трагічні.

У нашім раї на землі
Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим.

Першу матір, яка милується своєю дитиною, не може нею нарадуватися, чекає сумна й тяжка доля, адже в умовах кріпацтва годі сподіватися на хороше життя: жінка втрачає дітей, які «розійшлись / На заробітки, в москалі»Вона залишається сама в холодній зимовій хаті, яку нікому протопити. А як світло й урочисто починалася поезія — з перших рядків в уяві виникає образ Божої Матері з дитиною на руках:
      Отже, тональність вірша змінюється: від урочистої й теплої на початку — до сумної в середині й трагічної в кінці.
     У другій частині вірша в образі покритки автор зображує покріпачену, пригноблену Україну (пригадайте подібні жахливі картини в поемі «Сон» («У всякого своя доля…»): «То покритка попідтинню / З байстрям шкандибає, / Батько й мати одцурались / Й чужі не приймають!!»):
Щоб собак дражнила…
Про зображення знедоленої жінки в Шевченкових поезіях так писав М. Рильський: «Такого полум’яного материнства… і такої жіночої муки не знайти, мабуть, у жодного з поетів світу. Нещасливий в особистому житті, Шевченко найвищу й найчистішу красу світу бачив у жінці, у матері».

3) Розгляньте асоціативний ряд «Жінка-мати Т.Шевченка» і на основі прочитаного твору письмово  доведіть  кілька тверджень, поданих нижче.
Багатостраждальна, «З хреста ніби знята»,радість від народження дитини і водночас страждання, святий образ, «гордіше самої цариці», великомучениця, покритка, випромінює щастя, турботлива, безталанная.

4) Прочитайте поеми «Катерина» і  «Наймичка».
       
      08.04.2022
Тема. Тарас Шевченко "І мертвим, і живим..."  Критичний перегляд національно історії задля перспективи її кращого майбутнього. Декламація фрагментів.
Завдання
1) Перегляньте відеоурок
 

3) Виконайте тестові завдання
1.У творі «І мертвим,і живим…» Т.Г.Шевченко  звертається до всіх українців, але насамперед до
А  селян;   Б інтелігенції  В  молоді   Г жителів великих міст   Д військових.
2. Коли йдеться  про нащадків гетьманів, Т.Г.Шевченка обурює те, що вони
А стали визискувачами свого народу      
Б  втратили козацьке військо
В стали байдужими до свого народу       
Г занепали морально
Д віддали частину території України загарбникам.
3.У словах  своя хата/чуже поле, Своя/чужа  «правда,і сила,і воля» автор застосовує
А  антитезу   
Б  антоніми   
В епітети  
Г  метафору   
Д синоніми.
4. У словах «Настане суд, заговорять/І Дніпро,і гори!/І потече сторіками/Кров у синє море/Дітей ваших…»  автор висловлює
А  звинувачення  Б  пророцтво  В  пересторогу  Г занепокоєння Д здивування.
5.У заключній частині твору «І  мертвим,і живим…» Т.Г.Шевченко
А плаче над остаточно втраченою волею України
Б  погрожує кривдникам  страшним судом
В  не сподівається на зміни
Г  висловлює надію на відродження України
Д  сподівається,що пани одумаються.
6. Головним мотивом твору «І мертвим,і живим…» є:
А уславлення героїзму козацтва й утвердження цінності історичної пам’яті народу
Б заклик до пробудження в українців почуттів національної гідності і честі
 В осуд аморальності пана-спокусника,легковажності дівчини,співчуття до матері-покритки та її дитини
Г Осуд і викриття російського самодержавства,звеличення борців за волю з кривавою деспотією,пристрасне заперечення  гноблення народів.

04.04.2022
Тема. Тарас Шевченко "І мертвим, і живим..." продовження теми "землячків" у посланні. Викриття конформізму в посланні.  Засудження комплексу меншовартості, національного безпам’ятства та байдужості до рідної мови.
Завдання
1) Прочитайте поему "І мертвим, і живим..." за посиланням 
https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=708
2) Перегляньте відеоурок із даної теми

3)  Ознайомтесь з поданою інформацією і на основі прочитаного зробіть опорний конспект 
1. Повна назва твору містить 17 слів:
" І мертвим, і живим, і ненарожденним землякам моїм в Украйні і не в Украйні моє дружнєє посланіє".
2. Пояснення назви твору
Існують дві версії пояснення назви послання "І мертвим, і живим.."
1: «мертві» – предки, «живі» – сучасники поета; «ненарожденні» - майбутні покоління (можливо, ми). 
2 (алегорія): «мертві» – українські поміщики-кріпосники, «живі» – інтелігенція; «ненарожденні» - простий народ, «брати незрячі, гречкосії», поневолені, політично пасивні, не підготовлені до участі в суспільно-політичних змаганнях.

3. Літературний жанр - поема-послання
Послання віршований або прозовий твір, написаний у формі листа чи звернення до однієї або багатьох осіб.

4. Тема -  показ змодельованого образу національної еліти, якою вона повинна бути, визначення її політичних та морально-етичних поглядів.

5. Ідея  -  критика української еліти, яка зневажає український народ, і заклик до соціального примирення заради відродження нації.

6. Проблематика твору:
- Ставлення до «свого» і «чужого», викриття лакейського схиляння перед чужоземним (І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь»);
- Осуд національної байдужості («нема на світі України, немає другого Дніпра»);
- Засудження конформізму (пристосуванства) значної частини української еліти («Славних прадідів великих правнуки погані»);
- Критичний перегляд національної історії з метою уникнути помилок державотворення в майбутньому («Прочитайте знову тую славу…»);
- Осуд комплексу меншовартості («Чого ви чванитеся, ви! сини сердешної Украйни…»).
7.Композиція (побудова) твору
Композиційно твір поділяється на 5 частин:
І частина: епіграф.
ІІ частина: вступ (у якому ліричний герой заклик тогочасної інтелігенції полюбити свій народ, не бути байдужою до долі України).
ІІІ частина: критика тогочасної еліти.
ІV частина: узагальнення й проповідницький монолог автора.
V частина: кінцівка, в якій лунає заклик до інтелігенції, яка має очолити свій народ.

8.  Значення епіграфу до твору.
Епіграфом до твору стали слова з Біблії: «Коли хто говорить: люблю Бога, а брата свого ненавидить — лжа оце». Шевченко таким епіграфом натякає на панів, які експлуатують кріпаків і водночас говорять, що люблять народ. Цим самим поет порушує проблему лицемірства, фальшивого патріотизму, що ведуть згодом до зради, утрати своєї національної свідомості.
4) Випишіть із послання слова, які стали афоризмами, крилатими висловами, прокоментуйте їх.
01.04.2022
Тема. Тарас Шевченко "Кавказ".  Проблематика поеми. Художні особливості твору.
Завдання
 1) Ознайомтесь із проблематикою  твору і висловіть свою думку з питання «Чи актуальна проблематика поеми «Кавказ» нині?» (письмово)
Проблематика твору
1)  Незламність поневоленого народу.
2) Об’єднання народів.
3)  Патріотична боротьба.
4)  Утвердження безсмертя народу.
 
2) Ознайомтесь із художніми засобами, використаними в поемі «Кавказ». Запишіть приклад кожного.
Художні засоби:
·        Анафора (Не нам на прю з тобою стати! Не нам діла твої судить!) – повторення перших слів, звуків на початку рядка підсилюють значення слів.
·        Персоніфікація (Кати згнущаються над нами, А правда наша п’яна спить) – показує тогочасний стан суспільства, відображення реалій.
·        Риторичні питання, оклики (Коли вона прокинеться? Коли одпочити ляжеш, боже, утомлений? Встане правда! встане воля!) – підсилення сатиричного спрямування твору.
·        Метафора (помоляться всі язики, потечуть ріки, кровавії ріки, хліб замісить кровавим потом і сльозами) – показати, в якому стані був народ.
-         Епітети (огненне море; гарячих сліз;
·        Повтори (Нам тілько плакать, плакать, плаать) – поет передає безперервність страждань і горя народного.
·        Звертання (боже) – пряме звернення з надією до змін.
·        Сарказм (Слава! Слава! Хортам, і гончим, і псарям, і нашим батюшкам)
-         Іронія (Од молдаванина до фінна на всих язиках все мовчить)
·        Афоризми (Не вмирає дуща наша, не вмирає воля! Борітеся – поборете, Вам бог помагає! За вас правда, за вас сила і воля святая!)
 
3)  Словникова робота
Прочитайте значення слів та висловів, використаних у поемі
Стати на прю – вступити в суперечку
Чурек -  хліб на Кавказі
Сакля – житло горців
Ми не гішпани – іспанці-завойовники
Жінці на патинки – туфлі без каблуків
Миро -  пахуча смола
 
4) Теорія літератури
І.Франко писав про поему «Кавказ»: «...це огниста інвектива проти темного царства»
 
Інвектива – пряме, найгостріше засудження певної вади.
 
5) Виконайте онлайн-тести, перейшовши за посиланням

28.03.2022
Тема. Тарас Шевченко "Кавказ" - пристрасний відгук на тогочасну загарбницьку імперську політику. Продовження теми національно-визвольної боротьби.
Завдання
1) Прочитати поему "Кавказ"   https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=741
2) Перегляньте відеоурок  та на основі переглянутого заповніть "паспорт" твору

  • Час написання -                          
  • Який це період творчості письменника - 
  • Жанр -                                          
  • Присвята –                                   
  • Тема - 
  • Ідея - 
  • Крилаті вислови з твору -                                                                               
  • 3) Пошукова робота
  • Доповнити назви частин поеми підтверджуючими цитатами 
 I частина – «Прометей і орел»
 ІI частина – «Молитва – звернення до Бога»
IІI частина – «Полювання на волю»
 IV частина – «Самовикриття російської політики»(дискусія між колонізатором та ліричним героєм)      
5 група: V частина – «Яків де Бальмен»

25.03.2022
Тема. Тарас Шевченко "Сон". Протиставлення імперського режиму  і вільнодумної, національно свідомої особистості. Сатиричний характер поеми.
Завдання
1) Перегляньте  відеопрезентацію та випишіть образи-символи, використані у творі

2) Виконайте онлайн-тести, перейшовши за посиланням
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2342941
3) Випишіть з поеми "Сон" афоризми та вивчіть 2-3 з них
4) Теорія літератури
Ознайомтесь із  засобами комічного, використаними у творі
Гротеск – (від фр. – «комічний»; італ. – «химерний», «печера») – вищий ступінь комічного, заснований на карикатурному спотворенні, порушенні форм і розмірів предметів, перебільшенні чи применшенні зображуваного, на поєднанні різких контрастів, сполученні реального з фантастичним, трагічного чи страшного з комічним, смішним.
Наприклад: Зображення становища в Україні, Сибіру та Петербурзі (реальне) – політ оповідача (фантастичне). У поемі Т.Шевченка «Сон» (У всякого своя доля) використовується характеристика царя, побудована на контрасті: зовнішня розкіш (опис палацу, у якому мешкає родина монарха) і водночас духовна  обмеженість.
Ще один приклад гротеску – «сцена генерального мордобитія»:
Дивлюсь, цар підходить
До найстаршого... та в пику
Його як затопить!..
Облизався неборака;
Та меншого в пузо —
Аж загуло!.. А той собі
Ще меншого туза
Межи плечі; той меншого,
А менший малого,
А той дрібних, а дрібнота
Уже за порогом
Як кинеться по улицях,
Та й давай місити
Недобитків православних,
 Контраст – (від фр.  – протилежність) – різко окреслена протилежність у чомусь: рисах характеру, властивостей предметів чи явищ.
Наприклад,  у поемі «Сон» розкішна природа контрастує із жахливим життям покріпаченого народу. (Тихесенько вітер віє, Степи, лани мріють, Меж ярами над ставами
Верби зеленіють… Он глянь, - у тім раї, що ти покидаєш, Латану свитину з каліки знімають, З шкурою знімають, бо нічим обуть княжат недорослих…
 
Умовність (художня) – свідоме порушення правдоподібності з метою висвітлити, зробити зримим те, що з якоїсь причини не може бути назване прямо.
Наприклад, у поемі «Сон» умовність – це зображення побаченого як сну, що дає можливість показати одночасно кілька картин за короткий проміжок часу.
 
Карикатура – навмисне смішне або спотворене зображення предмету або особи.
Наприклад: цариця – «цяця», «мов опеньок засушений, тонка, довгонога»
 

21.03. 2022
Тема. Т.Шевченко. Національна проблематика «Трьох літ». Поема «Сон» і тогочасна    суспільно
політична дійсність.
Завдання
1) Прочитайте поему "Сон" ("У всякого своя доля...") та критичний матеріал про даний твір (с.226-231)
2) Запишіть основні відомості про твір на основі прочитаного (рік написання, жанр, тема, ідея).
3) Робота з таблицею
Заповніть таблицю, вказавши, що побачив ліричний герой, мандруючи різними місцями

Покріпачена Україна

Сибірські нетрі

Самодержавний Петербург




 

4) Вивчіть уривок з поеми "Сон" (від слів "У всякого своя доля..." до слів "...Адамові діти")

Немає коментарів:

Дописати коментар