11.01.2021
Тема. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними місця.
Завдання
1) Опрацюйте теоретичний матеріал
Підрядні обставинні речення - це підрядні речення, які відповідають на ті ж питання, що й обставини в простому реченні.
Вони поділяються на підрядні місця,
часу, способу дії, порівняльні, міри та ступеня, причини, мети, умовні,
допустові, наслідкові.
1.
Місця: Де кров текла
козацькая, трава зеленіє
2. Часу: Він
почекав, поки вагон зрушить з місця.
3. Способу дії:
Кожен живе так, як він хоче.
4. Міри і ступеня:
Чим вище дерево, тим корінь глибше.
5. Порівняльне: Зацвіла
в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина.
6. Причини: Не
зневажай душі своєї цвіту, бо з нього
виросло кохання наше.
7. Мети: Ми
приїхали сюди, щоб відпочити.
8. Умови: Життя не
кінчається смертю, якщо залишається сад.
9. Допустові: Хоч
і не рідний він, але добра душа.
Наслідкове: Вже ніч, так що краще не виходь.
https://www.youtube.com/watch?v=usrsRocMAxg
Просте речення з порівняльним зворотом:
1. Якщо в порівняльній конструкції є іменник у формі непрямого відмінка:
Поволі повертаємось у землю, як в колиску (Б.-І. Антонич ).
Зорі мигтіли, як перед дощем (О. Гончар).
2. Якщо в конструкції є порівняльний сполучник і прикметник у різних відмінкових формах:
І земля тоді теж дивилася на нього, як жива (М. Стельмах).
Між м’якими зеленими, ніби оксамитовими, берегами в’ється гадюкою Раставиця…(І.Нечуй-Левицький).
3. Якщо в конструкції є дієприкметник чи дієприслівник:
Степи лежать, мов зачаровані, залиті сяйвом голубим (М. Луків).
Сонце, немов утопившись, стало сідати, і з поля повіяло свіжим повітрям (В. Винниченко).
4. Якщо в порівняльній конструкції стрижневим словом є прислівник:
Все записуй в серці молодому,
Буде це як знахідка тобі,
Коли в старість прийдеш,
як додому (М. Рильський).
5. Якщо в порівняльній конструкції є фразеологічне словосполучення:
О, де порятунку шукати мені, коли я один мов перст (Б. Олійник).
І стоїть Україна перед нашим духовним зором у вогні як неопалима купина (О. Довженко).
6. Якщо порівняльна конструкція виступає означенням до будь-якого члена головного речення:
У покосах та між покосами горіли зорі, як червоні суниці (С.Васильченко ).
Складнопідрядне речення з неповним порівняльним реченням:
1. Якщо в конструкції є іменник у називному відмінку з конкретним значенням (підмет):
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову (М. Рильський).
2. Якщо стрижневим словом у конструкції є займенник (він завжди вказує на конкретний предмет):
Ти така ж втомлена, земле, як і я (М. Коцюбинський ).
3. Якщо в конструкції наявний тільки присудок (підмет зрозумілий з головного речення):
Журавель сумно поскрипує, ніби співчуває чоловікові (М. Стельмах).
4. Якщо в конструкції є додатки й обставини, що залежать від пропущеного присудка:
Душа моя розкрита для кожного, як квітка для роси (М. Коцюбинський )
Вибірково-розподільний диктант
З-поміж поданих речень прочитати спочатку складнопідрядні з підрядними порівняльними, потім – речення з порівняльними зворотами.
І. Говерла, як весільний коровай, стояла на столі Карпат широких. (П.Воронько.) Білий берег так блищав проти місяця, неначе од його лився білий світ на саме море. (І.Нечуй-Левицький.) Мов горда думка, котиться ріка, і міст над нею знісся, наче порив. (М.Рильський.) Дорогу так приполошило цвітом, немов проліг новий Чумацький шлях. (Г.Білоус.) Сяє дощик на зеленім листі, наче сльози капають на лист. (Є.Гуцало.) На липах листя золоте тріпоче понад нами, неначе знову ліс цвіте осінніми квітками. (Олександр Олесь.) На землю тихо золото багряне спада з дерев, немов чиясь рука його зрива. (В.Сосюра.) Обняв за стан клен липу кучеряву, немов коханий суджену свою. (Л.Маленький.)
Пояснювальний диктант
Записати речення, підкреслити граматичну основу, накреслити схеми речень, визначити вид підрядної частини.
1) І несуть мене по полю, де здобув я нашу волю, коні вороні.
2) В пісні важко передати те, чим крилиться душа.
3) Повій, вітре, на Вкраїну, де покинув я дівчину.
4) Мене ліси здоров’ям напували, коли ходив у їхній гущині.
5) Як будеш робити, так буде і земля родити.
6) Межи зеленими килимами біліє гречка, наче хто розіслав великі шматки полотна білити на сонці.
18.01.2021
Тема. Підрядні речення причини,
мети, умови.
1) Прочитайте тексти. Дослідіть, чи одній темі вони присвячені. Визначте основну думку ти стильову належність.
Текст 1




Кераміка – один із давніх видів декоративно-ужиткового мистецтва України. Археологічні розкопки показують, що гончарний посуд на території України виготовлявся ще в період неоліту. У давньому Києві в 10-12 ст. працювали талановиті гончарі, що створювали поливну кераміку й керамічні вироби, прикрашені кольоровими емалями. Створенню й розвитку гончарних промислів сприяла велика кількість місцевих глин. Перший фаянсовий завод в Україні було створено в 1799 році у Міжгір’ї під Києвом. Пізніше фаянсові вироби стали виготовляти в Будах. У 19 ст. відкривають приватні порцелянові заводи в Чернігівській губернії, де виготовляють з місцевого каоліну вироби, прикрашені ліпленням та живописом.


Текст 3
Початок скловиробництва на українських землях припадає на 10 століття. У цей час основною продукцією скловарних майстерень були браслети, намиста та персні, які виготовляли способом ліплення, витягування, розкачування. Найбільш поширеним виробництво скла і виробів з нього стало на Чернігівщині (у 18 столітті тут працювало понад 120 скловарних майстерень), Київщини, Волині, де були для цього всі необхідні матеріали – кварцовий пісок, вапно, крейда, деревина й запаси води. Ремісники-склярі виготовляли різні сорти «простого», зеленого, синього, димчатого скла, а також кришталь, віконне й лампове скло, свічники, люстри, кухонний та горілчаний посуд (пляшки, баклажки, штофи, чарки, стакани). Стародавній український фігурний посуд, у якому насамперед має значення його ужиткова роль, не має аналогів у світі.
З 17 століття склодуви прикрашали свої вироби густим декором (скляними джгутами, стрічками, бризками), розмальовували емалями та золотом. У наш час раз на три роки Міжнародний симпозіум гутного скла, що проходить у Львові, називає кращих майстрів, серед яких чимало українців.
Практичні завдання
1) Складіть самостійно складний план вибіркового переказу наукового тексту (на основі кількох джерел) на тему «Розвиток декоративно-ужиткового мистецтва в Україні». Запишіть його.
2) На основі складеного плану напишіть вибірковий переказ на тему "Розвиток декоративно-ужиткового мистецтва в Україні"
3) При написанні вибіркового переказу скористайтеся пам’яткою.
ПАМ'ЯТКА
«Як готуватися до вибіркового переказу тексту наукового стилю»
- Прочитати текст.
- Визначити стиль, тип і жанр мовлення.
- Скласти складний план відповідно до теми і змісту висловлювання.
- Виділити найважливішу інформацію в тексті, необхідну для переказу.
- Викладати матеріал послідовно.
- Не скорочувати текст надмірно.
- Слід пам’ятати про причиново-наслідкові зв’язки та зображально-виражальні особливості висловлювання.
- 22.01.2021Тема.
- Підрядні допустові й наслідкові речення. Сполучники й сполучні слова в складнопідрядних допустових і наслідкових реченнях.
- 1) Вивчити теоретичний матереіал із даної теми (с.139, 141)
Виконати практичні завдання
- )Вправа 273
- Вправа 27
- 3) Виконайте тестові завдання
- 1. Визначте, який вид підрядного відповідає кожному фрагментові складного речення.
- Вид підрядного речення
1 з’ясувальне
2 означальне 3 допустове
4 наслідкове
А Це був такий день, що ...
1… понад усе хотіли, щоб … 3… зайшов до магазину,
щоб …
А означальне
Б з’ясувальне В умови Г мети Д ступеня та способу дії
1 означальне
2 з’ясувальне 3 допустова 4 наслідку
Вид складнопідрядного
речення
1 з підрядним обставинним мети
А бо самі теж, буває, чинимо нерозважливо.
26.01.2021
Тема. Складнопідрядне речення з кількома підрядними.
Завдання
1) Ознайомтесь із теоретичним матеріалом
2) Виконай практичні завдання
Вправа №1
Записати
речення, визначити вид підрядності, накреслити
схеми. Зробити синтаксичний розбір 1 складнопідрядного речення з кількома підрядними.
1.
Людина йде по
рідних вулицях де пройшло її дитинство де проходили найкращі роки життя.
2.
Не знатимеш що таке
туга за рідною землею коли ти не покидав її.
3.
Де країна під
вербою де широкий степ там твоя вітчизна.
4.
Коли Вкраїну люди
покидають хіба вони не відають не знають що за морями відшукати щастя лишивши
рідну вотчину не вдасться?
5.
Коли в тебе віра у
працю згасає, поглянь на ту річку, що скелі зриває.
6. Розкажи, як за горою сонечко сідає, як у Дніпра веселочка воду позичає.
Зразок синтаксичного рзбору
Щоб мене зневіра не скосила, щоб не подолали вороги, земле рідна, влий своєї сили!
(Речення спонукальне, окличне, складне, складнопідрядне з
кількома підрядними, з однорідною підрядністю)
Щоб ( ), щоб
( ), […]
27.01.2021
Тема. Однорідна й неонорідна супідрядність.
1) Вивчи теоретичний матеріал параграфа 36 та теорію, подану нижче.
Неоднорідна підрядність
-
підрядні частини
різних видів;
-
підрядні частини
стосуються різних слів у головній.
-
Наприклад: З
острахом і невеселою радістю, що пробивалася
крізь усі тривоги, я вискочив на весняну вулицю, де кожна калюжка тримала в собі клапоть сонця.
Однорідна підрядність
-
підрядні частини
одного виду;
-
підрядні частини
стосуються одного слова в головній або головної частини в цілому;
- між підрядними частинами сполучник або сполучне слово можна пропускати, а між частинами вживати сполучник сурядності: Вночі Андрій довго не міг заснути, бо в хаті було видно од великих зірок на небі і густо пахло холодною м’ятою.
2) Виконай практичні завдання
Графічний диктант
Накреслити схеми поданих речень
1.
Як неприємно, коли баба клене або коли довго йде дощ і не
вщухає (О.Довженко).
2.
Я дуже щасливий, що стрічаюсь з ним тут, на просторі, де
ніхто не затулить його обличчя... (М.Коцюбинський).
3.
Дід Захарко був коваль, хоч я ніколи не бачив, аби він щось кував
(О.Довженко).
4.
Коли б не ці мисливські собаки, можна б подумати,
що це козацький загін (Іван Багряний).
5.
Я
страждав, як страждав мій народ,
як страждала моя Україна (С. Литвин).
6.
Стоять вишні і
журяться похилі, що в хмари сонечко зайшло, що листя й квіти облетіли, що їх
снігами замело.
Вправа 315.
29.01.2021
Тема. Складнопідрядні речення з однорідною і неоднорідною підрядністю.
1) Вивчи теоретичний матреіал параграфа 35.
2) Виконай практичні завдання
Робота з текстом
Записати речення, розставити розділові знаки, визначити СПР з кількома підрядними
Боляче буває дивитися, як падає зірка. Як/би хотілося запримітити, звідки вона зірвалася й куди мала б упасти, спіткнувшись на рівному місці. Дивишся у високий морок, де щойно був залишений слід. Дивишся, вражений, сподіваючись, що не вмерла зірка, що спалахне вона в іншому місці. Про/те ні, не спалахнула. А потім не встигаєш помічати, де й котра зірка зірвалася, полетіла до/низу. Що їх манить туди? Що жене їх стрімкими табунами? Яка непереможна сила старої землі? Чи не та сама сила, що пробуджує в мене любов до неї, що все тримає на цьому світі? Оглянься! Прожиті твої дні летять слідом за тобою, що/миті згасаючи в темряві минулого...
Вибірковий диктант
Виписати СПР з послідовною підрядністю. Накреслити
їхні схеми.
1. Ми підем, де трави похилі, де сонця ясна далина.
2. Чекаю дня, коли скажу, що я строфа нарешті досконала.
3. Ми працю любимо, що в творчість перейшла, і музику палку,
що ніжно серце тисне.
4. Біда навчить, кому
подати руку і від кого прийняти чесний хліб.
5. Страшні слова, коли вони мовчать, коли вони зненацька
причаїлись.
6. Мова – це наша зброя, якою ми служимо народові, що нас
народив, вигодував, виховав.
7. Здавалось морські буруни застигли саме в ту мить, коли буря піднесла їх з дна, щоб кинуть на землю та заллять світ.
01.02. 2021
Тема. Розділові знаки у складнопідрядних реченнях з кількома підрядними.
1) Вивчити правила (с.149-150)
2) Виконати вправи 298, 300.
02.02.2021
Тема. Узагальнення вивченого про складнопідрядне речення з кількома підрядними
1) Повторити теоретичний матеріал.
2) Виконати тестові і практичні завдання
СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З ПІДРЯДНИМИ ОБСТАВИННИМИ.
СКЛАДНОПІДРЯДНІ З КІЛЬКОМА ПІДРЯДНИМИ
І. Завдання 1-3 початкового рівня мають по чотири варіанти відповідей, одна
з яких правильна.
1. Визначте кількість підрядних частин у
реченні:
Віриться, що невдовзі все, створене
і зібране художником, мистецтвознавцем, етнографом Іваном Макаровичем Гончаром,
знайде своє місце в музеї його імені, який відкрито неподалік меморіального
будинку майстра (За М. Кагарлицьким).
А дві; Б три; В чотири; Г п'ять.
2. Виберіть правильне продовження визначення:
Складнопідрядне речення
допустове – це речення, підрядна частина якого
А вказує на наслідок того, про що йдеться в
головній частині;
Б вказує на явища, всупереч яким відбувається
дія, названа в головному реченні;
В вказує спосіб дії головного речення; Г вказує час дії, що відбувається у головному
реченні
3. Визначте вид складнопідрядного речення.
Про що я зможу повісти, як стрінемось при зустрічі при
нашій.(В. Стус).
А часу; Б наслідкове; В. умови; Г допустове.
ІІ. Завдання 4-6 середнього рівня мають по п’ять варіантів відповідей, дві з яких правильні.
4. Виберіть
складнопідрядні речення, частини яких з’єднані за допомогою
сполучника.
А Твій мужній голос музикою лине, як плескіт
хвиль і сяйво без зірок (В. Сосюра)
Б Не бійся досвітньої мли, досвітній огонь
запали, коли ще зоря не заграла (Леся Українка).
В Ми розвіяли хмари похмурі, щоб над нами
сіяла блакить (В. Сосюра).
Г Україно, рідна Батьківщино, доки жити буду,
доти славитиму тебе (В. Сосюра).
Ґ Скільки хвиль у бурхливому морі, стільки
співів у серці моїм (Леся Українка).
5. У яких реченнях з кількома підрядними
допущені пунктуаційні помилки?.
А Але ж чудно мені, що й сам я не знаю, за що так
люблю безчасную тую Вкраїну мою (П. Тичина).
Б Хіба не чуєте,
про що вітри шепочуть, і як з зітханням зливається їх сміх (О. Олесь).
В Психологи
досліджують, від якого моменту починається спілкування людини з навколишнім
світом, коли дитина починає сприймати, розрізняти звуки людської мови (КУМ).
Г На крилах фантазії думки літають в країну темної ночі,
де промінням грають де любо так сяють лагідні весняні очі (Леся Українка).
Ґ Ви (квіти)
принесли мені стільки радощів, що я б ладна іще раз усе пережити, щоб тільки
малювати вас (К. Білокур).
6. Укажіть складнопідрядні речення з
неоднорідною підрядністю.
А
Весни такої не було й не буде, як та була, що за вікном цвіла (Леся
Українка).
Б
Як не хочеш, дівчинонько, дружиною бути, то дай мені таке зілля, щоб
тебе забути (Народна
творчість).
В
Якби не жовте листя в садах, то можна було б подумати, що надворі не
бабине літо, а справжнє літо (І. Нечуй-Левицький).
Г
Стоять вишні і журяться похилі, що в хмари сонечко зайшло, що листя й
квіти облетіли, що їх снігами замело (О.
Олесь).
Ґ
Не знаю я, що буде після
нас, в які природа убереться шати (Л. Костенко).
ІІІ. Завдання 7 – 8
достатнього рівня (7-е оцінюється чотирма балами, 8-е – двома; сума ділиться на два). 7. Завдання
має на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка,
позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою
Установіть
відповідність між складнопідрядними реченнями і видом підрядної частини.
1 мети |
А Намалюй мені ніч, коли падають зорі (М. Петренко). |
2 наслідкове |
Б Поет
не боїться від ворога
смерті, бо вільная
пісня не
може мерти (Леся Українка). |
3 причини |
В Якби його воля,
кожному заліз би в душу, пробудив би совість (Є.Гуцало). |
4 умови |
Г Край неба на сході помітно блідне, так що в
нього вже можна розпізнати сіру пелену розірваних вітром хмар (В. Кучер). |
|
Ґ І виходить русалонька в поле виглядати, щоб
побачити милого (Леся Українка).
|
8. Перепишіть речення, розставляючи
розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір (дайте загальну
характеристику речення, позначте схематично).
Коли син вирушив із дому в
далеку дорогу мати дарувала йому рушник що беріг від лиха (Л.Орел).
ІV. Завдання високого
рівня (9 – 12). Оцінюється 3-ма балами
Складіть невеликий роздум (8-10
речень) на тему: «Краще маленька справа, ніж велике ледарство». Використовуйте
складнопідрядні речення.
03.02.2021
Тема. Контрольна робота з теми "Складнопідрядне обставинне речення. Складнопідрядне з кількома підрядними".
Виконай контрольну роботу
І. Завдання 1-3 мають по чотири
варіанти відповідей, серед яких одна
правильна.
1. Визначте вид складнопідрядного речення.
Я хочу так життя прожити, віддати днів тугий налив, щоб
зло страшне й несамовите останній подих спопелив (А. Малишко).
А обставинне
умови; Б
обставинне причини;
В обставинне
допустове; Г
обставинне способу і ступеня дії.
2. Визначте кількість підрядних частин у
реченні:
Пишіть листи і
надсилайте вчасно, коли їх ждуть далекі адресати, коли є час, коли немає часу і
коли навіть ні про що писати (Л. Костенко).
А дві; Б
три; В
чотири; Г
п’ять.
3. Виберіть
правильне продовження визначення:
Складнопідрядне речення місця – це речення, підрядна частина якого вказує
А вказує на мету,
про яку йдеться в головній частині.
Б на час дії, що
відбувається у головному реченні.
В на те, як саме
відбуватиметься дія в головному реченні.
Г на напрям або
місце дії, що відбувається у головному реченні.
Завдання 4-6 мають по п’ять
варіантів відповідей, серед яких дві правильні.
4. Виберіть
складнопідрядні речення, частини яких
з'єднані за допомогою сполучних слів.
А
Сиву голову шануй, аби й сам такої нажив (Нар. творч.).
Б
І скрізь, де тропа моя в’ється, лишав я
частиночки серця (І. Драч).
В
І дві вербички стали на сторожі, щоб ту могилу час не зарівняв (Л.
Костенко).
Г
Як зерно вродиться, то золото само прикотиться (Нар. творч.).
Ґ
Хай мені зоріють зорі, доки сонце моє спить (Олександр. Олесь).
5. Укажіть речення, у яких допущені пунктуаційні
помилки.
А
Огні в тій стороні погашено, щоб ворог передчасно не
доглянув, що тут робиться (І.Франко).
Б
Коли проб’ється там, де ти ходив потік, чи встане палац білий тоді
вже ти зробиш діло господарем по цій землі пройдеш (Ю. Забашта).
В Хто хоче нехай розпитає, як сонце за степом
сідає, як жито, мов хвиля, біжить (Л.Первомайський).
Г Якщо прийде журба, то не думай її рознести у
веселощах бучних за столом, де веселії друзі твої п’ють, гуляють при покликах гучних (Леся
Українка).
Ґ І тільки мати
знає, яке в нього справді здоров’я і як легко чіпляються до нього всякі хвороби (О. Гончар).
6. Укажіть
складнопідрядні речення з послідовною підрядністю.
А
Ми дивились довго, як хмаринка тане, як синіє синь, як колише вітер
струни павутин (М. Рильський).
Б. Чи буде ясно, чи будуть грози, чи
прийде часом якась наруга, ти не зіб'єшся в своїй дорозі, не скривдиш жінки, не зрадиш
друга (В. Гуртовенко).
В Я готовий
повірити в царство небесне, бо не хочу, щоб в землю ішли без сліда безіменні, святі, незрівнянно чудесні, горді діти землі, вірні
діти труда (В. Симоненко).
Г
Коли ми йшли удвох з тобою вузькою стежкою по полю, я гладив золоте
колосся, як гладить милому волосся
щаслива, ніжна наречена (Д. Павличко).
Ґ
Я знала виродка, що цурався жінки, що привела його на світ (І. Вільде).
ІІІ. Завдання 7 – 8 достатнього рівня
7. Завдання
має на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка,
позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою
1
Коли ти мрієш добре, працюєш добре теж (Нар. творч.) |
А з підрядним умови |
2 Як
сяду при тобі я в час вечірній, багато спогадів тоді встає (Леся Українка) |
Б з підрядним способу дії |
3
Сніг блищав так, що Дмитрик не міг на нього дивитися (М. Коцюбинський) |
В з підрядним наслідковим |
4
Мабуть, тому, що село коло річки близько, таке все свіже, зелене…
(Марко Вовчок) |
Г з
підрядним часу |
|
Ґ з
підрядним причини |
8. Перепишіть речення, розставляючи
розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір (дайте загальну
характеристику речення, позначте схематично).
Мова – це наша зброя, якою ми служимо
народові, що нас народив, вигодував,
виховав.
9. Складіть невеликий
роздум (8—10 речень) на тему: «Сім’я – найбільший скарб». Використовуйте складнопідрядні речення.
05.02.2021
Тема. Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового речення.
1). Опрацюй теорію
Безсполучниковим складним реченням називається таке речення, частини якого поєднані в одне змістове й синтаксичне ціле без сполучників і сполучних слів, а лише за допомогою інтонації.
Смислові
відношення між частинами БСР:
Безсполучникові
складні речення поділяються на речення:
1) з однорідними
частинами
·
Одночасність подій,
явищ, процесів (Садок вишневий коло хати,
хрущі над вишнями гудуть, плугатарі з
плугами йдуть)
·
Послідовність подій,
явищ, процесів (Минають дні, минають
ночі, минає літо…)
· Зіставлення-протиставлення (Усе минеться — одна праця залишиться (Нар. творчість).
2) з неоднорідними
частинами
·
Причинові
відношення (Не жди сподіваної волі: вона
заснула).
·
Умовні відношення (Згаєш хвилину — втратиш годину. (Нар.
творчість)
·
Часові відношення (Зайде сонце – Катерина по садочку ходить).
· Пояснювальні
відношення (І досі сниться: під горою, між вербами та над водою
біленька хаточка).
·
Наслідкові
відношення(Защебетав соловейко – пішла
луна гаєм).
·
Порівняльні
відношення (Не русалонька блукає – то дівчина ходить).
Виконай практичні завдання
Вправа 322
Творчий диктант
Доберіть другу
частину речень, щоб утворилося безсполучникове складне речення. Запишіть
утворені речення.
1. Довго гулятимеш у холодну пору —
[наслідок].
2. Мама засмагає, тато грає в шахи,
[перелік].
3. Сьогодні не піду гуляти в парк:
[причина].
4. Дорослі люблять спокій —
[протиставлення].
5. Я знаю: [пояснення].
08.02.2021
Тема. Крапка й крапка з комою у беезсполучниковому реченні.
1) Ознайомся з теорією. Запам’ятай дані правила
Кома ставиться, якщо:
-
частини БСР
виражають одночасність, послідовність чи спільність дій або явищ:
-
можна вставити
сполучник «і»;
-
тісно пов’язані між
собою за змістом;
-
інтонація переліку
-
Наприклад: Минула
осінь, відхурделила зима, настала бентежна пора року.
Крапка з комою ставиться, якщо:
-
частини БСР
ускладнені і мають свої розділові знаки (коми);
-
не мають тісного
зв’язку у змісті (зберігають певну смислову самостійність);
-
інтонація переліку;
-
Наприклад: Стоїть явір на водою, на воду схилився;
сидить козак у неволі, тяжко зажурився.
Пунктуаційний практикум
Записати речення, розставити пропущені розділові знаки. Виділити БСР, пояснити умови вживання розділових знаків.
1.
Наче зачарований
велетень стояв ліс… В ньому було тихо холодне повітря від лютого морозу здається загусло ані ворухнеться.
2.
Зимовий вечір закуривши люльку розсипав зорі наче іскри.
3.
Зима відвойовуючи
останні холодні дні вирішила по-іншому і все сипала білі сніжинки, закриваючи
сонне світило.
4.
Наче зачарований
велетень стояв опушений інеєм білий ліс покритий і пронизаний сонячним
сяйвом.
5.
Тихо в лісі тільки
поскрипує веселий морозець.
6. Знову білою ковдрою застелило світи лютий місяць з погрозами спланував відійти.
2. Установіть відповідність між смисловими відношеннями та БСР
Смислові відношення |
Речення |
09.02.2021
Тема. Розвиок мовлення. Виразне читання вголос текстів різного жанру.
Вимоги до читання вголос:
1. Читати із достатньою швидкістю, плавно, з гарною дикцією, відповідно до орфоепічних та інтонаційних норм;
2. Виражати за допомогою темпу, тембру, гучності читання особливості змісту, стилю тексту, авторський задум.
Тексти для читання вголос
КУХЛИК
Дід приїхав із села, ходить по столиці.
Має гроші - не мина
жодної крамниці.
Попросив він:
- Покажіть кухлик той, що з краю.
- Продавщиця: - Что? Чево? Я нє панімаю.
Кухлик, люба, покажіть,
той, що з боку смужка.
- Да какой же кухлік
здесь, єслі ето кружка.
Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:
- На Вкраїні живете й не знаєте мови.
Продавщиця теж була гостра та бідова.
- У меня єсть свой
язик, ні к чему мне мова
. І сказав їй мудрий дід:
- Цим пишатися не
слід,
Бо якраз така біда в моєї корови:
Має, бідна, язика і не знає мови.
***
Ще назва є, а річки вже
немає.
Усохли верби, вижовкли рови,
і дика качка тоскно
обминає
рудиментарні залишки багви.
І тільки степ, і
тільки спека, спека,
і озерянин проблиски скупі.
І той у небі зморений
лелека,
і те гніздо лелече на
стовпі.
Куди ти ділась, річенько?
Воскресни!
У берегів потріскались
вуста.
Барвистих лук не знають
твої весни,
і світить спека ребрами
моста.
Стоять мости над мертвими
річками.
Лелека зробить декілька
кругів.
Очерети із чорними свічками
ідуть уздовж колишніх
берегів...
По обидва береги Раставиці через усю Вербівку стеляться сукупні городи та левади, не одгороджені тинами. Один город одділяється од другого тільки рядком верб або межами. Понад самим берегом в’ється в траві стежка через усе село. Підеш тією стежкою, глянеш кругом себе, і скрізь бачиш зелене-зелене море верб, садків, конопель, соняшників, кукурудзи та густої осоки.
От стеляться розложисті, як скатерть, зелені левади. Густа, як руно, трава й дрібненька, тонісінька осока доходить до самої води. Подекуди по жовто-зеленій скатерті розкидані темно-зелені кущі верболозу, то кругленькі, наче м’ячики, то гостроверхі, неначе топольки. Між м’якими зеленими, ніби оксамитовими, берегами в’ється гадюкою Раставиця, неначе передражнює здорові річки, як часом маленькі діти передражнюють старших. А там далі вона повилась між високими вербами та лозами, що обступили її стіною з обох боків.
10.02.2021
Тема. Двокрапка у безсполучниковому реченні.
1) Вивчи нові правила
Між частинами
безсполучникового складного речення треба ставити двокрапку, якщо
друга частина:
• виражає причину того, що
відбувається в першій,
наприклад: Леся Українка — сильна особистість: фізичний біль не зміг її зламати.
[ ]: [причина];
• конкретизує, доповнює,
пояснює зміст першої, наприклад: Знай і пам’ятай: свіже повітря корисне перед сном. [ ]: [пояснення/доповнення].
• Такі безсполучникові складні речення мають інтонацію пояснення.
Виконай практичні завдання
1) Вибірковий диктант
Прочитай текст. Знайди і випиши безсполучникові складні речення. Визнач смислові відношення, накресли схеми виписаних речень.
Часто буває так: люди, потрапивши
в аварію або захворівши, вважають себе приреченими на життя в чотирьох стінах.
Хтось опускає руки, хтось прагне заповнити своє життя новими враженнями, хоче працювати
нарівні з іншими.
Ось такі сміливі,
сильні духом люди й
потрапляють на параолімпіаду.
Історія виникнення
параолімпійських ігор пов’язана з ім’ям англійського нейрохірурга
Людвіга Гуттмана. Він лікував ветеранів Другої світової війни, у яких був
параліч нижніх
кінцівок. У лікуванні
Гуттман робив ставку
на спорт: він організував у
шпиталі змагання зі
стрільби з лука
між пацієнтами. Першу
літню параолімпіаду було
проведено в Римі 1960 року. Спочатку в спортивних змаганнях
брали участь лише люди із захворюваннями хребта, згодом стали виборювати
першість спортсмени з іншими недугами. Перші зимові параолімпійські ігри
відбулись у Швеції 1976 року. З 1988 року параолімпіаду стали проводити на тих
самих спортивних об’єктах, що й олімпійські ігри
(З газети «Веселка»).
2) Склади перелік порад, як здійснити профілактику від хвороб у зимовий період. Використовуй безсполучникові речення і вивчені пунктограми. Наприклад: Гуляйте за будь-якої погоди: свіже повітря і фізична активність зміцнять ваш організм.
12.02.2021
Тема. Розвиток мовлення. Усний вибірковий переказ тексту художнього стилю.
1) Опрацюйте теоретичний матеріал на 83 сторінці. Зверніть увагу на пам’ятку "Як виконувати вибірковий переказ"
2) Вправа 156:
- скласти складний план тексту;
- пояснити значення паронімів мимохітьі мимохідь;
- виписати з тексту синоніми;
- підготуйте переказ фрагменту тексту, у якому йдеться про припущення походження псевдоніма відомої української письменниці Марко Вовчок.
3) Повторіть вивчені пунктограми безсполучникового речення.
16.02.2021
Тема. Тире в безсполучниковому реченні.
1) Вивчіть правила вживання ТИРЕ в безсполучниковому реченні
Між частинами безсполучникового речення тире ставиться у таких випадках:
1.
Зміст частин зіставляється або протиставляється (можна підставити
сполучники а, але, проте): 1) Пан
гуляв у себе в замку — у ярмі стогнали люди (Леся Українка). (Пор.: Пан гуляв у
себе в замку, а в ярмі стогнали люди.) 2) На небі сонце – серед нив я. (Пор.:
На небі сонце, а серед нив я.).
1) []-[].
протиставлення
2) []-[].
зіставлення
2. Перше речення вказує на час або умову того, про що йдеться в другому реченні: Будеш сіяти з сумом — вродить печаль (М. Стельмах).(Пор.:Якщо будеш сіяти з сумом, то вродить печаль. Коли будеш сіяти з сумом —- вродить печаль.)
[умова]-[].
3. Друге речення містить у собі наслідок того, про що говориться в першому реченні (між ними можна вставити сполучники так що, тому): Зацвіли в саду гвоздики — осінь тільки починається (В. Ткаченко). (Пор.: Зацвіли в саду гвоздики, так що осінь тільки починається.)
[]-[наслідок].
4. Зміст другої частини порівнюється зі змістом першої (можна вставити сполучники мов, ніби, наче): Подивилась ясно – заспівали скрипки. (П.Тичина) (Пор.: Подивилась ясно, ніби заспівали скрипки).
[]-[порівняння].
5. Тире ставиться, коли зображується швидка зміна подій: Вітер війнув — листя з клена жовте, жовтаво-золоте полетіло (П.Ти чина).
2) Виконайте практичні завдання
Коментований диктант
Запишіть речення, розставте розділові знаки, визначте смислові відношення між частинами БСР. Наприклад: Будеш сіяти з сумом - вродить печаль. (умови)
Говорить шовком шиє. Зійшло сонце усе навколо засміялося. На годину спізнишся за рік не наздоженеш. Не русалонька блукає то дівчина ходить. Людям не те що позакладало вуха людям позакладало душі. Усе минеться одна праця залишиться. Виглянуло сонце озеро вмить проясніло радісно посміхнулось до неба. Весною сій восени збереш. Хочеш дружби сам будь другом. Гаї шумлять я слухаю.
Вправа 345
Виконайте тестові завдання.
Б підійшовши до дверей.
В й почав прислухатися.
Г двері відхилилися.
2. Після фрагмента речення На кухні ввімкнене світло... треба поставити тире, якщо серед варіантів його продовження вибрати
Б кватирка привідчинена.
В мама повернулася з роботи.
Г воно доходить до моєї кімнати.
3. Позначте безсполучникове складне речення, між частинами якого слід поставити ТИРЕ (розділові знаки пропущено):
Б Життя росте лишень з любові лише краса людей навчає жить.
В Дощ пройшов хазяйським кроком сад в росі купається.
Г Дуже дивний пейзаж косяками ідуть таланти.
Д Степ половецький половіє трава аж срібна від роси.
4. Позначте безсполучникове складне речення, між частинами якого слід поставити тире (розділові знаки пропущено):
Б Одним заспокоюю себе у мене ще все попереду (В. Канівець).
В У товаристві лад усяк тому радіє (Л. Глібов).
Г Добре сказано Сенекою жорстокість народжується з посередності й слабкості (Є. Гуца-ло).
Д Не повернуть минулого ніколи воно пройшло і вже здається миттю
(М. Рильський).
5. Установіть відповідність між умовами вживання тире і прикладами речень
1 протиставлення А Гляне – холодною водою обіллє.
2 порівняння Б Защебетав соловейко – пішла луна гаєм.
3 умова В Зрубав дерево – посади два.
4 наслідок Г Ще сонячні промені сплять – досвітні огні вже горять.
Д Прийшов ранок – збудились дороги.
6. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
1 перед узагальнювальним словом
2 між підметом і присудком
3 при відокремленій прикладці
4 між частинами безсполучникового речення
Приклад
А А мова — то пісня душі, покладена на слова.
Б І сльози, і прокльони — все мине.
В І ось прийшла неділя — день легкий.
Г Мало життя прожити — треба життя зрозуміти.
Д Я усміхнусь — і все навкруг сміється.
Період – це особлива синтаксична конструкція, побудована з гармонійно
організованих частин, які, замикаючись у коло, створюють у логічному та інтонаційному плані цілком
завершену й своєрідну одиницю
мови.
Якщо зібрати сльози
матерів,
Що пролились за
дочок і синів,
Які навік у битвах
полягли,
Які за щастя юність полягли, -
То море створиться
із сліз отих,
І з сліз печально
гнівних і палких.
Термін «період» з грецької означає
«обід», «коло», «кружний шлях».
Під
час читання – речення-період розпадається на дві частини, для першої з яких
(засновок) властива рівномірна інтонація переліку однорідних синтаксичних
елементів з поступовим підвищенням
голосу, вершиною якого є останній компонент першої частини; потім – виразна
пауза перед другою частиною (висновок), у якій
дається узагальнення попередньо
сказаного чи підсумок, головна думка.
На місці поділу періоду на дві частини
ставимо кому й тире.
За будовою період – це найчастіше багатокомпонентне складнопідрядне речення, що складається з головної і кількох однорідних підрядних частин, які містяться у першій частині періоду. Періодом може бути і багатокомпонентне складносурядне речення, і просте, ускладнене однорідними членами. Період, що являє собою просте ускладнене речення з однорідними членами, у другій частині містить узагальнювальне слово: Ні насторожений шуліка, що годинами кружляє високо в небі; ні невідомий вершник, що вряди-годи беззвучно проскоче до обрію; ні чабан, що маячить на далеких толоках по плечі в текучому мареві, - ніщо не розвіває, ніщо не порушить степового величного спокою (О.Гончар).
Період найчастіше виступає стилістичним засобом у художньому та публіцистичному стилях мовлення, є риторичною фігурою.
У поетичних творах часто
обидві частини періоду однакові за обсягом, тому такі
конструкції називають аналогом
періоду. У прозових такі конструкції являють собою
об’ємну змістові єдність, своєрідний невеличкий
художній твір.
30.03.2021
Тема. Розвиток мовлення. Текст, структурна організація тексту.
Завдання
1) Прочитатй теоретичний матеріал. поданий нижче, звірте його з відомостями у підручнику (с.207). Створіть на основі прочитаного опорну схему (ментальну карту) про текст
Текст (від лат. — тканина, зв'язок, побудова) — це зв’язне висловлювання, що складається з речень, об’єднаних темою, головною думкою та граматично.
- Наявність теми (тема – те, про що йдеться в тексті).
- Наявність головної думки (головна думка — те головне, заради чого твориться текст, задум мовця: схвалити, засудити, ствердити, заперечити, закликати, спонукати, застерегти тощо)
- Інформаційність (містить певний обсяг фактів, певну інформацію (текст і створюється заради передачі інформації)).
- Зв’язність (речення розміщено в такій послідовності, яка гарантує розвиток думки; кожне наступне речення додає щось нове до вже відомого. Мовець відштовхується від «даного», про що вже було сказано, і додає «нове», розвиває думку.
- Структурна організація тексту передбачає заголовок, вступ (зачин), основну частину й кінцівку (висновки, узагальнення).
- Членування тексту на абзаци, глави, параграфи, строфи, фрази.
- В основі тексту лежать не окремі речення, а більші одиниці – блоки речень (абзаци), через які відбувається розвиток думки та послідовне розгортання змісту (теми).
- Між реченнями тексту буває послідовний або паралельний зв'язок.
- Структурно завершеним може бути й текст з одного речення – це прислів'я, коломийки, частівки, крилаті вирази:
«Мово рідна, слово рідне, хто вас забуває, той у грудях не серденько, тільки камінь має» (С.Воробкевич)
Влітку один тиждень рік годує.(Нар. тв.)
Заспіваймо коломийку, нащо так сидіти, коломийку у нас люблять і старі, і діти. (Нар. тв.).
- Повторами слів.
- Уживанням займенників замість інших частин мови.
- Синонімами.
- Контекстуальними синонімами.
- Спільнокореневими словами.
- Використанням родової назви замість видової.
- Використанням загальної назви замість власної.
- Близькими за змістом словами.
- Вставними словами.
- Сполучниками (сурядності й підрядності).
- Співвідношенням форм дієслова (вид і час дієслова).
- Прислівники зі значенням часу та простору, які дозволяють уточнювати хронологічну та просторову характеристику тексту.
- Синтаксичним паралелізмом речень.
2) Практикум
Вправа 421
Прочитайте текст, визначте:
а) Тему, ідею, стиль та тип мовлення поданого тексту.
б) Визначте, які ознаки тексту йому властиві.
в) Визначте структурні компоненти тексту.
Підготовка до ЗНО
Зверніть увагу! Знання з даної теми необхідні ддя ЗНО з української мови, тому виконайте наступне завдання
Опрацюйте даний текст та виконайте тестові завдання після нього. Результати тесту скиньте
мені скриншотом
https://zno.osvita.ua/ukrainian/tag-analiz_muzichnij_darunok_svitovi/
31.03.2021
Тема. Складне
синтаксичне ціле (ССЦ), його основні ознаки.
Завдання
1) Ознайомтесь із теоретичним матеріалом, поданим нижче, та матеріалом у підручнику (с.211-213). Зробіть на
основі прочитаного опорний конспект
Складне
синтаксичне ціле – це група речень, об’єднаних граматичним і змістовим
зв’язком, що виражають думку вільніше, розгорнутіше й повніше порівняно з
реченням. У складному синтаксичному цілому речення не рівноцінні: одне з них
виражає найважливішу інформацію, а інші – уточнюють, поглиблюють, конкретизують
її. Складне синтаксичне ціле найчастіше збігається з абзацом, хоч може
складатися і з кількох абзаців.
ССЦ є
елементом тексту, яке ще називають надфразовою єдністю.
Речення у ССЦ поєднуються за допомогою мовних засобів (повторення слів,
уживання синонімів, сполучників, займенників).
Складається з трьох частин: зачину, основної частини і
кінцівки.
Засоби
міжфразового зв’язку:
1)
Лексичні:
- повтор слова;
- уживання займенників замість іменних частин мови;
-лексичні й контекстуальні синоніми (Іван - легінь, Марічка - вона);
- спільнокореневі слова;
- загальна назва замсть власної.
2)
Граматичні:
- вставні слова;
- сполучники сурядності й підрядності;
- видо-часове співвідношення форм дієслів;
- синтаксичний
паралелізм речень.
2) Запишіть основні ознаки ССЦ
(вправа 426)
3) Розгляньте текст, поданий нижче
Кобзар
На п’ятнадцятому році життя Михайло Кравченко, важко
захворівши, втратив зір. Щоб заробити на кусень хліба, він, маючи сімнадцять
років, почав навчатися кобзарського мистецтва. (1 ССЦ)
З кобзарем познайомився український художник і фольклорист Опанас
Сластіон, і згодом знайомство переросло в щиру дружбу. Саме Сластьон
записав і подав до друку тексти складених кобзарем дум.
Завдяки
художнику маємо відомості про життя народного співця. Михайло жив у невеликій
хаті з сім’єю: дружиною й трьома синами. Щоб утримувати родину, він, окрім
кобзарювання, займався плетенням мотузок, що для незрячого було невимовно
тяжко. (2 ССЦ)
Свої
пісні й думи кобзар виконував спочатку у рідному селі пізніше подорожував до Харкова, Києва, Одеси, Санкт-Петербурга.
Слава про кобзаря як про видатного виконавця розійшлася Україною та за її
межами.
Злидні,
поневіряння, безперервні вимушені мандри, підірвавши здоров’я народного
митця, дочасно звели його в могилу. (За В. Корнелюком) (3 ССЦ)
Висновок: у цьому
тексті три складних синтаксичних цілих, з яких перше збігається з абзацом, а
друге і третє – ні. Речення у ССЦ поєднані змістовим і граматичним зв’язком за
допомогою мовних засобів (уживання синонімів: Михайло Кравченко – кобзар –
співець – виконавець; сполучників – щоб, і; повторів)
4) Робота з підручником
Вправа 427
Вправа 428
02.04.2021
Тема. ССЦ і абзац. Види і засоби міжфразового зв’язку.
Завдання
1) Опрацюйте теоретичний матеріал 48-49 параграфів.
Дослідження-порівняння
Розгляньте тексти, речення яких поєднані ланцюжковим та
паралельним зв’язком.
Ланцюжковий – Для Землі Сонце - могутнє джерело космічної енергії. Воно дає світло й
тепло, необхідні для рослинного й тваринного світу, і формує найважливіші
властивості атмосфери Землі. Воно визначає екологію планети. Без нього не було
б і повітря, необхідного для життя. Повітря перетворилося б на рідкий азотний
океан навколо завмерлих вод і обледенілої суші. Для нас, землян, найважливіша
властивість Сонця в тому, що біля нього виникла наша планета і на ній з’явилося
життя.
Паралельний – Сонце є центральною та єдиною зіркою Сонячної системи, навколо якої
здійснюють обертання інші об'єкти. Сонячне випромінювання бере участь у процесі
фотосинтезу, надає безпосередній вплив на погоду, клімат та зміну пір року на
нашій планеті. Тривалість сонячного дня дуже сильно впливає на життєдіяльність
організмів. До речі, Сонце світить білуватим світлом, але, проходячи через
атмосферу Землі, воно стає жовтуватим.
2) Перегляньте відео "Засоби міжфразового зв’язку"
3) Виконайте практичні завдання
Робота з текстом
Ø Прочитайте текст
Ø Визначте
вид міжфразового зв’язку написаного тексту.
Ø Знайти
й вказати в тексті засоби міжфразового зв’язку.
Світає
1.
Одна за одною гаснуть зірки на небі. 2. Синє небо на сході стало блакитне,
згодом по обрію простяглася рожева смужечка й розлилася по всьому небосхилі. 3.
І вода в ставку, і краплини роси на траві – все стало рожеве в ці хвилини. 4. І
туман розлився кругом: у долині, над річкою, над селом. 5. Високо в небі злетів
жайворонок і співає. 6. Його маленькі крильця вже освітило сонце. 7. І крильця
стали рожеві. 8. Ось-ось із-за обрію випливе золоте покотьоло. 9. О, жайворонок
співає, а я вже бачу сонце!
Творчий
диктант
Прочитати текст.
Дібрати до нього заголовок, який виражав би тему
висловлювання. Переписати, визначаючи межі речень і розставляючи
потрібні розділові знаки. Знайти приклади паралельного й
ланцюжкового видів зв’язку речень у тексті.
Рослини
і тварини були предметом пильної уваги наших предків адже
свою залежність від них люди відчували
на кожному кроці предки гадали ніби природа живе за тими самими законами
споріднення що й вони і немов між ними та природою існують особливі
зв’язки більше того люди вважали навіть що
рослини й тварини є тими далекими предками від
яких бере початок їхній рід іменами котрих
вони себе називали роди та племена що займалися рибальством
мали за священних риб морських тварин мисливці обирали кенгуру ведмедя у збирачів
коріння ягід горіхів священними були корисні їм рослини.
(З часопису).
Вправа-відновлення
Прочитайте
текст. Чи правильно виділено в ньому абзаци? Запишіть виправлений текст:
1. Незабаром уся ця краса засне довгим міцним сном,
щоб зацвісти веселими барвами юної весни.
2. Та раптом дихнув холодом вітер. Але ще квітнуть
вогнисті жоржини, рожеві айстри.
3. А барви ж які навколо! То запалахкотіли золотаві,
жовтогарячі листочки.
4. Віддзвеніло веселе літо. Повагом, неквапливо
надходить осінь.
5. Стоїть навколо приємна і якась таємнича тиша.
Вальсуючи, тихо опускається додолу листя.
6. Згасають золоті потічки сонця. Закуталось воно у
густі хмари, лише зрідка всміхнеться у височині.
05.04.2021
Тема. Актуальне членування речень у висловлюванні: дане і нове.
Завдання
1) Опрацюйте теоретичний матеріал за підручником (с. 227-228)
2) Виконайте практичні завдання
Вправа 449 (спостереження-аналіз, усно)
Вправа-дослідження
Записати текст. У кожному з речень записаного уривка позначити “дане” й “нове".
Наприклад:
Пташка сиворакша, побачивши нас, випурхнула на вершечок дерева.
Д Н Н
Спочатку вона вигулькнула з плетива гілок, далі вчепилася ніжками за тонку
Н
верхівку берізки й загойдалася пустотливо, зиркаючи на нас кокетливими
очицями.
Біля казанка з кашею стояв гайворон з опалим крилом. Кривим дзьобом він доставав пахуче їстиво. Каша була ще, мабуть, гаряча. Вхопиши грудочку, гайворон одразу кидав її і ждав, доки охолоне, а тоді пожадливо коватав.
Раптом підранений гайворон присів перелякано, потім пострибав у кущі, тягнучи крило. Він побачив мисливця. Данило пішов за ним і незабаром повернувся, тримаючи птаха в руках. Птах сердито каркав і намагався клюнути мисливця в руку. Той упіймав розчеріпеного дзьоба, став біля казанка навколішки і заходився годувати приблуду кашею з ложки.
За Григором Тютюнником
Робота з текстом
Переписати
текст, вставляючи пропущені букви і розставляючи пропущені розділові знаки (текст
подано без їх вилучення). За
поданою схемою зробити аналіз тексту (письмово)
Послідовність лінгвістичного аналізу текс1. Визначити тему і головну думку тексту. 2. Визначити
підтеми тексту (у процесі складання плану тексту). 3. Визначити стиль тексту і поєднані в ньому типи мовлення (основний і допоміжні).
|
Вікна школи відчинені
навстіж. Учні с..дять за мольбертами, ч..каючи на викладача ж..вопису. Нарешті
чуються кроки і на порозі виростає кр..мезна постать. Обличчя викладача
світиться щасливою усмішкою, очі радісно пр..мружені. “Збирайтеся!” –
всміхається він учням.
Святковий настрій учит..ля
м..ттєво пер..даєт..ся хлопцям - вони збуджено
гомонять, зб..раючи пензлі,
фарби, полотна.
Бруньки вже скинули
світло-коричневі обгортки. На крутосхилах яскравіє ніжно-з..лена трава, а кущі
куч..рявляться листям. Небо й з..мля
зл..лися в одне багатокольорове полотнище.
Та найбільше вражає Дніпро:
він спокійно й в..личаво лине між
просвітлених сонцем берегів, і в тому плині відчувається його бе..мірна сила.
Зр..вається ле..кий вітрець, і дз..ркальна гладінь сіріє. Чудовий Дніпро у
тиху погоду! Певно, таким бачив його Гоголь.
За Б.Чіпом та О.Оганесяном.
06.04.2021
Тема. Повторення вивчених пунктограм у простому неускладненому та ускладненому реченні.
Завдання
1) Пригадайте основні пунктограми простого речення
Пунктограми простого неускладненого речення.
Тире між підметом і присудком.
Пунктограми простого ускладненого речення
1) Розділові знаки при однорідних членах речення.
2) Розділові знаки при звертанні.
3) Розділові знаки при вставних та вставлених конструкціях.
4) Розділові знаки при відокремлених членах речення.
5) Розділові знаки при уточнювальних членах речення.
2) Перегляньте відео "Пунктограми у простому реченні"
1. Доберіть
приклад до кожного випадку вживання тире.
Випадок уживання тире
1 тире при відокремленому означенні
2 тире в складносурядному реченні
3 тире при одноріднихчленах речення
4 тире між підметом і присудком
Приклад
А Я усміхнусь — і все навкруг сміється.
Б Печаль пече — гаряча і нестримна.
В Для гордої і владної душі життя і воля — на горі
високій.
Г Непереможна безборонність — твій меч єдиний і
єдиний щит.
Д На річці, у лісі, на полі — усюди німа тиша.
2. Доберіть
приклад до кожного випадку вживання тире.
Випадок уживання тире
1 тире в неповному реченні
2 тире при відокремленій прикладці
3 тире при однорідних членах речення
4 тире між підметом і присудком
Приклад
А Найбільше у світі любив він осінь — природи
солодку зрілість.
Б Дівчина внесла оберемок майористих квітів — до
цього похмура кімната враз ожила.
В Зацвіла тендітно-біла конвалія в гаю, а сонячні
кульбабки — біля ставу.
Г Класична пластика, і контур строгий, і логіки
залізна течія — це справжньої поезії дороги.
Д Зображення флори і фауни: квітів, дерев, тварин
— свідчать про обожнення природи нашими предками
3.
З’ясуйте, яким компонентом ускладнено просте
речення.
Речення (розділові знаки
пропущено)
1 Знала я дочко за ними принаймні три чесноти.
2 Зовні однак ніщо не віщувало рясної травневої грози.
3 Під вечір годині о сьомій самотній блукав я в саду.
4 Де він там зачепився старий бурлака.
Ускладнювальний
компонент
А уточнювальна обставина
Б звертання
В вставне слово
Г однорідні означення
Д відокремлена прикладка
4. Доберіть
приклад до кожного випадку вживання розділового знака на місці
крапок.
Розділовий знак
1 кома 2
двокрапка 3 тире 4 знак оклику
Приклад
А О ні … Являйся, зіронько, мені хоч в сні.
Б Така терпка, така остання … правда, закута в
мармур майже римських строф.
В Щасливиця … я маю трохи неба і дві сосни в
туманному вікні.
Г Я з тобою все життя поділю … хліб і сіль і
краплину щастя.
Д Страшно впасти у кайдани, умирать в неволі, а ще гірше … спати,
спати і спати на волі.
5. З'ясуйте,
яким компонентом ускладнено речення.
Речення (розділові знаки
пропущено)
1 Щирий людський сміх кажуть віку додає.
2 Тихо курілися луки переливаючись барвами.
3 Народи явлені у Слові достойно жити можуть на
землі.
4 І нехай в'януть білі й рожеві червоні й блакитні
троянди.
Ускладнювальний
компонент
А вставне слово
Б однорідні члени речення
В відокремлене означення
Г відокремлений додаток
Д відокремлена обставина
6. З'ясуйте,
який розділовий знак треба поставити на місці крапок.
Розділовий знак
1 кома
2 тире
3 двокрапка
4 дужки
Приклад
А В житті мені весь вік тужити … не жити.
Б Схилився вечір до землі і срібним сяйвом ріки
стелить ... Б.-І. Антонич...
В Вона прийшла ... заквітчана і мила... і руки
лагідно до мене простягла.
Г І розкажім собі обіймами... про тишину над
оболонями.
Д Бо така вже природа агави ... вона цвіте, щоб
умерти, й умирає, щоб цвісти.
07.04.2021
2) Пунктуаційний практикум
3) Виконати тестові завдання "Основні пунктограми в складному реченні"
Вправа 470
Предъявить, пятидесятилетие, имя, верфью, объединение, посвященный, вьет, племя, интервью, здоровье, Заполярье, разъезжать, пьют, кровью, Пятигорск, пьеса, Вьетнам, обязанность, безыдейный, трехъярусный, матерью, двухаршинный, дезинформация, честью, мягкий, льет, пятерка, карьера, бильярд, миллиард, павильон, месье, шампиньон, лосьон, виньетка, Кювье, Барбье, Вюртемберг, Вьентьян, фельетон, Кордильєри.
Виконайте тестові завдання
1. М’який знак
на місці крапок НЕ треба писати в усіх словах рядка
А багрянец.., чіткіс..ть, п’ят..десят
Б вагаєш..ся, скрин..ці, ослін..чик
В хустин..ці, тіт..чин, хар..ків’янин
Г русал..чин, спитаєш.., нен..чин
Д радіст..ю, лан..цюг, різ..бяр
2. М’який знак
треба писати на місці обох пропусків у рядку
А виставковий павіл..йон, шановне
пан..ство
Б громадянс..ка позиція, здаєт..ся в
оренду
В п’ят..сот гривень, перевірка знан..
Г абсолютна мен..шість, пол..ське
посольство
Д підійти близ..ко, гетьман..ський палац
3. М'який знак на місці пропуску треба писати
в усіх словах рядка
А малесен..кий,
по-угорс..кому, базікаєш..
Б п’ятнадцят..ох,
лан..цюг, сіл..ський
В радіс..ть,
нен..чин, розливаєт..ся
Г л..лється,
їдал..ня, волинс..кий
Д близ..ко,
болгарс..кий, нян..ці
4. Без апострофа треба писати всі слова в
рядку
А верб..я,
кур..йозний, тьм..яний
Б моркв..яний,
розз..явити, цв..яшок
В дзв..якнути,
ін..єкція, різдв..яний
Г дво..ярусний,
різьб..яр, Лук..янович
Д духм..яний,
присв..ята, прим..ятий
5. Апостроф пишеться в усіх словах рядка
А відв..язати,
п..юре, Лук..яненко, м..ята
Б верф..ю,
транс..європейський, кон..юнктура, дзв..якати
В к..юрі,
інтерв..ю, пів..Єгипту, з..явитися
Г тім..я,
пів..ягняти, возз..єднання, ін..єкція
Д М..юнхен,
під..юджувати, верб..я, подвір..я
6. Апостроф на місці крапок треба ставити в
усіх словах рядка
А під..яремний,
краков..як, рутв..яний
Б П..ятихатки,
без..язикий, брукв..яний
В розіб..єш,
з..єднаний, присв..ятити
Г об..їжджати,
Лук..янівка, сер..йозний
Д сором..язливий,
пів..юрби, зап..ястя
7. Позначте 3
рядки, у яких усі слова пишуться без м’якого знака:
1 Уман..щина, майбут..нє, мен..ший,
бджіл..ці
2 землян..ці, яблун..ці, ремін..чик,
емул..сія
3 буквар.., ін..ший, куз..ня, чотир..ма
4 тон..ший, ніч.., перелаз..мо, рибал..ці
5 сопіл..ці, домен..щик, степ.., удар..те
6 ад..ютант, ковз..кий, україн..ський,
кан..йон
7 ц..вях, наріж..те, різ..бяр,
бояз..кість
8. Позначте 3
рядки, у яких усі слова пишуться з апострофом:
1 м..ятний, роз..ятрений, присв..ята,
пом..якшити
2 в..язати, моркв..яний, комп..ютер,
кур..єр
3 дит..ясла, пів..ящика, верф..ю,
ін..єкція
4 пір..я, пів..ями, прив..ялений,
п..єдестал
5 пів..юрти, дзв..якнути, зв..язок,
кров..ю
6 солов..ї, тьм..яно, кон..юнктивіт,
грав..юра
7 черв..як, В..ячеслав, круп..яний,
між..ярусний
Точність мовлення - це уважне ставлення до мови, правильний вибір слова, добре знання відтінків значень слів-синонімів, правильне вживання фразеологізмів, крилатих висловів, чіткість синтаксично-смислових зв'язків між членами речення.
Точність мовлення залежить від інтелектуального рівня мовця, багатства його активного словникового запасу, ерудиції, володіння логікою думки, законами її мовного вираження.
Багатство мовлення – це використання великої кількості мовних одиниць (слів, словосполучень, речень), які відрізняються за смислом і будовою.
Різноманітність мовлення – використання різних мовних засобів для вираження однієї і тієї ж думки.
Багатство мовлення досягається мовними засобами, які в тексті не повторюються, а різноманітність забезпечує вираження однієї і тієї ж думки різними мовними засобами.
Українська мова – багата й різноманітна, а мовлення кожної людини може бути багатим і бідним, різноманітним чи одноманітним. Багатство і різноманітність мовлення залежить від того, хто є мовець: весь народ чи окрема особа, дитина чи доросла людина. Великий вплив на багатство і різноманітність мовлення мають його стиль, сфера спілкування тощо.
В українській мові існують семантичні групи слів (омоніми, синоніми, антоніми), багатозначні й абстрактні, застарілі й новоутворені слова, що становлять її багатство. Виражаючи думку, мовець може використати різноманітні засоби залежно від знання мови, ерудиції, стилю висловлення. Багатство і різноманітність мовлення виявляються на лексичному, фразеологічному, словотвірному, граматичному і стилістичному рівнях.
Умови багатства і різноманітності мовлення такі:
а) багатство словникового запасу кожної людини;
б) уміння використовувати у своєму мовленні різні мовні засоби;
в) уміння інтонувати мовлення;
г) постійне удосконалення і збагачення власного мовлення.
Про багатство мовлення судять насамперед за його лексичним складом. Середній запас слів у добре освіченої людини становить 6 – 9 тисяч, тлумачний словник української мови містить понад 130 тисяч слів, а в народній скарбниці – більше 200 тисяч слів.
Лексичне і фразеологічне багатство мовлення формується словниками української мови, творами художньої, наукової, суспільно-політичної літератури, усної народної творчості. Лексичне багатство вимагає не тільки засвоєння великої кількості слів, а й усіх можливих значень багатозначного слова. Наприклад, слово вертеп має три значення: 1) печера; 2) старовинний пересувний ляльковий театр, де ставили релігійні і світські п’єси; 3) сховище або місце гульбища злочинців. У зв’язку з відродженням української культури друге значення слова вертеп набуло в наш час особливого поширення.
Багатство мовлення забезпечується і багатством форм. У мові є велика кількість варіантів слів та їх форм, засвоєння і використання яких робить мовлення кожної людини багатшим, виразнішим, різноманітнішим. Наприклад, в іменниках паралельні форми роду (шинель – шинеля, зал – зала, клавіш – клавіша), відмінків (батьку – батькові, Тарасу – Тарасові), паралельні відмінкові форми прикметників, числівників (червонім – червоному, одинадцяти – одинадцятьох). Прикметники мають ряд інших паралельних форм. Наприклад, присвійні прикметники (материн – материнський, братів – братовий), стягнені і нестягнені форми (добра – добрая, зелене – зеленеє), повні й короткі форми (рад – радий, певен – певний). Урізноманітнюють мовлення й фонетичні варіанти слів. Наприклад: хоч – хоча, лиш – лише, знов – знову, звідкіль – звідкіля, робить – робити тощо.
Багатство й різноманітність висловлення (тексту) забезпечують синтаксичні конструкції (синонімічні словосполучення й речення), наприклад: дієприкметниковий, дієприслівниковий звороти і підрядні речення, пряма і непряма мова, варіанти граматичних форм, наприклад, майбутній час: буду читати – читатиму, наказовий спосіб: читайте – читали б та ін.
Українська мова і з стилістичного боку надзвичайно багата й різноманітна. Ці мовні засоби використовуються в текстах різних стилів.
Будуючи висловлення в тому чи іншому стилі, необхідно враховувати емоційно-експресивне забарвлення слів, словосполучень, речень та їх закріпленість за певним стилем.
Отже, стилі ставлять певні вимоги щодо багатства і різноманітності мовлення.
Корінь — головна значуща частина слова, що містить спільне значення спільнокореневих слів (воля, воленька, звільнити).
Зауважте! Треба відрізняти спільнокореневі слова від слів з омонімічними коренями. Так, у словах гора, горе, горювати, угорі однаковий корінь гор, однак ці слова не є спільнокореневими, оскільки корінь у них має різне лексичне значення. Тому маємо дві групи споріднених слів: гора, угорі, гірка; горе, горенько, горювати.
Префікс — значуща частина слова, що стоїть перед коренем і слугує для творення слів із новим лексичним значенням або відтінком у значенні: осінній — передосінній, чекати — зачекати.
Суфікс — значуща частина слова, яка стоїть після кореня та слугує дія творення слів з новим лексичним значенням або відтінком у значенні: учити — учитель, калина — калинонька).
Різновидом суфікса є частка -ся(-сь), яка стоїть у кінці дієслів. Такий різновид суфікса називається постфікс: хвилюватися).
Основа — частина слова без закінчення. Вона виражає лексичне значення слова, тому є спільною для всіх форм слова (міст-о, міст-а, міст-у, міст-ом). Префікс, корінь і суфікс є структурними одиницями основи (значущими одиницями).
Закінчення — змінна значуща частина слова, що виражає його граматичне значення (рід, число, відмінок, особу, час тощо,) і слугує для зв’язку слів у словосполученні й реченні. Наприклад, у слові весняна закінчення |а| вказує на жіночий рід, однину, називний відмінок. Закінчення мають усі змінні слова, хоча воно може бути нульовим, тобто таким, що не виражається звуком і не позначається літерою, але має певне граматичне значення: лісП, (чоловічий рід, однина), прочитавО (минулий час, чоловічий рід, однина).
Не мають закінчень незмінювані слова:
— прислівники (тихо, увечері, здалеку);
— дієприслівники (співаючи, прибігши);
— інфінітив дієслова (любити, знати);
— незмінювані слова іншомовного походження (таксі, поні, бюро).
Немає коментарів:
Дописати коментар