Виконайте письмово літературну вікторину
1. Невеликий словесно-музикальний твір, призначений для співу
2. Назвіть пісні літнього циклу ....
3. Ліричні твори, які співали дітям під час їх присипляння...
4. Гімн січових стрільців — це ...
5. Хто автор слів гімну України?
6. Хто написав поему Іван Підкова?
7. Відома книга, яку написав Т.Шевченко. ....
8. Справжнє ім’я та прізвище Лесі Українки
9. Хто автор твору «Федько-халамидник»?
10. Через кого помер Федько у творі «Федько-халамидник»?
11. Коротке оповідання алегоричного змісту з яскраво вираженою мораллю...
12. Як померла риба у притчі «Говорюща риба»?
13. Ява Рень – герой якого твору?
14. Домашнє завдання на літні канікули отримали головні герої твору …
15. Як звали друга Митька у творі «Митькозавр з Юрківки»?
16. Художнє означення — це ...
17. Подія, що є моментом найвищого напруження у творі — це...
18. Який твір написала Леся Воронина?
19. Як звали ворога головного героя твору «Таємне товариство боягузів?»
20. «Муха й бджола» за жанром це …
21. Зображення рис характеру людини за допомогою образів тварин, рослин, явищ природи тощо...
22. Який письменник всі свої твори називав співомовками?
23. Хто написав гумореску «Кухлик»?
24. Хто є автором твору “Запорожці у короля”?
а) П. Глазовий; б) Л. Глібов; в) С. Руданський; г) Т. Шевченко.
3. Якої байки Л. Глібова стосується таке прислів’я: «Без труда — нема плода»?
а) «Жаба і Віл»; б) «Щука»; в) «Муха і Бджола»; г) «Лебідь, Рак і Щук».
4. Хто з письменників підписувався псевдонімом Дідусь Кенар?
а) Степан Руданський; б) Павло Глазовий; в) Леонід Глібов; г) Степан Олійник.
5. Яку рису характеру людини Л.Глібов критикує на прикладі поведінки Жаби?
а) лінь; б) підступність; в) заздрість; г) жорстокість.
6. З якого твору П. Глазового ці рядки: «Він на сцені в третій дії /Викочує бочку!»?
а) «Найважча роль»; б) «Заморські гості»; в) «Кухлик»; г) «Похвала».
7. З якого твору П. Глазового ці рядки: «Бо якраз така біда в моєї корови: Має, бідна, язика і не знає мови»?
а) «Найважча роль»; б) «Запорожці у короля»; в) «Кухлик» г) «Похвала».
Назва твору |
Проблема |
1 «Похвала» |
а) удаване мистецтво |
2 «Добре торгувались» |
б) підступні лестощі |
3 «Найважча роль» |
в) повага до рідної мови |
4 «Кухлик» |
г) кмітливість і почуття
власної гідності |
Назва твору |
Уривок |
1.
«Найважча роль» |
а ) —... За дивну талію
твою
І за гарненькі ніжки —
Я все покинув би й пішов
Хоч на край світу пішки. |
2. «Похвала» |
б) Задивились на ті вуса
Ляхи-мосціпани. - Що б їм, - кажуть, -
дати їсти? Даймо їм сметани! |
3. «Добре торгувались» |
в ) Вихваля свого
синочка Мати на всі
боки: — У студії
при театрі Вчиться вже
два роки. |
4. «Запорожці у короля» |
г) Здєсь нє дьоготь –
толькі дурні Адні продаються! . |
10. Установіть відповідність
між теоретичними поняттями і їхніми визначеннями.
1. Байка. |
а) Гостре висміювання, критика
чогось або когось. |
2. Гумор. |
б) Повчальний висновок наприкінці
твору. |
3. Мораль. |
в) Двопланове художнє зображення,
що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ. |
4. Сатира. |
г) Невеликий ліро-епічний твір
повчально-алегоричного змісту. |
д) Доброзичливий, жартівливий
сміх. |
12. Гумор - це…
Попросив він:
— Покажіть кухлик той, що з краю. —
Продавщиця:
— Что? Чево? Я нє понімаю.
— Кухлик, люба, покажіть, той, що збоку смужка.
— Да какой же кухлік здєсь, єслі ето кружка. —
Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:
— На Вкраїні живете й не знаєте мови. —
Продавщиця теж була гостра та бідова.
— У мєня єсть свой язик, ні к чему мнє мова. —
І сказав їй мудрий дід:
— Цим пишатися не слід,
Бо якраз така біда в моєї корови:
Має, бідна, язика і не знає мови.
Клим Джура -
боягуз |
Клим Джура -
сміливець |
Виходить з дому
озираючись |
Долає вночі в банку всі перешкоди |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Митько |
Сергій |
Ім’я |
|
|
Місце проживання |
|
|
Освіта |
|
|
Сім’я |
|
|
Місце перебування під час канікул |
|
|
Мета приїзду |
|
|
Улюблені заняття |
|
|
Висновки |
|
|
1. Розпочинаючи роботу над написанням відгуку на прочитаний літературний твір, продумайте мету своєї творчої роботи (поділитися враженнями від сприйняття твору в цілому чи написати про порушені в ньому проблеми; висловити свої судження щодо героїв твору та оцінки їх поведінки і вчинків; розглянути жанрову специфіку твору, визначити художні засоби, використані письменником для реалізації його задуму, тощо).
2. Розпочинайте відгук з інформації про письменника і прочитаний твір, визначення його теми та ідеї.
3. Висловіть у вступній частині загальне враження від прочитаного твору (що сподобалося, які герої особливо запам’яталися тощо).
4. В основній частині докладніше зупиніться на висвітленні своїх вражень. Кожне судження аргументуйте конкретними доказами та прикладами.
5. Поділіться своїми думками про те, що вам не сподобалось у творі, у чому ви не згодні.
Напишіть характеристику улюбленого героя повісті Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки», спираючись на план характеристики літературного героя.
1. Дані про героя (з якої книги, головний чи другорядний, центральний чи епізодичний).
2. Портрет героя (якщо змінюється, то як?).
3. Вчинки героя. Як вони розкривають його внутрішній світ?
4. Мова героя.
5. Ставлення до героя інших персонажів твору. Чим воно зумовлене?
6. Додаткові художні відомості (деталі, описи, тощо, які характеризують внутрішній світ героя, зміни, які з ним відбуваються).
7. Ставлення автора до свого героя.
8. Ваше ставлення до героя
Поведінка героїв, їхні вчинки |
«Моральні уроки», які засвоїли друзі з кожної пригоди |
Будівництво метро |
|
Бій биків |
|
Порятунок Собакевича |
|
Пригоди в кукурудзі |
|
Острів Переекзаменовки |
|
Випадок на річці (у Києві) |
|
Допомога під час повені |
|
Хвороба Яви |
|
Сварка друзів |
|
«Таємниця трьох невідомих! |
|
3) "Скринька порад"
Мрії |
Дійсність |
Збудувати метро в селі |
|
Влаштувати кориду |
|
Викрити злочинців |
|
Життя на безлюдному
острові |
|
2) Ознайомтесь із рекламою твору (буктрейлером).
3) Прочитайте І частину пригодницької повісті "Тореадори з Васюківки" (с.142-162) і на основі прочитаного складіть літературну вікторину (12 запитань)
Сіла на руку ґава,
Впала в калюжу дримба
І розбудила в гіллі
Пташечку солоспівну.
І розквітає кілля
Наче цукровою піною.
Зимо, плаксива зморо,
Накульгувата бабо,
Йди на холодне море,
Бідна стара охабо!
Як фуете забі'ляє
Земленька-балерина,
Прийдеш невістою білою
Зі своїм віном – периною.
Хочу весь світ помістити в собі:
Коси берези, сніги голубі,
Крапельку сонця і крапельку сну,
Літо і осінь, зиму й весну.
***
Коли зима не схоче більш страждати,
Коли звільниться сонце золоте,
Прийде весна і до моєї хати,
Прийде весна і косу розплете…
стрічок-стрічок,
як у свято.
Взяла коромисло
і пішла до річки.
Дорогою перестрів її
князенко соняшник
із золотим черевичком
у руці.
Поміряла веселка —
якраз на ніжку!
От вони й побралися.
розпатланий,
та й подався у мандри.
Тільки спечену картоплину
прихопив.
По дорозі місто.
Сів у трамвай —
принюхується.
Зітхнула кондуктор:
— Осінь мені запахла.
Залоскотало водієві в носі —
повернув трамвай
і гайнув у гай.
"Я не в той трамвай сів",—
подумав дим
і через вікно
вистрибнув.
А ще глибше —
мати моя підземна.
Я їй про зорі розповідаю,
а вона — про коріння дуба.
Я їй про хмаринку,
а вона студеним молоком
мене поїть.
Я їй про метелика,
а вона
з водяного царства
русалку приводить.
А оце весняна калина
не хоче забрати з мене
свою подобу.
Тільки сонце
п'є та п'є
калинову воду
через золоті соломинки.
• Український письменник, що народився на Львівщині у 1939
році.
• За фахом – філолог (закінчив філологічний факультет
Львівського університету)
• Поетичний доробок становить 17 збірок
• Для дітей написав
збірки “Книжечка для Дзвінки”, «Казки зі Львова», «Небилиці про котика і
кицю».
не зачепися за камінець,
переступи соломку
і під спориш не ховайся,—
все одно бачу.
А там,
за городом,
ого як ти виросла!
Сама біжиш,
через струмок перескакуєш,
батіжком по пилюці цвьохаєш,
за суницею збочуєш,
топчеш горох при дорозі.
Коли б глянути, стежко,
он з тої гори
на всенький світ!
Тільки не поспішай:
така верчена ти,
як дзига.
Але ж світ красний —
голова крутиться...
королева темряви.
Кортить їй зазирнути
у дзеркало —
а темно.
Зблисне
на мить світлом —
зазирне:
Хто на світі найгарніший?
— Ви, Ваша темність,—
відкаже дзеркало
похапцем.
Заспокоїться королева
на часину.
Сказано, писана красуня.
Тема.Ірина Жиленко. «Жар-Птиця». Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу.
|
Федько |
Толя |
Походження |
|
|
Портрет |
|
|
Риси
характеру |
|
|
Вчинки |
|
|
Стосунки
з батьками |
|
|
Моє
ставлення до хлопців |
|
|
2) Запишіть найцікавіщі факти (на вашу думку) з життя поетеси, прочитавши статтю в підручнику (с. 68-70) та переглянувши подане вище відео.
1. Використайте звертання.
2. Вітання запишіть від першої особи (я).
3. Укажіть, як літературний герой вплинув на ваші погляди.
4. Відзначте, які риси характеру ви запозичили б у літературного героя.
5. Напишіть побажання героєві.
6. У висновку — роздумі постарайтеся зробити самостійні узагальнення про те, якою має бути людина.
7. Робота має бути обсягом не менше пів сторінки.
Вельмишановний
Пилипе Швайко!
Хочу висловити Вам
своє захоплення та глибоку пошану. Я дізналась (дізнався) про Вас із
книги Володимира Рутківського "Джури козака Швайки". Взагалі я дуже (не дуже) люблю читати про
історичне минуле свого народу, але ця
книга мені
особливо сподобалася. Коли я читала/читав цей твір, то мене вразили перш за все ваша сміливість,
рішучість та відчайдушність. Захоплююсь
також
Вашими
знаннями
та уміннями.
Мені
дуже захотілося стати схожим на Вас, бо про
найкращого козацького
вивідника Швайку знали по
всій Україні, а вороги тремтіли, лиш згадуючи
Ваше ім’я.
Розумію, що для того, щоб стати
таким, як Ви, потрібно довго вчитися. А на це потрібно велику силу волі, бажання та
виснажливі години тренувань. Ви гарно їздите на коні та володієте
зброєю. Ви знаєте мову та звичаї татар, що допомагає добувати інформацію. Ви
спостережливий, розумний, відважний, кмітливий та рішучий. Такі риси характеру я теж хочу
виховати у собі.
Дорогий Пилипе, Ви справжній лицар, хоробрий
захисник рідної землі. Ви добре знаєте та любите рідну землю, захищаєте її, поважаєте
літніх козаків, турбуєтеся про своїх братчиків та хлопців.
Саме такими, на мій погляд, були
найкращі козаки. Бажаю вам всілякого успіху та вдачі. Нехай оминають Вас ворожі кулі та шаблі.
З повагою, (прізвище та ім’я)
21.11.2022
Такі «характерники» могли відкривати без ключів замки, плавати на
човнах по підлозі, як по морських хвилях, переходити через річку по сукняній
повсті чи циновках з лози, брати в голі руки розпечені ядра, бачити за кілька
верств довкола себе за допомогою особливих «верцаєл», перебувати на дні ріки,
влазити і вилазити з туго зав’язаних і навіть зашитих мішків, «перекидатись» у
котів, перетворювати людей у кущі, вершників на птахів, залазити у звичайне
відро і плисти в ньому під водою сотні, тисячі верств.
2) Стисло охарактеризуйте здібності таких героїв, як:
1. Дані про героя (з якого твору, головний чи другорядний персонаж)
2. Портрет.
3. Родина, походження.
4. Риси характеру.
5. Вчинки, які розкривають вдачу героя.
6. Ставлення до героя інших персонажів.
7. Ваше ставлення до героя.
1. Події відбуваються в селі Воронівка та його околицях .
2. Вітриком звали коня Тишкевича.
3. Грицик був характерником.
4. Демко мав прізвисько Дурна Сила.
5. Дід Кудьма
вчив Санька ворожбицтву.
6. Швайка міг прикидатися заможним татарином.
7. Вовка Пилипа Швайки звали Барвінок.
8. Тишкевич був побитий татарами за неправдиву інформацію.
9. Рашит зрадив козаків.
10. Грицик і Санько взяли участь у справжній битві.
11. Вирвизуб, Мацик, Коцюба – жителі села Воронівки.
12. Козаки вирішили створити укріплену фортецю на Хортиці.
Характеристика |
Санько |
Грицик |
Соціальне становище |
||
Чим займались у
Воронівці? |
||
Риси характеру |
||
Виняткові здібності |
||
Спільне |
Володи́мир Григо́рович Руткі́вський (18 квітня 1937, с. Хрестителеве, Чорнобаївський район, Черкаська область — 31 жовтня 2021, Одеса) — український поет, прозаїк, дитячий письменник,, новинар. Серед найвідоміших творів автора фентезі роман «Сторожова застава» та тетралогія «Джури» про пригоди козаків-характерників Швайки, Грицика та Санька.
За радянських часів зазнавав неодноразових звинувачень в українському націоналізмі, його твори відмовляли друкувати в єдиному на той час дитячому видавництві України «Веселка», проте в перекладі російською приймали до друку у видавництвах Москви.
Широке визнання в незалежній Україні Рутківському принесла пригодницька тетралогія про джур, видана видавництвом А-ба-ба-га-ла-ма-га : «Джури козака Швайки» (2007), «Джури-характерники» (2009), «Джури і підводний човен» (2010). В 2014—2015 роках вийшла незапланована четверта частина під назвою «Джури і Кудлатик», а тому трилогія стала тетралогією.
У 2011 році Володимир Рутківський став лауреатом премії «Книга року Бі-Бі-Сі» за двотомний історичний роман «Сині Води»..
9 лютого 2012 року було оголошено список переможців Шевченківської премії 2012. Володимир Рутківський переміг у номінації «Література» за історичну трилогію для дітей «Джури» («Джури козака Швайки», «Джури-характерники», «Джури і підводний човен», 2007—2010 рр.).
У 2022 у Видавництві Старого Лева вийшла посмертно дотепна повість «Злюще цапище».
Зорові образи |
Слухові образи |
Могили на полі |
Ревіли гармати |
.... | .... |
|
|
|
|
1) Твір Миколи
Вороного “Євшан-зілля” належить до ліро-епосу.
2) За жанром
“Євшан–зілля” – це вірш.
3) В основу сюжету
покладено літописні джерела.
4) Син хана жив у Києві, тому що потрапив у полон.
5) У полоні хлопцю жилося дуже погано.
6) У творі згадується
про князя Ігоря.
7) Половецький хан
послав до сина гудця, тому що той мав гарний голос.
8) Слова гудця не вразили хлопця, тому що він забув і батька, і родину.
9) Гудець дав
понюхати хлопцю любисток.
10) Євшан-зілля –
символ рідного краю.
11) Наприкінці твору
Вороний звертається до України.
12) Твір М.Вороного складається з 3-х частин.
2. Доберіть прислів..я про роль пісні та слова.
3. Вивчіть уривок із поеми "Євшан-зілля" (від слів "Україно! Мамо любо!" до слів "Шлях у край свій повороту?")
Такі твори є віршованими розповідями про вчинки та переживання героя чи героїв, і водночас у них виражені переживання поета-оповідача.
• мають розгорнутий сюжет ← від епосу;
• віршовану форму ← від лірики;
• розкривають світ почуттів і переживань героїв ← від лірики.
Тема. Календарно-обрядові пісні літнього циклу (купальські та жниварські пісні).
Календарно-обрядові пісні весняного та літнього циклів
Виконати тестові завдання
1.
Як називалися пісні, у яких звучать заклики тепла для приходу
на землю?
А русальні Б
веснянки В купальські Г щедрівки
2.
Хто в одній із
календарно-обрядових пісень приніс
людям «житечко, зіллячко, травицю і ягнятко»?
А Бог Б Зима В Весна
Г Святий Миколай
3.
Які слова використано в уривку з пісні «Ой кувала
зозуленька»?
Як мя не меш шанувати –
Не будеш мя мати.
А діалектизми Б
пестливі слова В історизми
4.
Що просять русалки у дівчат (згідно з русальними
піснями)?
А сорочку Б
віночок В квітку папороті Г намисто
5.
Які з цих пісень є русальними?
А «Ой біжить, біжить мала дівчина»
Б « У ржі на межі»
В «Ой кувала зозуленька»
Г «Кривий танок»
6.
Які пісні НЕ належать до календарно-обрядових?
А колядки
Б козацькі
В веснянки
Г купальські
7.
З якої пісні ці рядки?
Ой вінку ж мій, вінку,
Хрещатий барвінку
А «Ой весна, весна – днем красна»
Б «Проведу я русалоньки до бору»
В «Кривий танок»
Г «У ржі на межі»
8.
Купало – бог
А весняного рівнодення
Б літнього сонцестояння
В осіннього рівнодення
9.
Як називали обрядове дерево, яке прикрашали на Купала?
А Марена
Б Вербена
В Лада
10.
Ой пущу віночок
На биструю воду.
На щастя, на долю,
На милого вроду –
це уривок пісні
А русальної
Б веснянки
В купальської
Г жниварської
11.
Як назива ли останні сніп, що перев’язували червоною
стрічкою?
А «осталець» або «дід»
Б «залишинець»
В «дідух»
Г «борода»
12.
Жниварські пісні
А допомагають людям під час роботи
Б висловлюють співчуття людям через їхню важку роботу
В застерігають від злих духів
Г славлять землю, урожай, женців, працю
14.09.2022
Тема. Календарно-обрядові пісні літнього циклу. Русальні пісні.
Завдання
1) На основі вивченого раніше матеріалу виконайте літературну вікторину
1) Літературна вікторина
1. У перекладі з англійської «фольклор» -
це___________________________________
2. Автором фольклорних творів є ____________________________________________
3. Жанрами фольклору є
____________________________________________________
4. Народна пісня – це ______________________________________________________
5. Народні пісні поділяються на
______________________________________________
6. Календарно-обрядові пісні – це пісні
_______________________________________
7. Календарно-обрядові пісні поділяються
_____________________________________
8. У веснянках співалось про
________________________________________________
9. Вкажіть назви веснянок
___________________________________________________
10. Назвіть вид пташок, які випікали для
закликання весни ________________________
11. Який художній засіб використано в рядку? ___________________________________
Ой вінку ж мій,
вінку,
Хрещатий
барвінку…
12. Як називався один із найдавніших весняних хороводів,
що дійшов до наших днів?
____________________________________________________________________________
2) Теорія літератури
А Ознайомтесь із різновидами пісень літнього циклу
Русальні пісні - твори обрядової пісенності з частими згадками про русалок. Наприклад: "Проведу я русалочки до бору".
Купальські пісні - це обрядові пісні, які співалися під час літнього сонцестояння біля ритуального вогнища. Наприклад: "Купайло, Купайло!"
Б Запишіть у зошити та вивчіть нові терміни
Анафора – єдинопочаток.
Наприклад:
Заплету віночок,
Заплету шовковий.
Рефрен – 1) слова пісні, що повторюються після кожного
куплету, приспів;
2) рядок або кілька рядків, що
повторюються після кожної строфи.
У пісні "Заплету віночок" рефреном є рядок "На щастя, на долю".
3) Прочитати матеріал в підручнику (с.18-19, 21-23)
4) Навчитися виразно читати 1 русальну або купальську пісню (на вибір)
12.09.2022
Тема: Календарно-обрядові пісні весняного
циклу.
Завдання
1) Прочитати статтю в підручнику (с.12-17)
2) Записати інформацію про веснянки
Веснянки мають й інші назви (залежно
від місцевості):
- гагілки;
- рогульки;
- гагілки;
- маївки.
Особливості будови веснянок:
v Діалогічна
форма
v Наявність
звернення-кликання
v Бадьорий
настрій
v Супроводжуюються танцями та іграми
Художні засоби, характерні для
веснянок
1)
образи – персоніфікації (весна – молода дівчина)
2)
образи-символи (зозуленька – провісниця людської долі)
3)
постійні епітети (весно красна)
4)
пестливі слова (літечко, житечко)
5)
повтори
(Що ж ти нам принесла?)
6)
художній паралелізм
7)
контраст
3) Визначення художніх засобів «паралелізм»
та «контраст» записати у зошит під заголовком «Теорія літератури» (с. 14)
4) Пошукова робота
Виписати з веснянки «Ой весна, весна – днем красна»
пестливі слова та постійні епітети.
Постійні епітети – це такі художні означення, які
завжди вживаються тільки з певними іменниками. Наприклад: буйні трави, коник
вороненький.
Пестливі слова – весняночка-паняночка і т.д.
5) Вивчити напам’ять календарно-обрядову пісню весняного циклу (на вибір)
Тема. Календарно-обрядові пісні. Роль і місце пісні в житті українців. Народна обрядова пісня, її різновиди.
Різновиди календарно-обрядових пісень
Пісні весняного циклу |
Пісні літнього циклу |
Пісні зимового циклу |
|
|
|
05.09.2022
Тема. Книжка в житті людини.
Завдання
1) Прочитати статтю в підручнику (с.4-7)
2) На основі прочитаного матеріалу виконати вікторину (письмово)
Вікторина до теми «Книжка в житті людини»
1. Як називаються періоди в історії людства, що пов’язані з винайденням
письма?
2. Вкажіть назву праці Володимира Мономаха, що стала своєрідним
підручником із виховання.
3. Що стало одним із найвидатніших відкриттів людства, що змінило світ?
4. Про що йде мова в поданому вислові: «…кораблі думки, які мандрують
хвилями часу»?
5. Якими були перші книжки?
6. Як називався матеріал для книжок, що виготовлявся із спеціально оброблених
шкір тварин?
7. Яку назву мав шрифт, яким писалися книги в часи Київської Русі?
8. Хто є автором «Повісті минулих літ»?
9. Який пристрій зробив книжку доступною для всіх?
10. Як називається книга, виготовлена
в цифровому вигляді?
11. Яку назву має книжка, озвучена й записана на електронних носіях?
12. Як ще можна назвати любителя книг?
3) Виписати і вивчити 2-3 вислови про книгу (с.7)
Немає коментарів:
Дописати коментар