Українська література, 6 клас

          
     24.05.2023 
     Тема. Підсумковий урок.
     Завдання 
     Виконати онлайн-тести, перейшовши за покликанням.

     22/05/2023
     Тема.  Повторення вивченого за рік
 Завдання
 Виконайте письмово літературну вікторину
1. Невеликий словесно-музикальний твір, призначений для співу
2. Назвіть пісні літнього циклу ....
3. Ліричні твори, які співали дітям під час їх присипляння...
4. Гімн січових стрільців — це ...
5. Хто автор слів гімну України?
6. Хто написав поему Іван Підкова?
7. Відома книга, яку написав Т.Шевченко. ....
8. Справжнє ім’я та прізвище Лесі Українки
9. Хто автор твору «Федько-халамидник»?
10. Через кого помер Федько у творі «Федько-халамидник»?
11. Коротке оповідання алегоричного змісту з яскраво вираженою мораллю...
12. Як померла риба у притчі «Говорюща риба»?
13. Ява Рень – герой якого твору?
14. Домашнє завдання на літні канікули отримали головні герої твору …
15. Як звали друга Митька у творі «Митькозавр з Юрківки»?
16. Художнє означення — це ...
17. Подія, що є моментом найвищого напруження у творі — це...
18. Який твір написала Леся Воронина?
19. Як звали ворога головного героя твору «Таємне товариство боягузів?»
20. «Муха й бджола» за жанром це …
21. Зображення рис характеру людини за допомогою образів тварин, рослин, явищ природи тощо...
22. Який письменник всі свої твори називав співомовками?
23. Хто написав гумореску «Кухлик»?
24. Хто є автором твору “Запорожці у короля”?


     17.05.2023 
Тема. Контрольна робота з теми "Гумористичні твори".
     Завдання
      Виконати завдання контрольної роботи
     1. Хто з цих  письменників писав гумористичні твори?
     а)  Т. Шевченко; б)  П. Глазовий; в)  В. Близнець; г)  І. Калинець.
     2. Хто писав співомовки?

а) П. Глазовий;  б)  Л. Глібов;   в)  С. Руданський;    г)   Т. Шевченко.

3. Якої байки Л. Глібова стосується таке прислів’я: «Без труда — нема плода»?

а)  «Жаба і Віл»; б)  «Щука»; в)   «Муха і Бджола»; г)  «Лебідь, Рак і Щук».

4. Хто з письменників підписувався псевдонімом Дідусь Кенар?

а)  Степан Руданський; б) Павло Глазовий; в)  Леонід Глібов; г)  Степан Олійник.

5. Яку рису характеру людини Л.Глібов критикує на прикладі поведінки Жаби?

а)  лінь; б)  підступність; в)  заздрість; г)  жорстокість.

6. З якого твору П. Глазового ці рядки: «Він на сцені в третій дії /Викочує бочку!»?

а)  «Найважча роль»; б)  «Заморські гості»; в)  «Кухлик»; г)  «Похвала».

7. З якого твору П. Глазового ці рядки: «Бо якраз така біда в моєї корови: Має, бідна, язика і не знає мови»?

а)  «Найважча роль»; б)  «Запорожці у короля»; в)   «Кухлик» г)   «Похвала».

 8. Установіть відповідність. 

Назва твору

Проблема

1 «Похвала»

а) удаване мистецтво

2 «Добре торгувались»

б) підступні лестощі

3 «Найважча роль»

в) повага до рідної мови

4  «Кухлик»

г) кмітливість і почуття власної гідності

 9. Установіть відповідність.  

Назва твору

Уривок

1.      «Найважча роль»

а ) —... За дивну талію твою

          І за гарненькі ніжки —

          Я все покинув би й пішов

          Хоч на край світу пішки.

     2. «Похвала»

б) Задивились на ті вуса Ляхи-мосціпани.

- Що б їм, - кажуть, - дати їсти? Даймо їм сметани!

      3. «Добре торгувались»

в ) Вихваля свого синочка

   Мати на всі боки:

   — У студії при театрі

   Вчиться вже два роки.

 4. «Запорожці у короля»

г) Здєсь нє дьоготь – толькі дурні

Адні продаються!

.

 

10. Установіть відповідність між теоретичними поняттями і їхніми визначеннями.

 

1. Байка.

а)  Гостре висміювання, критика чогось або когось.

2. Гумор.

б)  Повчальний висновок наприкінці твору.

3. Мораль.

в)  Двопланове художнє зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ.

4. Сатира.

г)  Невеликий ліро-епічний твір повчально-алегоричного змісту.

д)  Доброзичливий, жартівливий сміх.

11. Алегорія – це…

12. Гумор  - це…

             
10.05.2023
    Тема. Позакласне читання. Я.Стельмах "Найкращий намет".
     Завдання
     1) Прочитати повість Я.Стельмаха "Найкращий намет".
     2) Скласти 12 тестів за змістом  цього прочитаного твору.
    
     08.05.2023
    Тема. Виразне читання гуморесок, байок напам'ять.
    Завдання
    Записати на відео виразне читання напам’ять байки "Щука" Л.Глібова та "Кухлик" П.Глазового.

    03.05.2023
    Тема. П.Глазовий. Гумореска"Кухлик". Роль мови в житті людини. Проблеми мови й народу.
    Завдання
     1) Прочитайте виразно гумореску "Кухлик", вивчіть її напам’ять
«Кухлик».

     Дід приїхав із села, ходить по столиці.
Має гроші — не мина жодної крамниці.
Попросив він:
— Покажіть кухлик той, що з краю. —
Продавщиця:
— Что? Чево? Я нє понімаю.
— Кухлик, люба, покажіть, той, що збоку смужка.
— Да какой же кухлік здєсь, єслі ето кружка. —
Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:
— На Вкраїні живете й не знаєте мови. —
Продавщиця теж була гостра та бідова.
— У мєня єсть свой язик, ні к чему мнє мова. —
І сказав їй мудрий дід:
— Цим пишатися не слід,
Бо якраз така біда в моєї корови:
Має, бідна, язика і не знає мови.
    
     2)  Виконайте творчі завдання
     а) Доберіть  якомога більше епітетів до слова "мова".
     б) Складіть сенкан зі словом "мова"
     

 
    01.05.2023
     Тема. Павло Глазовий. Про письменника. Гуморески «Найважча роль», «Похвала». Основні ідеї творів, художні особливості гуморесок.
     Завдання
     1)  Перегляньте відео  "Цікаві факти про Павла Глазового".
       Його творчим кредо стала фраза: «Я так люблю здоровий сміх, веселий сміх, що гріє всіх»!
        

           2) Виразно прочитайте і проаналізуйте гуморески «Найважча роль», «Похвала» (с.231-233). 



    26.04.2023
      Тема. Степан Руданський. Про письменника. Співомовки С.Руданського. «Добре торгувалось», «Запорожці у короля». Висміювання моральних вад, негативних рис характеру.
      Завдання
      1) Ознайомтесь із біографічними відомостями про С.Руданського
      2) Теорія літератури
Запишіть і запам’ятайте нові терміни. (с. 224)
       Співомовка - 
       Гумореска - 
       3) Навчіться виразно читати співомовки "Добре торгувались" (с. 225) і "Запорожці у короля" с. 227)
       4)  Визначте тему та ідею співомовки "Запорожці у короля"

      24.04.2023
      Тема.  Л.Глібов. «Муха і Бджола», «Жаба і Віл». Читання і коментування прихованого змісту байок Л.Глібова. 
      Завдання
      1) Прочитайте і проаналізуйте байки за планом (с.220-222)
         Аналіз байки
     1. Визначте особливості композиції твору.
     2. Проаналізуйте характерні риси головних героїв байки, мотиви їхньої поведінки.
     3. Розкрийте алегоричний зміст байки.
     4. З’ясуйте головну думку.
     5. Проаналізуйте мораль байки.
     6. Підберіть прислів’я.
       2) Виконайте онлайн-тест "Байки Л.Глібова", перейшовши за покликанням

       19.04.2023
        Тема. . Роль гумору в житті українців. Леонід Глібов. Побудова байки. «Щука».
       Завдання
       1) Прочитати біографію Леоніда Глібова (с.216-217)
       2) Теорія літератури
        Записати визначення в зошит (с. 217-218)
         Гумор - 
         Сатира -
         Байка -
         Будова байки - 
         Алегорія - 
       3) Прослухайте байку "Щука", вивчіть її НАПАМ’ЯТЬ
  




      17.04.2023
     Тема. Контрольна робота  з теми «Пригоди й романтика» (письмовий твір)
    Завдання 
      1. Напишіть твір-мініатюру на одну із тем: 
      1. Сміливість - це ознака сильних за характером людей (за повістю Лесі Вороніної "Таємне товариство боягузів..."
      2. Велике вміння прощати (за повістю Я.Стельмаха "Митькозавр із Юрківки...")
      3. «Кожна пригода — до мужності дорога, а мрія у кожного в серці живе». (за вивченими творами Я. Стельмаха та Лесі Ворониної).
     Обсяг твору  1-1,5 сторінки
     
       2. Скористайтесь пам'яткою написання твору-роздуму
       

       
      

     12.04.2023 
     Тема. Л.Воронина. «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9». Виховання в собі рис сміливості, хоробрості, кмітливості, відповідальності, прогнозування можливих наслідків діяльності.
      Завдання
     1) Складіть асоціативний ряд до слова "страх".
       Страх - нерішучість...
     2)  Заповніть таблицю 
      

Клим Джура - боягуз

Клим Джура - сміливець

Виходить  з дому озираючись

Долає вночі в банку всі перешкоди

 

 

 

 

 

 

 

 

    
      3) Доведіть, що  твір «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9» є  фантастичною пригодницькою повістю (письмово)

   
    
    10.04.2023
    Тема.   Л.Воронина. «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9». Головний герой твору Клим Джура – рятівник світу.
     Завдання
     1) Письмово охарактеризуйте  головного героя фантастичної повісті за планом
1)   1. Климко Джура — головний герой повісті Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку № 9».
      2. Вік хлопчика.
      3. Зовнішній вигляд.
      4. Поведінка, вчинки.
      5. Заняття, уподобання.
      6. Стосунки з однолітками, дорослими, рідними.
      7. Риси характеру.
      8. Моє ставлення до героя (що подобається, що ні).
     2) Виконайте онлайн-тести за змістом твору.


   
    05.04.2023
      Тема. Л.Воронина. «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9». Роль сім’ї у формуванні життєвих переконань людини.
Завдання
         1) Дайте письмові відповіді на запитання:
          - Чим незвичайною була родина Джур?
          - Які стосунки були між Климом і бабусею?
         - Що відомо про стосунки Клима з батьками?
         - Продовжіть асоціативний ряд:
           У родині Клима Джури панують взаєморозуміння ....
       2) Знайдіть і запишіть 5- 7 прислів'їв про сім'ю.

      
03.04.2023
     Тема.    Леся Воронина – сучасна письменниця. Повість «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9». Фантастична, романтична повість про виховання гідності та мужності.
      Завдання
      1) Ознайомитись із біографічними відомостями про Лесю Воронину (с.
      2) Теорія літератури
Пригадайте вивчене про повість
      Повість - епічний твір середнього розміру, у якому змальовано життя одного чи кількох героїв протягом тривалого або важливого за подіями часу.
     Ознаки повісті:
      - прозова форма;
- середній обсяг;
- декілька або багато героїв;
- тривалий час дій.
Ознайомтесь із новими поняттями (с. 195). Запишіть їх визначення у зошит
Сюжет 
Елементи сюжету (експозиція, зав'язка, розвиток дії, кульмінація, розв'язка)
3) Прочитайте скорочену повість у підручнику (с. 196-210) або повністю, перейшовши за покликанням

 22.03.2023
       Тема. Розвиток мовлення. Написання листа літературному герою прочитаних творів.
       Завдання
       Напишіть листа літературному герою, дотримуючись плану
      І. Початок
     1) Звернення до літературного героя (вказати автора та назву твору)
     2) Мета написання листа
     ІІ. Основна частина
        1) Перше знайомство.
        2) Що найбільше подобається у поведінці героя твору?
        3) Які б риси характеру хотіли б виховати у собі?
        4) Чого навчилися, прочитавши твір?
        5) Чи хотіли б мати такого друга?
     ІІІ. Кінцівка
        Ваші побажання

       20.03.2023
      Тема. Я.Стельмах. «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера». Уява, фантазія, романтичність у житті сучасної людини. Важливість збереження довкілля для сьогодення та майбутнього.
      Завдання
     1) Літературна гра "Так чи ні"
Дайте письмові відповіді на питання.
1.    1. Хлопці добиралися до бабусі велосипедами.
       2. Літнім завдання було створити гербарій.
       3. Перший, хто зустрівся друзям у селі, їм не сподобався.
       4. Після повідомлення Васі хлопці зібралися відвідати бібліотеку.
       5. На березі озера хлопці відремонтували курінь.
       6. У бурштиновому камінчику Васі був метелик.
       7. На березі озера хлопці знайшли ріжки та ніжки козеняти, якого з.їло чудовисько.
       8. Вася повідомив про лох-несське чудовисько.
       9. Митько дізнався про звички сучасних варанів.
       10. Хлопці зібралися сфотографувати  чудовисько і відправити фото до Академії наук.
       11. Незнайому тварину діти заманили в заздалегідь викопану яму.
       12. Друзі подякували Василеві за вигадку.

        2) Складіть кросворд за прочитаною повістю

      
15.03.2023
     Тема.   Я.Стельмах "Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера". Характеристика головних героїв.
     Завдання
     1) Дайте  письмову відповідь на запитання:
    - Яким має бути справжній друг?
    - Виділіть 3 риси характеру, властиві Сергію і Митьку.
---- Що нового дізналися друзі під час літніх канікул?

     2) Заповніть "досьє" героїв
Досьє - це збір документів, які стосуються якого-небудь питання, якої-небудь справи.

 

Митько

Сергій

Ім’я

 

 

Місце проживання

 

 

Освіта

 

 

Сім’я

 

 

Місце перебування під час канікул

 

 

Мета приїзду

 

 

Улюблені заняття

 

 

Висновки

 

 


        
 13.03.2023
     Тема. Таємничі, веселі й незвичайні події в повісті Я.Стельмах "Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера".
     Завдання
     1)  Пригадайте теоретичний матеріал. Запишіть ознаки повісті. 
     Повість - епічний твір середнього розміру, у якому змальовано життя одного чи кількох героїв протягом тривалого або важливого за подіями часу.
     Ознаки повісті:
      - прозова форма;
- середній обсяг;
- декілька або багато героїв;
- тривалий час дій.
     Пригодницька повість - це повість, події якої розгортаються з елементами таємничості й загадковості, а герої беруть участь у детективних розслідуваннях, з ними  трапляється щось несподіване.

       2) Виконайте онлайн-тести за змістом твору, перейшовши за покликанням

      3) Складіть сюжетний ланцюжок повісті "Митькозавр із Юрківки..."

     08.03.2023
    Тема. Я.Стельмах "Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера"
    Завдання. 
    1) Ознайомитися із біографічними відомостями про Я.Стельмаха (с.178) Записати назви творів письменника.
    2) Прочитати пригодницьку повість "Химера лісового озера..." (с. 179-193)
   
06.03.2023
    Тема.  Позакласне читання. В.Нестайко "Чарівний талісман".
    Завдання
    1) Обговорення сюжету повісті "Чарівний талісман"
    2) Складання характеристики героїв твору.
    3)  Виконання онлайн-тестів за змістом повісті
    
    
 01.03.2023
     Тема. Виразне читання  і коментування найцікавіших епізодів повісті «Тореадори з Васюківки».
     Завдання
     1)  Визначте найцікавіші епізоди твору.
     2)  Прочитайте виразно і прокоментуйте той епізод, який вам найбільше сподобався.
     3) Підготуйтесь до уроку позакласного читання. Прочитайте твір .Нестайка "Чарівний талісман", перейшовши за покликанням

27.02.2023
     Тема. В.Нестайко. «Тореадори з Васюківки». Проблеми у творі. Дружба та перше кохання.  
     Завдання
     1) Доведіть, що Ява і Павлуша - справжні друзі.
     2) У пригодницькій повісті "Тореадори з Васюківки" В.Нестайко порушив ряд проблем, зокрема:
     - стосунки дорослих і дітей;
     - повага до ближнього, вміння розуміти його;
     - сутність справжньої дружби;
     - відповідальність за свої вчинки.
     3) Напишіть відгук на пригодницьку повість "Тореадори з Васюківки". Скористайтесь поданими нижче порадами.

1.   Розпочинаючи роботу над написанням відгуку на прочитаний літературний твір, продумайте мету своєї творчої роботи (поділитися вражен­нями від сприйняття твору в цілому чи написати про порушені в ньому проблеми; висловити свої судження щодо героїв твору та оцінки їх поведінки і вчинків; розглянути жанрову специфіку твору, ви­значити художні засоби, використані письменником для реалізації його задуму, тощо).

2.   Розпочинайте відгук з інформації про письмен­ника і прочитаний твір, визначення його теми та ідеї.

3.   Висловіть у вступній частині загальне враження від прочитаного твору (що сподобалося, які герої особливо запам’яталися тощо).

4.   В основній частині докладніше зупиніться на висвітленні своїх вражень. Кожне судження ар­гументуйте конкретними доказами та прикладами.

5.   Поділіться своїми думками про те, що вам не сподобалось у творі, у чому ви не згодні.



  
     22.02.2023
Т   Тема. В.Нестайко "Тореадори з Васюківки". Характеристика улюбленого героя, розкриття рис його вдачі, аргументація свого вибору.
Завдання
Напишіть характеристику улюбленого героя повісті Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки», спираючись на план характеристики літературного героя.



 
План характеристики літературного героя
 
1. Дані про героя (з якої книги, головний чи другорядний, центральний чи епізодичний). 
2. Портрет героя (якщо змінюється, то як?). 
3. Вчинки героя. Як вони розкривають його внутрішній світ?
4. Мова героя. 
5. Ставлення до героя інших персонажів твору. Чим воно зумовлене? 
6. Додаткові художні відомості (деталі, описи, тощо, які характеризують внутрішній світ героя, зміни, які з ним відбуваються).
7. Ставлення автора до свого героя.
8. Ваше ставлення до героя

      20.02.2023
       Тема. В.Нестайко "Тореадори з Васюківки". Поведінка героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях.
       Завдання
      1) Дайте  стислі відповіді на питання (письмово) :
          - Які ознаки вказують на те, що "Тореадори з Васюківки" - це пригодницька повість?
          - Чи може пригодницький твір чогось навчити?
          - Чи залишаться хлопці друзями в дорослому житті? Аргументуйте свою думку.
      2) Заповніть таблицю.

Поведінка героїв, їхні вчинки

«Моральні уроки», які засвоїли друзі з кожної пригоди

Будівництво метро

 

Бій биків

 

Порятунок Собакевича

 

Пригоди в кукурудзі

 

Острів Переекзаменовки

 

Випадок на річці (у Києві)

 

Допомога під час повені

 

Хвороба Яви

 

Сварка друзів

 

«Таємниця трьох невідомих!

 

      3) "Скринька порад"

       - Що б ви порадили  зробити хлопцям, щоб їхні мрії здійснювалися?
   
      
       15.02.2023
       Тема. В.Нестайко. «Тореадори з Васюківки». Образи Яви Реня та Павлуші Завгороднього.
       Завдання
       1)  Визначте позитивні та негативні риси Яви та Павлуші.
       2) Виконайте онлайн-тести за змістом твору.
       3) Запишіть 5-7 прислів’їв про дружбу.

      13.02.2023
     Тема. В.Нестайко. «Тореадори з Васюківки». Пригодницький захоплюючий сюжет твору, мрія і дійсність, смішне, комічне, романтичне у творі.
    Завдання
     1) Словникова робота
       Запишіть терміни у зошити
     Пригодницький твір  - це прозовий твір, сюжет якого наповнений великою кількістю пригод і незвичайних подій. 
     Сюжет - це ланцюг подій у творі.
     Романтик - це людина, схильна до мрійності, до ідеалізації дійсності; мрійник, ідеаліст.
     Романтичне - емоційно піднесене, мрійне.
     Комічне - явища та образи в художній літературі, які викликають сміх через невідповідність між дією та наслідками, між метою та засобами досягнення її.

    2) Літературний диктант (за змістом І частини)
Дайте письмові відповіді на питання літературного диктанту
    1. Вкажіть імена головних героїв твору.
    2. Як звали свиню, яка завадила планам хлопців?
    3. Скільки станцій метро мало бути збудовано?
    4. Для кого проїзд у метро мав бути найдорожчим?
    5. Хто автор вислову: "Загаза чогтова"?
    6. Що вигадував щоразу Ява заради слави?
    7. Що надумали зробити хлопці після провалу ідеї з метро?
    8. Хто, на думку хлопців, найбільше підходив для бою биків?
    9. Як звали обраного представника кориди? (Корида - це бій тореадора з розлюченим биком)
    10. Кого друзі знайшли в колодязі?
    11. Як назвали врятованого?
    12.  Хто завжди заважав друзям у здійсненні їхніх задумів?
     
       3) Відновіть сюжетний ланцюжок твору
      Ява високо в небі  --- Манюня провалилася ---знайомство із родиною Яви  --- метро під свинарником   --- хлопці засипають метро  --- острів Переекзаменовки --- Собакевич  --- ідея провести кориду ---криниценавт Ява --- корида --- скимлення в криниці --- таємничий зговір  Книша і Бурмила --- трагедія в кукурудзі.
    
     4) Розгляньте таблицю "Мрії і дійсність", доповніть її потрібною інформацією
    

Мрії

Дійсність

Збудувати метро в селі

 "Метро" -це канава, в яку  провалилася свиня

Влаштувати кориду

 

Викрити злочинців

 

Життя на безлюдному острові

 


     5) Розгляньте приклади комічного у творі.


     07.02.2023
     Тема.  Всеволод Нестайко – відомий у світі український дитячий письменник. Повість «Тореадори з Васюківки» (скорочено).
      Завдання
      1)  Перегляньте відео "Зіркова історія Всеволода Нестайка"


2) Ознайомтесь із рекламою твору (буктрейлером).


3) Прочитайте І частину пригодницької повісті "Тореадори з Васюківки" (с.142-162) і на основі прочитаного складіть літературну вікторину (12 запитань)
      
     4) Теорія літератури
     Запишіть у зошити визначення повісті, вивчіть його.
     Повість - епічний твір середнього розміру, у якому змальовано життя одного чи кількох героїв протягом тривалого або важливого за подіями часу.
     Пригодницька повість - це повість, події якої розгортаються з елементами таємничості й загадковості, а герої беруть участь у детективних розслідуваннях, з ними  трапляється щось несподіване.

     06.02.2023
      Тема. Контрольна робота з теми "Я і світ" (творчість Ігоря Калинця та Емми Андієвської" 
      Завдання
      Виконайте завдання контрольної роботи, заповнивши ґуґл-форму
3     
      01.02.2023
       Тема. Література рідного краю. Твори письменників Чернігівщини для дітей (Ганна Арсенич-  Баран)
       Завдання
       1) Ознайомтесь із короткими відомостями про письменників Чернігівщини.
            
          Унікальну книгу-хрестоматію "Література рідного краю. Чернігівщина" підготувала до друку письменниця Ганна Арсенич-Баран. На жаль, ця літературна і наукова праця стала останньою її роботою. 
         На 1320 сторінках хрестоматії − біографії й твори 226 авторів, які або народилися на Чернігівщині, або тут працювали чи працюють, або  пов’язані з нашим краєм. Це знані Юрій  Мушкетик, Валентина Мастєрова, Володимир Дрозд, Михайло Коцюбинський, Іван Кочерга, Пантелеймон Куліш, Андрій Кокотюха, Дмитро Іванов, Станіслав Реп’ях… та інші. 


     Сама ж Ганна Арсенич-Баран є авторкою поетичних збірок «Рушник на калині» (1997 р.), «Музика черемхи» (1998 р.), «Розквітлий глід» (2001 р.), «Тремтять гіацинти» (2003 р.), «Обнадію весною» (2005 р.), «Чарує буйнава весна» (2018 р.). 

         2) Навчіться виразно читати твори Ганни Арсенич-Баран.
        ***
      Зимо, бабо кульгава,
Як тобі нині зимно!
Сіла на руку ґава,
Впала в калюжу дримба
 І розбудила в гіллі
Пташечку солоспівну.
І розквітає кілля
Наче цукровою піною.
Зимо, плаксива зморо,
 Накульгувата бабо,
Йди на холодне море,
Бідна стара охабо!
Як фуете забі'ляє
Земленька-балерина,
Прийдеш невістою білою
Зі своїм віном – периною.
***
Хочу весь світ помістити в собі:
Коси берези, сніги голубі,
 Крапельку сонця і крапельку сну,
 Літо і осінь, зиму й весну.
 ***
Коли зима не схоче більш страждати,
Коли звільниться сонце золоте,
Прийде весна і до моєї хати,
Прийде весна і косу розплете…

3) Зробіть аналіз вірша "Зимо, бабо кульгава" за схемою.
          Тема:
          Ідея:
          Художні засоби:
          Настрій:
       4) Складіть сенкан із словом "поезія"

         30.01.2023
      Тема. Розвиток мовлення. Усний твір-роздум за вивченими творами Емми Андієвської.
         Завдання
       1) Пригадайте особливості твору-роздуму


       2)  Складіть  усний твір-роздум на одну із тем:
         - Чого мене навчила "Казка про яян"?
         -  Трагедія індивідуальності, яка не підозрює про свою непересічність.
         -  Чи можна бути щасливим, якщо ти не такий, як інший? (на прикладі казки-притчі (Говорюща риба")

        
      25.01.2023
       Тема. Емма Андієвська "Говорюща риба" Принципи толерантного ставлення до інших, вірності мріям, прагнення гармонії зі світом.
      Завдання
       1) Прочитати казку-притчу "Говорюща риба"
       2) Заповнити таблицю "Фантастичне і реальне у творі".
       3) Скласти простий план цієї казки-притчі.

 23.01.2023
       Тема. Емма Андієвська. Сучасна українська письменниця і художниця. «Казка про яян». Добро і любов до світу. Порушення питань моралі, дружби, сили слова.
       Завдання
      1) Ознайомитись із біографічними відомостями про письменницю (с.125)
      2) Запишіть у робочі зошити нові визначення і вивчіть їх.
Притча - коротке оповідання алегоричного змісту з яскраво вираженою мораллю (повчанням).
Діаспора - представники народу, які проживають за межами батьківщини.
      3)  Прочитати "Казку про яян" (с.126-128)
      4)  Виконати письмово 5  завдання (с.128 у підручнику)
     5)  Виконайте онлайн-тести за змістом твору


       18.01.2023  
     Тема. І.Калинець "Блискавка", "Дим"
     Завдання
     1) Навчитися виразно читати твори І.Калинця
       Веселка
Надягла веселка
стрічок-стрічок,
як у свято.

Взяла коромисло
і пішла до річки.

Дорогою перестрів її
князенко соняшник
із золотим черевичком
у руці.

Поміряла веселка —
якраз на ніжку!

От вони й побралися.
     Дим
     Втік дим від вогнища,
просто у синіх джинсах,
розпатланий,
та й подався у мандри.

Тільки спечену картоплину
прихопив.

По дорозі місто.

Сів у трамвай —
принюхується.

Зітхнула кондуктор:
— Осінь мені запахла.

Залоскотало водієві в носі —
повернув трамвай
і гайнув у гай.

"Я не в той трамвай сів",—
подумав дим
і через вікно
вистрибнув.

Криничка
Сплю глибоко-глибоко.
А ще глибше —
мати моя підземна.

Я їй про зорі розповідаю,
а вона — про коріння дуба.

Я їй про хмаринку,
а вона студеним молоком
мене поїть.

Я їй про метелика,
а вона
з водяного царства
русалку приводить.

А оце весняна калина
не хоче забрати з мене
свою подобу.

Тільки сонце
п'є та п'є
калинову воду
через золоті соломинки.

2) Проаналізуйте прочитані твори, виконуючи подані нижче завдання (письмово)
"Веселка"
- Веселка - це ...
- До якої казки подібний сюжет цього вірша?
- Які художні засоби використав поет у цьому творі?
"Дим"
- Дим нагадує ...
- Який він?
- Чим пахне осінь?
- Чому водій трамваю звернув у гай?
- З’ясуйте у творі реальні й уявні події.
"Криничка"
- Кого криничка вважає за свою матір?
- Про що розповідає криничка?
- Випишіть епітети з цього твору.

3) Намалюйте ілюстрацію до поезії, яка найбільше сподобалась

16.01.2023
     Тема. Ігор Калинець "Стежечка", "Блискавка". Гармонія людини і природи.
      Завдання
     1) Записати короткі біографічні відомості про І.Калинця
                                                    Ігор Миронович Калинець

      Український письменник, що народився на Львівщині у 1939 році.

      За фахом – філолог (закінчив філологічний факультет Львівського університету)

      Поетичний доробок становить 17 збірок

      Для дітей написав  збірки “Книжечка для Дзвінки”, «Казки зі Львова», «Небилиці про котика і кицю».


     2) Записати і запам’ятати визначення
Верлібр - це поезія, що не має рим, має різну довжину рядків, не поділяється на строфи

    3) Навчитися виразно читати вірші "Стежечка" і "Блискавка" та аналізувати їх, даючи письмові відповіді на запитання
    А) До вірша "Стежечка"
     - Кого нагадує стежечка?
     - Як поет звертається до неї?
     - Яка вона?
     - На що схожа?
    - Які художні засоби використав поет у цьому вірші?
    Стежечка
     Ходім зі мною, стежечко.
Обережно,
не зачепися за камінець,
переступи соломку
і під спориш не ховайся,—
все одно бачу.

А там,
за городом,
ого як ти виросла!
Сама біжиш,
через струмок перескакуєш,
батіжком по пилюці цвьохаєш,
за суницею збочуєш,
топчеш горох при дорозі.

Коли б глянути, стежко,
он з тої гори
на всенький світ!

Тільки не поспішай:
така верчена ти,
як дзига.
Але ж світ красний —
голова крутиться...
 
Б) До вірша "Блискавка"
- Блискавка у творі - це ...
- Схожа на героїню казки ...
- У творі є такі епітети та метафори ...
- Виберіть назву жанру "Блискавки" (поема, верлібр, сонет, медитація, ліричний вірш)

Блискавка
Живе собі королева —
королева темряви.
Кортить їй зазирнути
у дзеркало —
а темно.
Зблисне
на мить світлом —
зазирне:

Хто на світі найгарніший?

— Ви, Ваша темність,—
відкаже дзеркало
похапцем.

Заспокоїться королева
на часину.

Сказано, писана красуня.
   

28.12.2022
     Тема. Узагальнення вивченого за І семестр.
      Завдання
      Виконати одне із запропонованих завдань      
      1) Скласти літературну вікторину  або кросворд за прочитаними творами.
      2) Написати мінітвір "Твір, який мені найбільше сподобався".

26.12.2022
      Тема. Контрольна робота з теми "Я і світ".     
     Завдання 
     Виконати завдання контрольної роботи, заповнивши ґуґл-форму  

21.12.2022
      Тема. Ірина Жиленко "Підкова", "Гном у буфеті"
Завдання
       1) Навчіться виразно читати вірші І.Жиленко
        "Підкова"  (с.107)
        "Гном у буфеті" (с.108-109)
        2) Визначте віршовий розмір вірша "Підкова" (перші чотири рядки)
        3) Охарактеризуйте гнома із поезії "Гном у буфеті" за планом:
        Вік
        Місце проживання
        Зовнішність
        Домашні обов..язки
        Улюблені звички
        Дозвілля гнома
        Друзі
        Риси характеру
       4) Підготуйтесь до контрольної роботи

      19.12.2022
 Тема.Ірина Жиленко. «Жар-Птиця». Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу.
       Завдання
       1) Прочитайте в підручнику короткі відомості про письменницю (с.104.105)
       2) Навчіться виразно читати  вірш "Жар-Птиця" (с.105-106)
       3) Опишіть, спираючись на текст твору,  Жар-Птицю і ґаву.
       Жар-Птиця -  "золота", ...
       Ґава - "трьохсотлітня", ...
       4) Доберіть асоціації до слова "щастя"
       Щастя - добро,  любов, ...
       5) Випишіть із твору епітети, метафори, порівняння

14.12.2022
Тема. Станіслав Чернілевський. «Теплота родинного інтиму...», «Забула внучка в баби черевички...».  Образ рідної людини та важливість родинних цінностей.
Завдання
1) Ознайомитись із біографією письменника (с.100)
2) Навчитися виразно  читати поезії «Теплота родинного інтиму...», «Забула внучка в баби черевички...» (с.101-103)
3) Скласти сенкани до слів "родина" та "бабуся".
4) Записати у зошити нові поняття  (с. 100). Вивчити їх.
Стопа - 
Хорей -
Ямб - 
5)  Записати в зошит перші чотири рядки вірша "Забула внучка в баби черевички" та визначити віршовий розмір. Ознайомтесь із порядком визначення віршованого розміру (с. 101)




12.12.2022
Тема. Володимир Винниченко. «Федько-халамидник».  Добро і зло, благородство  і підлість у творі.
Завдання
1) Скласти порівняльну характеристику Толі і Федька за планом.

 

Федько

Толя

Походження

 

 

Портрет

 

 

Риси характеру

 

 

Вчинки 

 

 

Стосунки з батьками

 

 

Моє ставлення до хлопців

 

 


2) Творче завдання 
Напишіть власне продовження  оповідання "Федько-халамидник"

07.12.2022
Тема. В.Винниченко "Федько-халамидник". Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість
Завдання
1) Виконайте онлайн-тести за змістом оповідання "Федько-халамидник"
2) Накреслити в зошиті  таблицю й заповнити її. (с. 99)

05.12.2022
Тема. Володимир Винниченко. Дитинство письменника. Оповідання "Федько-халамидник"
Завдання
1) Прочитайте біографію письменника (с. 78-79)
2) Ознайомтесь із новими термінами, запишіть їх у зошити та запам’ятайте
Головний герой - 
 Другорядні герої
Пригадайте визначення оповідання, запишіть його.
Оповідання - це невеликий за обсягом прозовий твір, у якому розповідається про якусь подію з життя одного чи кількох персонажів.

3) Словникова робота
Збагатіть своє мовлення новим словом
Халамидник - це пустун, розбишака.
Синоніми: бешкетник, шибеник, шалапут, паливода, палисвіт.

4) Прочитайте оповідання "Федько-халамидник" (с.80-90) і на основі прочитаного запишіть слова, якими називали Федька батьки, друзі, знайомі.


30.11.2022
Тема. Леся Українка. «Тиша морська».  Значення мистецтва в житті людини. Гармонія людини і природи.
Завдання
1) Навчіться виразно читати поезію "Тиша морська" (с.74-75)
2)  Проаналізуйте письмово поезію "Тиша морська"
- Випишіть із тексту зорові образи. Поміркуйте, яка їхня роль у творі?
- Випишіть із вірша назви кольорів та їх  відтінків?
- Якою ви уявляєте героїню цієї поезії? Назвіть її риси характеру.
- Випишіть із вірша епітети  (наприклад,  час гарячий) та метафори (наприклад, в’ється стежечка)

3) Творче завдання
Мариністи - це художники, які зображують морські пейзажі. Спробуйте уяви себе художником-мариністом, створивши ілюстрацію на основі прочитаного твору.


28.11.2022
Тема. Леся Українка (Лариса Петрівна Косач).  Дитинство поетеси, роль родини в її вихованні. «Мрії». Неповторний світ дитинства в поезіях.«Як дитиною, бувало...».
Завдання
1) Перегляньте відео про Лесю Українку


2)  Запишіть найцікавіщі факти (на вашу думку) з життя поетеси, прочитавши статтю в підручнику  (с. 68-70) та переглянувши подане вище відео.

3)  Виразно прочитайте поезії Мрії" та "Як дитиною бувало" (с.71-73)

4) Виконайте практичні завдання
А  Опишіть, якою ви уявляєте героїню поезії "Мрії". Чи схожа вона на тих людей, яких вважає своїй ідеалом
Б  Накресліть у зошиті таблицю  та заповніть її. (с.74, 3 завдання)

5) Вивчіть напам’ять  поезію "Як дитиною бувало..."


23.11.2022
Тема. Контрольна робота з теми "Загадково прекрасна і славна давнина України" (письмовий твір)
Завдання 
1) Напишіть вітальне слово на честь літературного героя  історичного роману В.Рутківського "Джури козака Швайки", користуючись поданою нижче пам’яткою

Пам’ятка для успішного написання вітального слова на честь літературного героя
1. Використайте звертання.
2. Вітання запишіть від першої особи (я).
3. Укажіть, як літературний герой вплинув на ваші погляди.
4. Відзначте, які риси характеру ви запозичили б у літературного героя.
5. Напишіть побажання героєві.
6. У висновку — роздумі постарайтеся зробити самостійні узагальнення про те, якою має бути людина.
7. Робота має бути обсягом не менше пів сторінки.

2) Ознайомтесь із зразком вітального слова на честь літературного героя

                                                  Вельмишановний Пилипе Швайко!

      Хочу висловити Вам своє захоплення та глибоку пошану. Я дізналась (дізнався)  про Вас із книги Володимира Рутківського "Джури козака Швайки".  Взагалі  я дуже (не дуже) люблю читати про  історичне минуле свого народу, але ця книга мені особливо сподобалася.  Коли я читала/читав цей твір, то мене вразили перш за все ваша сміливість, рішучість та відчайдушність. Захоплююсь також Вашими знаннями та уміннями. Мені дуже захотілося стати схожим на Вас, бо про найкращого козацького вивідника  Швайку знали по всій Україні, а вороги тремтіли, лиш згадуючи  Ваше ім’я.

    Розумію, що для того, щоб стати таким, як Ви, потрібно довго вчитися. А на це  потрібно велику силу волі, бажання та виснажливі години тренувань. Ви гарно їздите на коні та володієте зброєю. Ви знаєте мову та звичаї татар, що допомагає добувати інформацію. Ви спостережливий, розумний, відважний, кмітливий та рішучий. Такі риси характеру  я теж хочу виховати  у собі.

    Дорогий Пилипе, Ви справжній лицар, хоробрий захисник рідної землі. Ви добре знаєте та любите рідну землю, захищаєте її, поважаєте літніх козаків, турбуєтеся про своїх братчиків та хлопців. 

    Саме такими, на мій погляд, були найкращі козаки. Бажаю вам всілякого успіху та вдачі. Нехай оминають Вас ворожі кулі та шаблі.

                                                                                                З повагою, (прізвище та ім’я)

 


21.11.2022
Тема. В.Рутківський "Джури козака Швайки". Незвичайні здібності козаків-характерників. 
Завдання
1) Прочитайте інформацію про характерників

     Історик козаччини Дмитро Яворницький теж стверджує, що "між козаками завжди були так звані «характерники», яких ні вогонь, ні вода, ні шабля, ні звичайна куля, крім срібної, не брали".

     Такі «характерники» могли відкривати без ключів замки, плавати на човнах по підлозі, як по морських хвилях, переходити через річку по сукняній повсті чи циновках з лози, брати в голі руки розпечені ядра, бачити за кілька верств довкола себе за допомогою особливих «верцаєл», перебувати на дні ріки, влазити і вилазити з туго зав’язаних і навіть зашитих мішків, «перекидатись» у котів, перетворювати людей у кущі, вершників на птахів, залазити у звичайне відро і плисти в ньому під водою сотні, тисячі верств. 

2) Стисло охарактеризуйте здібності таких героїв, як:

Пилип Швайка - 
Дід Кудьма -
Санько - 
- Що об’єднує цих персонажів?

3) За поданим планом дайте письмову характеристику герою твору, який вам найбільше сподобався.
1. Дані про героя (з якого твору, головний чи другорядний персонаж)
2. Портрет.
3. Родина, походження.
4. Риси характеру.
5. Вчинки, які розкривають вдачу героя.
6. Ставлення до героя інших персонажів.
7. Ваше ставлення до героя.

16.11.2022
Тема.В. Рутківський. «Джури козака Швайки» («На козацьких островах»). Сміливість і відвага козацьких джур Грицика та Санька. Засудження підступності, жорстокості та підлості зрадників.
Завдання
1) Літературна гра "Так чи ні"

1. Події відбуваються в селі Воронівка та його околицях .
2. Вітриком звали коня Тишкевича.
3. Грицик був характерником.
4. Демко мав прізвисько Дурна Сила.
5. Дід Кудьма вчив Санька ворожбицтву.
6. Швайка міг прикидатися заможним татарином.
7. Вовка Пилипа Швайки звали Барвінок.
8. Тишкевич був побитий татарами за неправдиву інформацію.
9. Рашит зрадив козаків.
10. Грицик і Санько взяли участь у справжній битві.
11. Вирвизуб, Мацик, Коцюба – жителі села Воронівки.
12. Козаки вирішили створити укріплену фортецю на Хортиці.


2) Зробіть порівняльну характеристику героїв твору

Характеристика

Санько

Грицик

Соціальне становище

Чим займались у Воронівці?

Риси характеру

Виняткові здібності

Спільне

 
3) Заповніть анкету героя твору, в образі якого автор засуджує зрадництво.


1. Ім’я та прізвище.
2. Вік
3. Соціальне становище
4. Місце проживання
5. Портрет.Особливі прикмети.
6. Риси характеру.
7. Вчинки

14.11.2022
Тема. В. Рутківський. «Джури козака Швайки» («На козацьких островах»). Тема боротьби українських козаків проти татарської орди.
Завдання
1. Дайте письмові відповіді на  питання літературного диктанту
Літературний диктант
1) Твір "Джури козака Швайки" складається із ... частин.
2) Козака-розвідника, ім’я якого жахало татар, звали...
3) Джурами козака Швайки стали...
4) Хто з героїв твору умів подумки віддавати накази й прохання?
5) Вітрик і Барвінок у творі - це ...
6) Кому з героїв твору, крім Швайки, підкорювався вовк?
7) В якому столітті відбуваються події, зображені  у творі?
8) Онука діда Кібчика звали ...
9) Хто з героїв твору був зрадником?
10) З якого села родом Санько і Грицик?
11) Де переховувались козаки, що  втекли з села?
12) За жанром твір "Джури козака Швайки" - це ...

2. Запишіть "паспорт" твору, доповнивши його відповідною інформацією
1) Назва "Джури козака Швайки"
2) Автор: ...
3) Час та місце дії:
4) Літературний рід: епос
5) Літературний жанр: ...
6) Герої твору:...
7)  Тема: зображення боротьби українських козаків проти татарської орди.
8) Ідея: ...
9) Композиція (побудова) твору:
1.
2.
3.
10) Проблематика твору:
- боротьба добра і зла;
- дружба й зрада;
- вірність і зрада батьківщині;
- стосунки між дорослими та дітьми;
- відносини людей і тварин.

09.11.2022
Тема. В. Рутківський. «Джури козака Швайки» («На козацьких островах») – твір про волелюбних, сміливих героїв,  які вміють вистояти у складних ситуаціях.
Завдання
1) Ознайомтесь із короткими відомостями про В.Рутківського.
 Запишіть назви творів, за які письменник отримав Шевченківську премію.

Володи́мир Григо́рович Руткі́вський (18 квітня 1937, с. ХрестителевеЧорнобаївський районЧеркаська область — 31 жовтня 2021Одеса)  — український поет, прозаїк, дитячий письменник,, новинар. Серед найвідоміших творів автора фентезі роман «Сторожова застава» та тетралогія «Джури» про пригоди козаків-характерників Швайки, Грицика та Санька.

Мешкав та працював в Одесі.
За радянських часів зазнавав неодноразових звинувачень в українському націоналізмі, його твори відмовляли друкувати в єдиному на той час дитячому видавництві України «Веселка», проте в перекладі російською приймали до друку у видавництвах Москви.
Широке визнання в незалежній Україні Рутківському принесла пригодницька тетралогія про джур, видана видавництвом А-ба-ба-га-ла-ма-га : «Джури козака Швайки» (2007), «Джури-характерники» (2009), «Джури і підводний човен» (2010). В 2014—2015 роках вийшла незапланована четверта частина під назвою «Джури і Кудлатик», а тому трилогія стала тетралогією.
У 2011 році Володимир Рутківський став лауреатом премії «Книга року Бі-Бі-Сі» за двотомний історичний роман «Сині Води»..
9 лютого 2012 року було оголошено список переможців Шевченківської премії 2012. Володимир Рутківський переміг у номінації «Література» за історичну трилогію для дітей «Джури» («Джури козака Швайки», «Джури-характерники», «Джури і підводний човен», 2007—2010 рр.).
У 2022 у Видавництві Старого Лева вийшла посмертно дотепна повість «Злюще цапище».
2) Словникова робота
Прочитайте і запишіть значення нових слів
Джу́ра, цю́ра або чу́ра — так називали в Україні в 16—18 століттях зброєносця, учня у козацької старшини. Зазвичай джурами були молоді хлопці. Разом із козаками джури ходили в походи, брали участь у боях.

Швайка — ручний інструмент чоботаря, товсте шило у вигляді товстої (переважно зігнутої) металевої голки на держалні для проколювання отворів, дірок, переважно з дерев'яною ручкою.

Уруські села (татар.) - українські села

Ногайці, ординці - татари

Плавні - заболочені, порослі очеретом береги річки, що затоплюються під час повені.

3) Прочитайте другу частину роману "Джури козака Швайки", що називається "На козацьких островах"

4) На основі прочитаного дайте стислу характеристика головним героям твору, вказавши хто вони і чим відзначилися
Пилип Швайка -
Санько -
Грицик - 

5) Прослухайте скорочений варіант твору за допомогою аудіокниги (для лінивих читачів)


07.11.2022
Тема. Зображення історичного минулого в поемі Тараса Шевченка "Іван Підкова".
Завдання
1) Прочитайте цікаві факти про Івана Підкову
     Іван Підкова мав вірменське походження. За переказами, немовлям був врятований від татар; вихований козаками (згадано в народній думі «Люлі немовляті Івоні» 
Мав рідкісну фізичну силу і надзвичайний зріст, запросто ламав руками підкови (за це запорожці прозвали його «Підковою»), міг зупинити віз, запряжений 6 кіньми, ухопивши його за заднє колесо, та був здатен волячим рогом пробити дубові ворота. Його охрестили «Волошенином», себто по-тодішньому молдованином. Його зріст був 2 м 29 см.
     На Запоріжжі Іван Підкова з'явився у 1556 році, привівши з собою цілий козацький полк. Брав участь у морських походах під проводом Самійла Кішки. Пізніше водив козацькі флотилії самостійно і спалював передмістя татарських приморських поселень. Очолювані ним козацькі загони завдали поразок татарам. (З Вікіпедії)
2) Прочитайте і проаналізуйте  поему "Іван Підкова" (с.62-63)
А Визначте тему та ідею твору
Тема: зображення ...
Ідея: возвеличення ...
Б Визначте художні засоби твору:
- епітети:
- метафори:
- порівняння:
- гіпербола: 
- контраст:
3) Збагатіть своє мовлення 
Запам..ятайте синоніми до слова "човен" (с.62)

4) Заповніть таблицю "Зорові та слухові образи поеми"

Зорові образи

Слухові образи

Могили на полі

Ревіли гармати

....

....

 

 

 


5) Навчіться виразно читати поему "Іван Підкова", прослухавши аудіокнигу



02.11.2022
Тема.  Тарас Шевченко.  Відомості про перебування поета в Санкт-Петербурзі. «Думка» («Тече вода в синє море...»)
Завдання
1) Прочитати статтю в підручнику про Тараса Шевченка (с.57-58)
2) Перегляньте відео "Як Тарас Шевченко  став зіркою"



3) Прочитати і проаналізувати поезію "Думка" (с.59), виконавши такі завдання:
А Визначити тему та ідею твору
Б Виписати з поезії такі художні засоби, як  постійні епітети, метафори та  паралелізм.
4) Вивчити вірш "Думка" напам..ять

31.10.2022
Тема. Микола Вороний "Євшан-зілля". Роль слова, пісні, історії в житті будь-якої людини.
Завдання
1. Літературна гра "Так" чи "ні"

1)  Твір Миколи Вороного “Євшан-зілля” належить до ліро-епосу.

2) За жанром “Євшан–зілля” – це вірш.

3) В основу сюжету покладено літописні джерела.

4) Син хана жив у Києві, тому що потрапив у полон.

5) У полоні хлопцю жилося дуже погано.

6)  У творі згадується про князя Ігоря.

7)  Половецький хан послав до сина гудця, тому що той мав гарний голос.

8) Слова гудця не вразили хлопця, тому що він забув і батька, і родину.

9) Гудець дав понюхати  хлопцю любисток.

10) Євшан-зілля – символ рідного краю.

11)  Наприкінці твору Вороний звертається до України.

12) Твір М.Вороного  складається з 3-х частин.


2. Доберіть прислів..я про роль пісні та слова.
3. Вивчіть уривок із поеми "Євшан-зілля" (від слів "Україно! Мамо любо!" до слів "Шлях у край свій повороту?")

19.10.2022
Тема. Микола Вороний. Патріотичні почуття в поемі "Євшан-зілля".
Завдання
1. Прочитати біографію письменника (с. 49-50)
2. Записати і запам’ятати визначення
Ліро-епічний твір — художній твір, у якому поєднується епічне й ліричне зображення життя.
Такі твори є віршованими розповідями про вчинки та переживання героя чи героїв, і водночас у них виражені переживання поета-оповідача.
Ліро-епічні твори:
• мають розгорнутий сюжет ← від епосу;
• віршовану форму ← від лірики;
• розкривають світ почуттів і 
переживань героїв  ← від лірики.
     Поема - віршований твір, у якому зображуються важливі події та яскраві характери.

3. Прочитати поему "Євшан-зілля",  скласти простий план за змістом прочитаного. (с.51-53)

17.10.2022
Тема. Контрольна робота з теми "Календарно-обрядові пісні. Пісні літературного походження"
Завдання
Виконати тестові завдання, перейшовши за покликанням

12.10.2022
Тема. Література рідного краю. Календарно-обрядові пісні рідного краю.
Завдання
1) Декламування  календарно-обрядових творів рідного краю.
- Щедрівки та засівальні пісні.
- Веснянки.

2) Виконайте тест "Пісні літературного походження"

3) Підготуйтесь до контрольної роботи з теми "Календарно-обрядові пісні. Пісні літературного походження"

10.10.2022
Тема. Пісні літературного походження. Стрілецькі пісні. "Ой у лузі червона калина похилилася"
Завдання
1) Прочитати статтю в підручнику про стрілецькі пісні (с.45-46)
2) Вивчити напам’ять пісню "Ой у лузі червона калина похилилася"
3) Записати у зошит символіку калини.
      Калина — символ людської пам’яті, бо нагадує про рідний край.
      Калина — символ українського роду.
      Калина — символ безсмертя.
      Калина — символ мужності й незламності духу в боротьбі за незалежність.
      Калина — дерево українського роду.
      Калинасимвол життя, крові, вогню..
      Калина символізує материнство: кущ — сама мати; цвіт, ягідки — діти. Це також уособлення дому, батьків, усього рідного.
      Калина уособлює й саму Україну.

4) Ознайомтесь із цікавою інформацією про даний твір
              Популярність пісні "Ой у лузі червона калина похилилася" у 2022 році
27 лютого 2022 року лідер українського гурту «Бумбокс» Андрій Хливнюк виклав у інстаграмі перший куплет пісні а капела у воєнному Києві, на Софійській площі, після чого вона набула нової популярності і стала всесвітнім шлягером.
Відео на пісню стало вірусним, згодом пісню переспівували у багатьох містах та країнах, демонструючи свою підтримку Україні під час війни.. Професійні та непрофесійні виконавці почали масово долучатися до співочого флешмобу, відео деяких виконань ставали вірусними.
Південноафриканський музикант The Kiffness поклав на музику виконання Хливнюка.



Саме виконання Хливнюка використано було гуртом Pink Floyd, який 8 квітня 2022 представив композицію Hey, Hey, Rise Up! Трек записали Девід Гілмор і Нік Мейсон, два незмінні учасники гурту, разом із композитором, сценаристом і режисером Нітіном Соуні та бас-гітаристом Гаєм Праттом
Не менш відомим стала кавер-версія на виконання пісні Андрієм Хливнюком 3-річним хлопчиком Леоном..




Проте найбільші перегляди (понад 17 мільйонів) отримало на хостингу «Youtube» змонтоване відео на пісню у виконанні багатьох українських відомих співаків — Андрія Хливнюка, а також NKІвана ДорнаДмитра КаднаяНаталії МогилевськоїХасаНадії ДорофеєвоїОлі ПоляковоїПавла ЗіброваЄгор КрутоголовЮрія ТкачаЛесі НикитюкДжамали та хлопчика Леона з фінальною фразою Наталії Могилевської «Доброго вечора! Ми з України!»



05.10.2022
Тема. Легенда про дівчину-Україну.
Завдання
1) Прочитати легенду про дівчину-Україну (с. 44)
2) Намалювати ілюстрації до прочитаної легенди.
3) Скласти сенкани до слів "Україна", "пісня".
Наприклад
Мова
Солов’їна, калинова.
Єднає, дзвенить, лунає.
Вона - наше найдорожче багатство.
Зброя



03.10.2022
Тема. Пісні літературного походження
1) Прочитати статтю (с.40-41), виписати визначення "літературна пісня", "гімн".
Знати відповіді на питання:
- Назва  та автори Державного Гімну України
- Порядок виконання гімну.
2) Вивчити напам’ять гімни "Ще не вмерла України"(с.42), "Молитва" (с.43)
3) Розгляньте аналіз національного гімну України і за аналогією зробіть самостійно аналіз духовного гімну "Молитва", визначивши такі компоненти:
Тема: (про що розповідається)
Ідея: (до чого закликає, що схвалює)
Жанр:
Художні засоби:

"Ще не вмерла України..."
Тема: відтворення прагнення українців жити вільно;намагання боротися з будь-яким вогором, захищаючи рідну землю.
Ідея: віра оборонців рідної землі у перемогу над ворогом.
Жанр: гімн.
Художні засоби:
Постійні епітети: браття молодії, козацького роду, бій кривавий
Персоніфікація (олюднення): доля усміхнеться, Дніпро зрадіє.
Порівняння: згинуть наші вороженьки, як роса на сонці.
Рефрен: Душу й тіло ми положиоом за нашу свободу
              І покажем, що ми, браття, козацького роду.


28.09.2022
Тема. Колискові пісні "Ой ти, коте, коточок", "Ой ну, люлі, дитя, спать"
Завдання
1) Прочитати статтю про колискові пісні (с.37), записати визначення.
Колискові пісні - це ліричні твори,які співали діткам під час їх присипляння.
2) Виразно читати колискові пісні (с.38)
3) Вивчити напам’ять 1 колискову.
4) Заповнити таблицю (с.39)

26.09.2022
Тема. Урок виразного читання. Календарно-обрядові пісні.
Завдання
1) Виразно прочитати напам’ять твори зимового циклу
2) Виконати тестові завдання

21.09.2022
Тема. Календарно-обрядові пісні зимового циклу.
1) Прочитати в підручнику (с. 28-36)
2) Виразно читати колядки і щедрівки. Вивчити 1 пісню даного циклу напам.ять (на вибір)
3) На основі прочитаної статті заповнити таблиці "Художня своєрідність колядок та щедрівок і місце їх в обряді" (с.33, 36)

19.09.2022
Тема. Календарно-обрядові пісні літнього циклу (купальські та жниварські пісні).
Завдання
1) Прочитати статтю в підручнику про купальські  та жниварські пісні  (с.21-27)
2) Записати у зошити  важливу інформацію
Купальські пісні -  це пісні, які співали в час літнього сонцестояння біля ритуального вогнища.
Свято Івана Купала відзначали 7 липня.
Символіка свята: спалення Марени (обрядового дерева), запалене колесо - символ сонця, купальські вогні - велич і сила Сонця-Дажбога, вінок - символ річного коловороту й сонячного світла.
У цей день шукали квітку папороті, за допомогою якої  можна знаходити старовинні скарби, які закопані в землі та виконати найпотаємніші бажання;

Жниварські пісні - обрядові пісні, які звеличують процес збирання врожаю, прославляють працю хлібороба.
3 етапи жнив: зажинки, власне жнива, обжинки.
Останній сніп - "останець" або "дід".
Пучечок останніх стебел, який не зжинали називали "бородою", "козою" або "перепілкою".

3) Виконати тестові завдання

Календарно-обрядові пісні весняного та літнього циклів
Виконати тестові завдання
1.      Як називалися пісні, у яких звучать заклики тепла для приходу на землю?
А русальні   Б веснянки   В купальські  Г щедрівки
2.      Хто в одній із  календарно-обрядових пісень приніс  людям «житечко, зіллячко, травицю і ягнятко»?
А Бог  Б Зима  В Весна  Г Святий Миколай
3.      Які слова використано в уривку з пісні «Ой кувала зозуленька»?
Як мя не меш шанувати –
Не будеш мя мати.
А діалектизми  Б пестливі слова  В історизми
4.      Що просять русалки у дівчат (згідно з русальними піснями)?
А сорочку  Б віночок  В квітку папороті  Г намисто
5.      Які з цих пісень є русальними?
А «Ой біжить, біжить мала дівчина»
Б « У ржі на межі»
В «Ой кувала зозуленька»
Г «Кривий танок»
6.      Які пісні НЕ належать до календарно-обрядових?
А колядки
Б козацькі
В веснянки
Г купальські

7.      З якої пісні ці рядки?
Ой вінку ж мій, вінку,
Хрещатий барвінку
А «Ой весна, весна – днем красна»
Б «Проведу я русалоньки до бору»
В «Кривий танок»
Г «У ржі на межі»
8.      Купало – бог
А весняного рівнодення
Б літнього сонцестояння
В осіннього рівнодення
9.      Як називали обрядове дерево, яке прикрашали на Купала?
А Марена
Б  Вербена
В Лада
10.  Ой пущу віночок
На биструю воду.
На щастя, на долю,
На милого вроду –
це уривок пісні
А русальної
Б веснянки
В купальської
Г жниварської
11.  Як назива ли останні сніп, що перев’язували червоною стрічкою?
А «осталець» або «дід»
Б «залишинець»
В «дідух»
Г «борода»
12.  Жниварські пісні
А допомагають людям під час роботи
Б висловлюють співчуття людям через їхню важку роботу
В застерігають від злих духів
Г славлять землю, урожай, женців, працю


14.09.2022

Тема. Календарно-обрядові пісні літнього циклу. Русальні пісні.

Завдання

1)  На основі вивченого раніше матеріалу виконайте літературну вікторину

1)      Літературна вікторина

1.      У перекладі з англійської «фольклор» - це___________________________________

2.      Автором фольклорних творів є ____________________________________________

3.      Жанрами фольклору є ____________________________________________________

4.       Народна пісня – це ______________________________________________________

5.      Народні пісні поділяються на ______________________________________________

6.      Календарно-обрядові пісні – це пісні _______________________________________

7.      Календарно-обрядові пісні поділяються _____________________________________

8.      У веснянках співалось про ________________________________________________

9.      Вкажіть назви веснянок ___________________________________________________

10.  Назвіть вид пташок, які випікали для закликання весни ________________________

11.  Який художній засіб використано в рядку?  ___________________________________

Ой вінку ж мій, вінку,

Хрещатий барвінку…

12.  Як називався один із найдавніших весняних хороводів, що дійшов до наших днів?

____________________________________________________________________________


2) Теорія літератури

А Ознайомтесь із різновидами пісень літнього циклу

Русальні пісні - твори обрядової пісенності з частими згадками про русалок. Наприклад: "Проведу я русалочки до бору".

Купальські пісні - це обрядові пісні, які співалися  під час літнього сонцестояння біля ритуального вогнища. Наприклад: "Купайло, Купайло!"


      Б Запишіть у зошити та вивчіть нові терміни

Анафора – єдинопочаток.

Наприклад:

Заплету віночок,

Заплету шовковий.


Рефрен – 1) слова пісні, що повторюються після кожного куплету, приспів;

                 2) рядок або кілька рядків, що повторюються після кожної строфи.

У пісні "Заплету віночок" рефреном є рядок "На щастя, на долю".


3) Прочитати  матеріал  в підручнику (с.18-19, 21-23)

4) Навчитися виразно читати 1 русальну або купальську пісню (на вибір)


12.09.2022

Тема:  Календарно-обрядові пісні весняного циклу.

Завдання

1)    Прочитати статтю в підручнику (с.12-17)

2)    Записати інформацію про веснянки

Веснянки мають й  інші назви (залежно від місцевості):

- гагілки;

- рогульки;

- гагілки;

- маївки.

 

Особливості будови веснянок:

v Діалогічна форма

v Наявність звернення-кликання

v Бадьорий настрій

v  Супроводжуюються танцями та іграми

 

Художні засоби, характерні для веснянок

1)    образи – персоніфікації (весна – молода дівчина)

2)    образи-символи (зозуленька – провісниця людської долі)

3)    постійні епітети (весно красна)

4)    пестливі слова (літечко, житечко)

5)    повтори (Що ж ти нам принесла?)

6)    художній паралелізм

7)    контраст

 

3)    Визначення художніх засобів «паралелізм» та «контраст» записати у зошит під заголовком «Теорія літератури»  (с. 14)

 

4)    Пошукова робота

Виписати з веснянки «Ой весна, весна – днем красна» пестливі слова та постійні епітети.

Постійні епітети – це такі художні означення, які завжди вживаються тільки з певними іменниками. Наприклад: буйні трави, коник вороненький.

Пестливі слова – весняночка-паняночка і т.д.

5)    Вивчити напам’ять календарно-обрядову пісню весняного циклу (на вибір)


07.09.2022
Тема. Календарно-обрядові пісні. Роль і місце пісні в житті українців. Народна обрядова пісня, її різновиди.
Завдання:
1) Записати нові терміни, знати їх значення
Народна пісня - це невеликий віршований твір, що співається.
Особливості народної пісні:
- варіативність;
- анонімність;
- колективність.
Календарно-обрядові пісні - це пісні, що виконувались під час календарних свят та обрядів. обрядів.
2) Прочитати статтю в підручнику (с.10-11)
3) Заповнити таблицю на основі прочитаного

Різновиди календарно-обрядових пісень

Пісні весняного циклу

Пісні літнього циклу

Пісні зимового циклу

 

 

 

 

 

  05.09.2022

Тема. Книжка в житті людини.

Завдання

1) Прочитати статтю в підручнику (с.4-7)

2) На основі прочитаного матеріалу виконати вікторину (письмово)

Вікторина до теми «Книжка в житті  людини»

1. Як називаються періоди в історії людства, що пов’язані з винайденням письма?

2. Вкажіть назву праці Володимира Мономаха, що стала своєрідним підручником  із виховання.

3. Що стало одним із найвидатніших відкриттів людства, що змінило світ?

4. Про що йде мова в поданому вислові: «…кораблі думки, які мандрують хвилями часу»?

5. Якими були перші книжки?

6. Як називався матеріал для книжок, що виготовлявся із спеціально оброблених шкір тварин?

7. Яку назву мав шрифт, яким писалися книги в часи Київської Русі?

8. Хто є автором «Повісті минулих літ»?

9. Який пристрій зробив книжку доступною для всіх?

10. Як називається книга, виготовлена  в цифровому вигляді?

11. Яку назву має книжка, озвучена й записана на електронних носіях?

12. Як ще можна назвати любителя книг?

3) Виписати і вивчити 2-3 вислови про книгу (с.7)

Немає коментарів:

Дописати коментар