Українська мова, 6 клас

 

11.01.2021

Тема. Іменники загальні й власні, конкретні й абстрактні (повторення й поглиблення)

1) Опрацюйте теоретичний матеріал (с.96 - 98)






Як відрізнити конкретний предмет від абстрактного?
Застосовуємо прийом фотографування:

  • конкретний предмет можна сфотографувати (намалювати);
  • абстрактний — ні, бо він існує лише в людській свідомості (сон, мрія, радість, розум.
Назви абстрактних понять — це назви якостей, властивостей, дій, станів (блакить, доброта, балаканина, натхнення).
До абстрактних іменників найчастіше належать:
—  назви якостей, властивостей особи (осіб): щирість, доброта, мужність, героїзм, патріотизм та ін.;
—   назви дій, процесів: балакучість, біганина, їжа тощо;
—  назви почуттів, різних виявів психічного, емоцій­ного станів людини: кохання, любов, ненависть, сум, здивування, злість та ін.;
—   назви фізичного і фізіологічного стану людини: здоров’я, хвороба, біль, непритомність і т. ін.;
—  назви наукових понять: діалектика, капіталізм, дарвінізм, вічність, клімат, повільність, швидкість та ін.
2) Виконайте практичні завдання

- Вправа 224

- Розподільний диктант
У першу колонку записати конкретні іменники, у другу - абстрактні.

Доброта, хлопець, орел, пенал, олівець, грам, сміливість, будинок, відмінок, мужність, 
геройство, двері, біганина, портфель, чесність, фломастер, байт, ключ, молодість, клімат, метр, вольт, біль, радість, біг, скромність, річка.

Вправа 225

Творча лабораторія
Від поданих іменників утворіть збірні іменники. З одним збірним іменником складіть речення.
  • Людина — людство,
  • птах — 
  • діти — 
  • листок — 
  • ворон — 
  • волос — 
  • гілка —                                                                                                                                                                                                                                                                                                          12.01.2021
Тема. Збірні іменники.
1) Опрацюйте теоретичний матеріал за допомогою опорних таблиць



2) Виконайте практичні завдання
Вправа 1
До поданих слів доберіть і запишіть спільнокореневі збірні іменники. З одним дібраним словом складіть речення. Наприклад: парубок - парубоцтво. 
Козак, юнак, товариш, комаха, ворон, гілка, малюк, діти, селянин, жінка, вишня, картопля, мак, гарбуз,  колосок.
 
Вправа 2
З поданих слів вибрати і виписати збірні іменники. 
Учень, картоплиння, стріла, дитина, робітництво, діти, дітвора, брати, братство, мошкара, підберезник, березняк, студенти, студентство, гілка, віття. 

Виконайте вправу 229 (за підручником)

Творча робота.
 З поданими збірними іменниками скласти невелике висловлювання за темою «Восени на городі». 
Картоплиння, бурячиння, кукурудзиння, квасолиння, городина, листя, селянство. 


13.01.2021

Тема. Велика буква та лапки у власних назвах.

Завдання
1) Повторити правопис власних назв за підручником (с.96-97) та опорною схемою


2) Виконати практичні завдання
Словниковий диктант
Правильно записати подані слова, розкриваючи дужки.
 Пес (Р,р)ябкогалактика (Ч,ч)умацький (Ш,ш)ляхвогонь (П,п)рометея, (К,к)арпатські гори, (К,к)иївські будинкирічка (С,с)іверський (Д,д)онець, (С,с)получені (Ш,ш)тати (А,а)мерики, (З,з)апорозька (С,с)іч, (П,п)ечерська (Л,л)авра, (М,м)узейний (П,п)ровулок, (К,к)онституція України, (Д,д)ень (У,у)чителяепоха (В,в)ідродження, (П,п)резидент України, (В,в)ерховна (Р,р)ада України, (Р,р)іздво (Х,х)ристове, (П,п)івнічний (П,п)олюс.

Вправа-доповнення
Продовжими  рядки кількома власними назвами
Назви релігійних свят: Різдво, …
Назви культових книг: Псалтир, …
Назви храмів, пам’яток архітектури: П’ятницька церква, …
Назви державних свят України: День Незалежності....
Назви історичних подій: Столітня війна, …
Назви творів, кінофільмів, мультфільмів: кінофільм "Визволення"
 

Творче конструювання
Скласти речення з іменниками так, щоб в одному випадку вони виступали як загальні назви, а в іншомуяк власні.
Наприклад:  Справжню дружбу треба цінувати. Санаторій "Дружба"  збудовано недавно. 
1) ромашка- «Ромашка»
 2) Роман - роман
3) барвінок - «Барвінок».

 15.01.2021
Тема. Рід іменників (повторення). Іменники спільного роду.

1) Опрацюйте теоретичний матеріал за підручником (с.100).
2) Перегляньте відео про рід іменників


3)  Виконайте практичні завдання

Вправа 1 
Записати іменники, визначити рід кожного.
Нежить, собака, тюль, шампунь, рояль, рукопис, біль, Сибір, путь, розкіш, вуаль, нехворощ.

Вправа 2
Замінити словосполучення і речення іменниками спільного роду.
1) Балакуча людина.
2) Дитина, що втратила батьків.
3) Неуважна людина.
4) Людина, якій не щастить, щось не вдається.
5) Той, хто живе поруч.
6) Той, хто  починає бійку, любить битися.
7) Людина, яка постійно живе в біді,  горі.
8)  Людина, яка розносить пресу.

Вправа 3
Вибірковий диктант
Серед поданих іменників випишіть ті, які не мають роду.
Ножиці, невістка, окуляри, тропіки, вільха, осика, канікули, шахи, піч, річ,  ковзани,
іменини, Київ, Лубни, невдаха, зима, заморозки, ожеледиця, мандри, віхола, сани, обжинки.

Виконайте тестові завдання

1.Скільки іменників у наведеному реченні:
 Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема.
а) один;
б) два;
в) три.
2. Укажіть назви істот:
а) кущ, втікач, жаба;
б) дерево, книга, прищ;
в) людина, нападник, неук.
3. З великої букви пишуться
а) іменники – загальні назви;
б) іменники – власні назви;
в) іменники – назви істот.
4. У якому рядку допущена помилка:
а)гори Карпати, шоколад «Корона»;
б) Леся Українка, журнал Пізнайко;
в) казка «Котигорошко», ріка Дніпро.
5. Укажіть іменник середнього роду:
а) фламінго;
б) піаніно;
в) шимпанзе.
6. Укажіть іменник спільного роду:
а) замазура;
б) плавчиха;
в) кравчиня.
7. Укажіть власну назву:
а) Дніпро;
б) печаль;
в) день.
8. Знайдiть рядок з iменниками спiльного роду:
а) груша, лiвша;
б) ледащо, невдаха;
в) нероба, дівча.
9. Іменники спільного роду називають
а) малят безвідносно до їхньої статі (немовля, оленя);
б) осіб як чоловічої, так і жіночої статі (сирота, плакса);
в) осіб жіночої статі за професією (професор, токар).

10. Установіть відповідність 

1. Чоловічий         А нероба, невдаха, базіка

2. Жіночий            Б собака, суддя, шампунь

3. Середній           В піч, путь, даль

                               Г дитя, ім’я, курча.


16.01.2021
Тема. Незмінювані іменники.

1) Ознайомтесь із правилами визначення роду  у незмінюваних іменниках
Правило 1 – надзвичайно очевидне
Якщо слово вживається на позначення особи жіночої статі (фрау, мадемуазель, міс,  леді), воно, відповідно, є іменником жіночого роду. Якщо означає особу чоловічої статі – чоловічого (маестро, месьє, денді).  Наприклад: красива леді, справедливий рефері, молодий денді.
Висновок: рід визначається за статтю.
 
Правило 2 – тварини
Назви тварин є іменниками чоловічого роду (шимпанзе, кенгуру, колібрі). Наприклад: сильний кенгуру, рожевий фламінго, яскравий какаду.
Висновок: назви тварин – чоловічого роду.
Виняток: муха цеце
 
Правило 3 – неістоти
Назви неістот – іменники середнього роду (таксі, кашне, бюро). Наприклад: цікаве інтерв’ю, веселе шоу, справедливе журі.
Висновок:  іменники назви неістот – середнього роду.
 
Правило 4 – географічні назви
Рід географічних назв визначається за загальною назвою. Наприклад, нам треба визначити рід слова Тбілісі. Ми знаємо, що Тбілісі – це місто. Відповідно, це слово – середнього роду.
Висновок: рід власних назв визначається за загальною назвою.
 
Правило 5 – складноскорочені слова
У складноскорочених іменниках рід визначається за родом головного слова. Наприклад: потужна ГЕС (гідроелектростанція)
Висновок: рід складноскорочених іменників визначається за родом головного слова.
 
Правило 6 – жіночі прізвища
Жіночі прізвища на приголосний та о або на-ко, -лоне змінюються: про Зою Гайдай, із Зоєю Гайдай, від Оксани Петрусенко; але чоловічі відмінюються.
 
Правило 7 – винятки з правила
Рід деяких слів просто треба запам’ятати. Таке запам’ятовування полегшується через слово-пояснення. Наприклад: івасі (риба) – жіночий рід
Зверніть увагу!
Іменник пальто відмінюємо: у теплому пальті, закуталися в теплі пальта.

2) Перегляньте відео та запам’ятайте основні правила визначення роду у незмінюваних іменниках.

3) Тренувальні вправи

 1.     «Ідентифікація слова»
З’ясуйте значення слова. Запишіть парами незмінюваний іменник і його значення.
Наприклад: Колібрі - пташка
1. Авеню -  повідомлення, вулиця,  привітання.
2. Путасу - комаха, риба, пташка.
3. Салямі – ковбаса, консерви, паста.
4. Боржомі – вода, лимонад, кисіль.     
5. Ківі – птах, фрукт, овоч.
6. Сулугуні – морозиво, йогурт, сир.
7. Торнадо -  землетрус, виверження вулкану, вітер.
8. Кольрабі
–  вид молюска, капуста, танок.

2.     Вибірковий диктант
Виписати незмінювані іменники, дібрати до них прикметники.
1. Якось ненароком у кафе зустрів я чоловіка в галіфе.
2. Вирує цунамі, і очі смутніють у нашої мами.

3. У ліс поїдемо усі на новенькому таксі.
4. Із веселим шимпанзе  ми одягнемо пенсне.


3. Робота з підручником 
Вправа 237

 18.01.2021

Тема. Число іменників (повторення). Іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини. 

1) Вивчіть правила за підручником (с.104-105) та опорними схемами

2) Перегляньте відео про рід і число іменників. Запам’ятайте теорію з даної теми.



3) Виконайте тренувальні вправи
Вправа 244
Вправа 245 (1)
Розподільний диктант
Записати  у два стовпчики іменники, що мають форму тільки однини або множини.
Суми, волосся, насіння, Карпати, ножиці, сани, совість, борошно, вершки, молоко, канікули, шахи, бензин, дріжджі, вугілля, гроші, чорнило, брюки, шкарпетки, сіль, коріння, діти, заручини, кава.

19.01.2021
Тема. Відмінки іменників. Кличний відмінок
1) Опрацюйте теоретичний матеріал із даної теми

Для зв’язку з іншими словами у реченні іменники змінюють своє закінчення.
Така зміна називається відмінюванням, або змінюванням за відмінками.

В українській мові сім відмінків, кожен з яких відповідає на певне питання:
називний (Н. в.) — Хто? Що?
родовий (Р. в.) — Кого? Чого?
давальний (Д. в.) —Кому? Чому?
знахідний (3. в.) — Кого? Що?
орудний (Ор. в.) — Ким? Чим?
місцевий (М. в.) — На кому? На чому?
кличний (Кл. в.) — іменники виступають звертанням.

Є (хто? що?) називний

Немає (кого? чого?) родовий

Радий (кому? чому?) давальний

Бачу (кого? що?) знахідний

Задоволений (ким? чим?) орудний

живу(на), їду(на) (кому? чому?) місцевий

кличний (не має питання)


Називний  і відмінок однини є початковою формою іменника.
Називний і кличний  відмінки — прямі.
Решта відмінків — непрямі.
Іменники відмінюються в однині й множині.

НЕ ВІДМІНЮЮТЬСЯ такі іменники:

· іншомовні з кінцевим голосним: таксі, кіно, журі,радіо;

· жіночі прізвища на приголосний та на [о]: Ользі Буркіт, у Тетяни Костенко;

· більшість складноскорочених слів: збудувати ГЕС.

2) Виконайте тренувальні вправи

Вправа 257

Вправа 258

Вправа 259 (1 і 2), виконайте вправу, використовуючи підказку


20.01.2021
Тема. Відмінювання іменників. Поділ іменників на відміни й групи.
Завдання
1) Вивчіть новий теоретичний матеріал за підручником (с. 110-111) та узагальніть його за допомогою опорної таблиці

2) Виконайте практичні завдання
Вибірковий диктант
Серед поданих слів випишіть лише ті, що мають відміни. Вкажіть, до якої відміни належать виписані імнники.
Хитрощі, сирота, поле, курчатко, Горький, ніч, радість, Петро, базіка, школа, ножиці, молодь, двері, зима, заморозки, канікули, ожеледь, тюль.
Вправа 261
Вправа 264

22.01.2021
Тема. Відмінювання іменників І відміни.
1) Ознайомтесь із теоретичним матеріалом (с.113-114), розгляньте зразки відмінювання іменників І відміни



2) Виконайте тренувальні вправи
Вправа 268 (1 і 2 завдання)
Вправа 269
Вправа 3
Переписати, подані в дужках іменники, ставлячи в потрібній формі. Закінчення виділити.
1.Світанки пливуть над (земля). 2.Байрак під (круча) шумить. 3.Усе небо було вкрите густими хмарами, неначе чорною (рілля). 4.Жито з (пшениця) родить нам поле не для одних нас, на всякого долю! 5.Як мак, (душа) рожевійте, серця піснями вщерть налийте! 6.(Тигриця), яку печуть тавром, ревла земля під кінським копитом. 7.Ніч нерухомо (тиша) блищить. 8.Під (груша) у дикій моркві до ранку ходять їжаки.

12.02.2021
Тема. Відмінювання іменників, що мають форму лише  множини.
Завдання:
1)  Пригадайте групи іменників, що вживаються лише в множині.

2)  Зверніть увагу на зразки відмінювання іменників, що вживаються тільки в множині 
(с. 129)
3) Виконайте практичні завдання
Вправа 311 (1-2)
Вправа 313 (1-2)
Вправа 314

16.02.2021
Тема. Не з іменниками.
1) Перегляньте відео "Не з іменниками"


2) Вивчіть правила, подані нижче


3) Виконайте практичні завдання

Синонімічний диктант

 Доберіть синоніми з не до слів. Наприклад: загроза - небезпека.

Вигадка, рабство, лихо, ворог, підозра, брехня, ворожість,  поговір,  тривога , поразка.

Вибірковий диктант

Випишіть іменник, які без НЕ не вживаються:

Ненависть, немовля, непорозуміння необхідність, невід, немилість, недолік, нездара, нестача, недруг,неробство, невдячність, негода, неук.

Ігрове завдання

Записати подані речення, опустивши дужки, та відгадати загадки

1. Круглий, та (не)місяць; зелений, та (не) діброва; з хвостом, та (не)миша.

2. Сам чорен, та (не)ворон; є роги, та (не) бик; шість ніг без копит.

3. Солоне, а (не) сіль; біжить, а (не) річка; блищить, а (не) золото.

 4. (Не) кінь, а біжить, (не) ліс, а шумить.

5.   (Не) кущ, а з листочками, (не)сорочка, а зшита.

4) Закріпіть вивчене, виконавши це завдання👇




29.03.2021

Тема. Перехід прикметників в іменники.

Завдання:

1)    Ознайомитися з особливостями переходу прикметників в іменники (с.170-171, за підручником)

2)    Виконати  практичні завдання

Вправа  405

Творче конструювання

Подані слова ввести у прості речення, щоб  в одному випадку ц були іменники. а в іншому - прикметники.

Наприклад: Вони стояли мовчазні, вдивляючись у далеке минуле (у що?. іменник)  своє і своїх батьків.

Минуле  (яке? прикметник) життя не давало Олексієві спокою.

Черговий, старий,  майбутнє.

Вправа  406

 

30.03.2021

Тема. Перехід прикметників в іменники. Морфологічний розбір прикметника

Завдання:

1)    Повторити вивчене про прикметник

2)    Виконати практичні завдання

2.1. Розгляньте послідовність  морфологічного  розбору прикметника, зразок перепишіть у зошит.

Морфологічний розбір прикметника
1. Частина мови.
2. Початкова форма (прикметник у називному відмінку однини чоловічого роду).
3. Група за значенням (якісний, відносний, присвійний).
4. Якщо якісний, то ступінь порівняння (вищий (проста чи складена форма); найвищий (проста чи складена форма)).
5. Група за відмінюванням (тверда, м’яка).
6. Число.
7. Рід (в однині).
8. Відмінок.
9. Синтаксична роль.

Зразок
…У світі той наймудріший, хто найдужче любить життя. (В.Симоненко)
Наймудріший – прикметник, поч.ф. наймудріший, якісний, проста форма найвищого ступеня порівняння, тверда група, однина, чол.рід, називний відм., присудок.

2.2. Запишіть речення, зробіть морфологічний розбір  усіх прикметників.

Сонце поцілувало крижану землю. і  вона зашарілася  блакитними пролісками.

2.3. Робота з підручником

Вправа 407

Вправа 408


31.03.2021
Тема. Підготовка до контрольної роботи
1) Повторіть все вивчене про прикметник
2) Виконайте тести і практичні завдання

1. Позначте твердження, яке є правильним:

а) прикметники змінюються за родами, числами відмінками.

б) прикметники мають рід, число, відмінок.

в) прикметники мають рід, змінюються за числами й відмінками.

2.Вкажіть речення, у якому прикметник є присудком:

а) Мова – давнє джерело спілкування і натхнення;

б) Мамина мова найкраща;

в) Зелене царство пишніло неповторною красою.

3. Якісними є всі прикметники рядка:

а) рідний, джерельний, солов’їний, далекий;

б) ранній, порожній, мармуровий, злий;

в) сміливий, солодкий, добрий, красивий;

г) зимовий, веселий, чистий, смачний.

4. Неправильно утворено форму ступеня порівняння прикметника у реченні

а)  Вітер сьогодні більш холодний.

б)  Сашко там самий активніший.

в) Найвища в Україні гора – Говерла.

г)  Дідусева каша була найсмачніша.

5.  Правильно утворені форми вищого ступеня порівняння прикметників у рядку

а)  розумніший, живіший, більш кращий, симетричніший;

б)  більш дешевший, вищий, далекіший, кругліший,

в) високіший, менш світліший, гарніший, солодший;

г)  тепліший, більш відомий, гірший, менш досвідчений.

6. Помилки у творенні форм найвищого ступеня порівняння прикметників допущено у рядку

а)  найсмачніший, найбільш мудрий, найнеобхідніший, дужчий від усіх;

б)  найменш достойний, найдорожчий, якнайсвітліший, щонайменший;

в)  найменш вужчий, самий найпростіший, найбільш темніший, найсліпіший;

г)  найхоробріший, найстарший, найменш пахучий, найбільш здібний.

7. Вкажіть рядок, у якому всі прикметники належать до м’якої групи:

а) працьовитий, давній, чесний;

б) середній, синій, майбутній;

в) міський, ближчий, сторонній.

8.Вкажіть рядок, у якому всі слова прикметники:

а) сонячно, червоний, весняний;

б) теплий, сільський, чудовий;

в) інший, зелений, сніжний.

9.Виберіть правильне твердження:

а) складена форма вищого ступеня твориться за допомогою суфіксів –іш-, -ш-;

б) складена форма найвищого ступеня твориться за допомогою слів найбільш, найменш;

в) проста форма вищого ступеня твориться за допомогою префікса най-.

10. Форми ступенів порівняння можна утворити від усіх прикметників рядка

а) кругленький, смачний, щирий

б) красивий, яскравий, лисий

в) широкий, гнідий, бадьорий

г) скромний, малий, солодкий

11. Помилку у творенні ступенів порівняння прикметників допущено в рядку

а) коротший, щонайкращий

б) ближчий, більш гарячіший

в) добріший, найменш удалий

г) цікавіший, якнайдорожчий

Начало формы

12. Форми ступенів порівняння прикметників правильно утворено в рядку

а) багатший, більш вірогідний, щонайрозвинутіший, найбільш цивілізований

б) менш відомий, пресильніший, найохайніший, найменш визначний

в) дешевший, сліпіший, найнижчий, найбільш самостійний

г) повніший, більш прозорий, самий тонкий, найменш потужний

Практичні завдання

1. Подані прикметники записати в три стовпчики за групами (якісні, відносні, присвійні)

Міцний, урочистий, стальний, блискучий, материнська, паперовий, жвавий, срібна, заяче, батькове.                                                                                            

2. Утворіть від поданих прикметників, де це можливо, просту й складену форми вищого ступеня порівняння:

Близький, сліпий, смачний, малиновий.                                                                                   

3. До кожного з поданих прикметників дібрати по два іменники, розкриваючи пряме й переносне значення. Наприклад: ведмежий барліг – ведмежа послуга

Вовча, заяча, рожева, чиста.   

4. Зробіть морфологічний розбір прикметників у поданому реченні  

Ніжні, білосніжні проліски несміливо визирали з-під снігу.

02.04.2021

Тема. Контрольна робота з теми "Прикметник як  самостійна частина мови"

Завдання

Виконати тестові і практичні завдання

1. Прикметник означає:

     А предмет;   Б ознаку предмета або його приналежність;

     В кількість предметів або їх порядок при лічбі;

     Г предмет, особу, явище, але не називає їх

2. Зробити морфологічний розбір прикметника у поданому реченні:

Береза плаче тихими слізьми…

3.  Ступені порівняння можна утворити від

  А якісних прикметників;    Б відносних прикметників; В присвійних прикметників.

4. Від прикметника чарівний утворити  всі форми вищого й найвищого ступенів порівняння

5. Якісними є всі прикметники рядка

А рідний, джерельний, солов’їний, далекий;

Б ранній, порожній, мармуровий, злий;

В сміливий, солодкий, добрий, красивий;

Г зимовий, веселий, чистий, смачний.

6. Визначити розряд поданих прикметників:

Веселий, качиний, золотий, весняний, бабусин, смачний, пізній,  лисий, український, Шевченкове, білий, шевченківський.

7.  Присвійними є всі прикметники рядка

А братова книга, орлине гніздо, білоччин горішок;

Б заяча нора, студентський квиток, куряче перо;

В золота каблучка, вовчий хвіст, Миколин зошит;

Г Олесина хустка, козацькі змагання, вишневе варення.

8. Випишіть прикметники м’якої групи:

Шкільні, літній,  сонячна, раннє,  липові, музичний, степовий, вечірня, останній, чистий, висока, синє, зелене, пізня.

9. У формі найвищого ступеня порівняння стоять прикметники:

  А гарніший, біліший, гіркіший;   Б більш легкий, менш вдалий, більш творчий;

  В найкращий, найбільш міцний.

10. Випишіть лише ті прикметники, у яких неправильно утворено ступінь порівняння:

Найщасливіший, самий добрий, найбільш розумніший, найкращий, найсліпіший, найменш корисніший, щонайдобріший, живіший, кругліший, більш дешевший.

11. Укажіть рядок, у якому від усіх прикметників не можна утворити ступені порівняння:

А лисий, смачний, веселий;  Б лимонний, синій, золотий;  В гнідий, мертвий, німий;

Д веселий, радісний, щирий

12. Випишіть лише ті якісні прикметники, від яких можна утворити ступені порівняння:

Малиновий, тоненький, низький, кислий, темний, гнідий, вишневий, прегарний, величезний, високий, гіркий, німий, буланий, лимонний, мертвий, свіжий.

  05.04.2021

Тема. Написання прикметників із суфіксами -еньк, -есеньк-,  -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ-, -цьк-, -зьк-.

Завдання

1) Повторити теоретичний матеріал, використовуючи підручник (с.173)  та подану схему

2) Виконати практичні завдання.

Вправа 412

Вправа 2

Перебудувати подані словосполучення за зразком, виділити суфікси у прикметниках. 

Зразок: віз чумака - чумацький віз

Одяг парубка, вулиці Парижа, квиток студента, танці латишів, готелі турків,  мова узбеків, допомога товариша, пісні козаків, козаки Запоріжжя, води Черемошу.

Вправа 3

 Утворити прикметники із суфіксами -еньк-. -есеньк-, ісіньк-, -юсіньк- від поданих слів. Наприклад: гарний - гарненький, гарнесенький, гарнюсінький

Малий, чистий, тонкий, білий.

Вправа 4

Записати речення,  виправивши  орфографічні та пунктуаційні до помилки..

Козацька церква невеличка стоїт з похиленим хрестом. Хатки біленкі виглядают. І досі снится: під горою, меж вербами та над водою біленка хаточка. Грає серце козатськеє а думка говорить Куди ти йдеш, не спитавшись? У «Кобзарі» крізь люцький біль проступає вселюдське».

06.04.2021 - 07.04.2021

Тема. Розвиток мовлення. Письмовий твір-опис природи за картиною в художньому стилі.

Завдання 

1) Скласти письмовий твір-опис за картиною С.Васильківського "Козача левада", використовуючи поданий нижче довідковий матеріал



2) Короткі відомості про художника

       Сергій Іванович Васильківський (1854 - 1917) – один із найвідоміших українських художників кінця ХІХ – початку ХХ ст.  Творча спадщина митця становить  більше як  три тисячі  полотен.

Народився на Харківщині (м. Ізюм). Професійну освіту здобув у Петербурзькій академії мистецтв. Виїхавши у пенсіонерське відрядження за кордон, удосконалював живописну майстерність. Подорожував Францією, Італією, Північною Африкою. Багато працюючи на планері, намагався передати колорит зображуваної місцевості, домогтися правдивості та емоційності. Після повернення на батьківщину поселяється в Харкові й повністю віддається розробленню української тематики.

Картини С.Васильківського зображують привільний  український степ,  тихі річки й ставки, краєвиди сіл та хуторів, розливи Дніпра та Дніпровських плавнів, затишних полян і левад.

Композицію (побудову) картини "Козаа левада" художникові підказав вигляд реальної левади, яких багато колись було поблизу Харкова. Писав художник з натури, навіть уже готовий твір виносив на луки, щоб ще раз перевірити окремі деталі. Працював без підмальовка, виключно кольором, що є ознакою найвищої майстерності. Писав картину протягом шести років.                                                          

3) Лексична робота

   Левада - затишний куточок рівнини біля ставу чи річки з луками та деревами.

Левадою в Україні звуть затишний зелений куточок рівнини  побіля водойми. Колись у таких місцях охоче спинялися на перепочинок козаки  та чумаки: тут можна було напоїти та попасти коней та волів. Часом поблизу левад  люди оселялися назавжди.

Для С.Васильківського такі місця мали велику вагу. Він вбачав у левадах, як сам казав, “людські гнізда”, образ України. 

4) Словникова робота

Дані слова можна використати, описуючи дану картину

 

Левада

Воли

Озерце

 Вода

Трава

Каміння

Сонце

Небо

Туман

Вітер

Дерева

Селяни

 

Затишна, зелена, оточена могутніми деревами

Круторогі, покійні, ліниві, вайлуваті, трохи сонні

Невелике, неглибоке, заросле лепехою, наче око

Прохолодна, свіжа, лагідна, смачна, солодка

Зелена, соковита, свіжа, запашна, духмяна

Важке, сіре, незрушне, вгрузле в землю

Ясне, гаряче, золоте, щедре, розкішне

Блакитне, високе, бездонне, глибоке, безмежне

Ранковий, легкий, мерехтливий, лагідний, як молоко

Легенький, свіжий, ранковий, пестливий, грайливий

Крислаті, розложисті, столітні, могутні, міцні

Розважливі, спокійні, балакучі.

 5) Ознайомтесь із памяткою «Як працювати над створенням власного твору?».

Як працювати над створенням власного твору?

1.     Добре подумай над темою майбутнього твору, визнач, який обсяг матеріалу він охоплює.

2.     Визнач основну думку свого твору й намагайся провести її через усю роботу.

3.     Склади повний і чіткий план, дотримуйся його у процесі написання творчої роботи.

4.     Тему розкривай глибоко і всебічно.

5.     Дотримуйся послідовності у викладі думок.

6.     Висловлюй своє ставлення до того, про що пишеш, роби власні висновки, узагальнення.

7.     Дотримуйся пропорційності частин твору.

8.     Пиши охайно, акуратно, грамотно, не забувай про абзаци.

9.     Перевір написане, перепиши в робочий зошит.

6. Напишіть твір-опис за картиною, дотримуючись  даного плану

Орієнтовний план твору-опису природи за картиною

1.     Левада – затишний куточок рівнини біля озерця.

2.     Зображені на полотні пора року та доба.

3.     Соковита запашна трава.

4.     Воли біля невеличкого озерця.

5.     Трава випинається з-під сірого каміння.

6.     Селяни під деревом на другому плані картини.

7.     Зелена стіна лісу на обрії.

8.     “Козача левада” – портрет ясноокої України.


09.04.2021

Тема. Правопис прикметникових суфіксів -ов, -ев, -єв, -ичн, -ічн,  -ин, -ін.

Завдання

1) Ознайомтесь із написанням прикметникових суфіксів (с.173-174)



2) Виконати практичні завдання

Вправа 1.

Утворити від поданих слів прикметники за допомогою суфіксів. В утворених
прикметниках виділити суфікси. Скласти речення з 3 утвореними прикметниками.
Наприклад: кисень - кисневий.  Кисневі концентратори є важливою частиною лікування
Covid-19 у складних випадках. 
Вишня, верба, дуб, життя, мить,  титан, лірика, класика, груша,  кварц, плащ, сміття.
Вправа 2.
Розподільний диктант
Запишіть слова, розподіливши їх у три колонки (якісні, відносні, присвійні), виділіть у них
суфікси.
Зимовий, смачний, дерев'яний, український, Маріїн, дрібний, чорнявий, товариський,
синюватий, алюмінієвий, пташиний, зміїний, Галинин, маленький, братова, святковий.
Вправа 418 (1 і 2)


12.04.2021
Тема. Не з прикметниками
Завдання
1) Вивчити правила в підручнику (с.176)
2)  Виконати практичні завдання
Вправа 419
Вправа 420
Вправа 3
До поданих слів дібрати з довідки прикметники-синоніми із часткою не-
Пасивний, бідний, загрозливий, безпрецедентний, грубий, навіжений, короткий, збитковий, безмежний, поблажливий, наполегливий, пам'ятний, особливий, зомлілий.
Довідка: невгамовний, неактивний, невигідний, небезпечний, невеликий, невиправний, незабутній, небагатий, нечуваний, невірний, невибагливий, неввічливий, невимірний, незвичайний, невимогливий, невтомний, непритомний.

13.04.2021
Тема. Написання -н- і -нн- у прикметниках
Завдання
1)  Ознайомтесь із написанням -н- і -нн- у прикметниках (с. 179)
2) Виконайте практичні завдання
Вправа 428
Вправа 429 (1)
Вправа 3 
До прикметників дібрати синоніми з довідки
Хоробрий, немолодий, непереможний,  гарний, молодий, сучасний,  жорстокий, фальшивий.
Довідка: нездоланний, неправдоподібний, незрівнянний, теперішній,  мужній, літній, юний, непримиренний.
Фразеологічна розминка
Пояснити значення фразеологізмів. З одним із них скласти речення.
Камінне серце, капустяна голова,  рання пташка, пташине молоко,  повітряні замки

14.04.2021
Тема. Написання складних прикметників разом і через дефіс.
Завдання
1) Перегляньте відеоурок із даної теми.


2) Вивчити правила написання складних прикметників  за підручником  (с.182) або опорною схемою 



3) Практикум
Вправа 434
Вправа 435 (1 і 2)
Вправа 438

16.04.2021
Тема. Написання прізвищ прикметникової форми
1) Ознайомтесь із правилами написання прізвищ прикметникової форми

Написання прізвищ прикметникової форми

Жіночі прізвища на -а, -я і чоловічі прізвища на -ий, -ій, що належать до прикметникового типу, відмінюються, як відповідні прикметники: Трошина — Трошиної, Трошиній, Трошину, Трошиною, у Трошиної; Коцюбинський — Коцюбинського, Коцюбинському, Коцюбинського, Коцюбинським, на Коцюбинському.

Прізвища чоловічого роду у місцевому відмінку мають варіантні форми: при Мостовому (при Мостовім), при Безсмертному (при Безсмертнім).

Чоловічі прізвища, утворені за допомогою присвійних суфіксів -ов, -ів (-їв), -ин, -ін(-їн), відмінюються, як іменники твердої групи II відміни; в орудному відмінку вони мають прикметникові закінчення -им. У непрямих відмінках прізвищ на -ів суфіксальне  може зберігатися або переходити в е або оЯкимов — Якимова, Якимову, Якимова, Якимовим, при Якимові (-у); Степанків — Степанкова (-ківа), Степанкову (-ківу), Степанкова (-ківа), Степанковим (ківим), при Степанкові (-ківі, -у).

Написання російських прізвищ  підпорядковується правилам української орфографії, але має ряд особливостей, пов’язаних переважно з передачею букв на позначення голосних у російській мові.

Пишемо е:

- після букв, що позначають приголосні звуки: Кузнецов, Степанов, Петров, Лермонтов, Новочеркаськ, Пенза, Воронеж, Онега, Зеленоводськ;

- у суфіксі -ев: після ц, р та букв, що позначають шиплячі, якщо прізвище утворено від слів, спільних для української та російської мов: Орел, Березово, Святцев, Писарев, Нехорошев, Ржев.

Пишемо є:

- у середині слова після букв, що позначають голосні, після апострофа та м’якого знака: Раєвський, Гуляєв, Благоєв, Аляб’єв, Аркадьєв, Колгуєв, Єгор’євськ;

- якщо в українській мові є споріднене слово з голосним іБєлінський (білий), Бєдний (бідний), Сєченов (сікти), Слєпцов (сліпий), Бєлгород (білий), Благовєщенськ (вість), але: Лебедев (бо лебідь — лебедя), Хмельов (хоча хміль — хмелю);

- у суфіксах -єв, -єєв після приголосних (крім шиплячих, р та ц): Гордєєв, Ломтєв, море Лаптєвих.

Пишемо йо на початку слова і складу: Йолкін, Бугайов, Воробйов, Йолкіно, Соловйово.

Пишемо ьо у середині чи в кінці складу: Корольов, Семьоркін, Верьовкін, мис Дежньова, р. Оленьок.

Пишемо о під наголосом після ч, шГрачов, Щипачов, Рогачов, Сичовка.

Пишемо и:

- у суфіксі -ич та після ж, ч, ш, щСеменкевич, Шимкач;

- після ж, ч, ш, щ, ц перед буквою, що позначає приголосний: Чичиков, Жилін, Чистяков, Щипачов, Тушино, Нальчик, Цимлянськ;

- в утвореннях від імен, спільних для російської та української мов: Борисов, Сидоров, Васильєв, Дмитров, Виноградов, Кисельов, Смирнов, Тихомиров.

- у префіксі при-Привалов, Пришвін.

- у суфіксах -ик, -ич, -иц, -иш, -ович, -євичГолик, Голицин, Радищев, Трублаєвич.


Пишемо і:

- на початку слова: Ілієв, Ільєнку, Іванов, Ісаєв;

- після приголосних (крім шиплячих) у коренях слів і в суфіксах -ін-, -інськ-: Бірюков, Пушкін, Кузінський, Кінешма, Гагарін, Істомін.

Пишемо ї після букв, що позначають голосні, після апострофа, м’якого знака: Воїнов, Захар’їн, Ільїн.


2) Виконайте практичні завдання
Вправа 444 (1) 
Вправа 446 (1 і 2)
Виконайте тестові завдання за посиланням до 19.04.2021. Зробіть скриншот вашого результату і надішліть мені

19/04/2021
Тема. Підготовка до контрольної роботи.
Завдання 
1) Повторити вивчене про прикметник (с. 173-187)
2) Виконати тестові завдання за варіантами
Андрушко Поліна  - І варіант  - вправа 447
Овчаренко В'ячеслав - ІІ варіант - вправа 448
3) Робота з текстом

Записати текст. З’ясувати тему й основу думку висловлювання. Підкреслити у тексті всі прикметники відповідно до їхньої синтаксичної ролі, правильно записати прикметники з НЕ-. Визначити ступінь порівняння виділених слів.

Олені спускались у не/велику долинку. І враз, несподівано, на них кинулась вовча зграя. Шаленим бігом мчали вовки до оленів. Горіли вовчі очі не/нажерливою люттю, і страшно клацали зуби.

Щосили кинулися тікати олені. Та вовки були не далеко, а близько. Не/зграбні телята не встигали за старими. Самиці припиняли біг, щоб їх боронити.

Найпрудкіший і найклятіший вовк погнався за красивим струнким оленем. Це був не/нажерний вовк-водій. Він водив усю вовчу зграю. Ні один олень ніколи не втікав од цього вовка. Але на цей раз його спіткала не/вдача. Молодий не/ослабний олень мчав, наче вітер (За М. Трублаїні).

4) Розподільний диктант 

Розподілити прикметники за колонками таблиці відповідно до правил правопису.

Без частки не не вживається

Можна дібрати синонім без частки не

Є протиставлення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Не/безпечний; не/бідний; не/бувалий; не/вблаганний; не/вгамований; не/вдалий; не/вдачливий; не/великий, а 
малий; не/врожайний; не/втішний; не/веселий, а сумний; не/гайний; не/гарячий, а холодний; не/дбалий.

20.04.2021
Тема. Контрольна робота  з теми "Прикметник"
Завдання 
Виконати контрольну роботу

1. Як змінюються прикметники? 

а) за відмінками;                             б) за відмінками, родами і числами;

в) за родами і числами;                  г) за відмінками, числами і часами.

 2. Провідміняйте прикметники рання і весняний

 3. Зясуйте, у яких із поданих слів на місці пропуску треба поставити м'який знак: Гарнен...кий, тонесен...кий, чистісен...кий, малюсін...кий.

а) в усіх словах;                                       б) лише у 1-ому слові;         

в) у 1-ому і 2-ому словах;                       г) лише у 3-ьому і 4-ому словах.

 4. Вкажіть спосіб творення поданих прикметників.

Приморський, синьоокий, премудрий, тихесенький, життєрадісний, прибережний.

 5. Букву о на місці пропуску треба писати в обох словах рядка:

а) грош...вий, дощ...вий;                          б) малин...вий, овоч...вий;

в) харч...вий, січн...вий;                           г) степ...вий, плюш...вий.

 6. Поставте слова, що в дужках у потрібній формі. Вкажіть рід, число, відмінок.

    Боязко чіпляються за (оголений) віття дерев (сніговий) метелики, аби тільки не впасти на ще  (теплий) землю. Ніч своїми ( широкий) обіймами укривала їх у цій (похилий) корчмі.

 7.Укажіть ряд прикметників, в яких у закінченнях на місці пропуску пишеться і:

а) тремтяч...ми руками, пекуч...х ран, вужч...смужки;

б) колюч...х троянд; товщ...ми колодами,  до гаряч...х страв;

в) у мишач...й нірці, дорожч... парфуми, біляв...х студенток;

г) незабутн...ми роками, літн...х вечорів, у найважч...й валізі.

 8. Зробіть морфологічний розбір 2 прикметників.

     За великими вікнами плинув холодний туман.

 9. НН на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка:

а) височе...ий, безви...ий, пісе...ий;

б) жада...ий, свяще...ий, неоціне...ий;

в) тума...ий, журавли...ий, числе...ий;

г) недоторка...ий, баклажа...ий, греча...ий.

 10. Записати прикметники відповідно правил українського правопису (разом, окремо, через дефіс):

Залізо/бетонний, чорно/земний, військово/повітряний, темно/зелений, південно/український, легко/крилий.

 11. Окремо Не з прикметником треба писати в реченні:

а) Уста його були скривлені не/вимовним жалем.

б) Можливо, що йому потрібна не/гайна операція.

в) Доброму каменю пісок не/страшний.

г) І якусь не/відому зажуру навіває та пісня мені.

 12. Записати прикметники з НЕ разом або окремо

Не/озорий лан, не/високий хлопець, трава не/висока,  не/сумний, а веселий; не/мічний дідусь; річка не/глибока.

21.04.2021

Тема. Числівник: загальне значення,  морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Завдання

1)  Повторіть та узагальніть теоретичний матеріал  про числівник (с. 192)

Не є числівниками

2) Виконайте практичні завдання

Вправа 450 (1 і 2)

Вправа 452 (1 і 2)

Виконайте тести у гугл-формі

 



23.04.2021
Тема. Кількісні і порядкові числівники.
Завдання
1) Вивчіть теоретичний матеріал (194-195)
2) Виконайте практичні завдання
Розподільний диктант
Запишіть числівники у дві колонки: у першу - кількісні, а в другу - порядкові.
Десятий, удвічі,  троє, одна друга, кільканадцять, сто перший,  півтори, сімнадцятий, сотня, тисяча, мільйонний,  триповерховий, сороковий, п'ятий, семеро.

Вибірковий диктант
Виписати з речень числівники, вказати розряд (кількісні, порядкові). У кількісних числівниках також вказати групу (власне кількісні, дробові, збірні чи неозначено-кількісні). Також виписати з речень фразеологізми та пояснити їхнє значення.
  •  Івану вже дванадцятий пішов, а він від горшка два вершка: ледве дістає до педалей велосипеда.
  • На контрольній роботі ми працювали до сьомого поту.
  •  І Тетяна на свята грала першу скрипку в кулінарії.
  • Одна ластівка не робить весни.
  • Один учитель краще, як дві книжки.
  • Ану вставай, чоловіче, третій півень кукуріче.
  • Двоє сваряться, — то винен розумний.
  •  Надувся, як півтора нещастя.
  • Слухаю першого грому удари, наче найкращу симфонію в світі.
  • Ще треті півні не співали, ніхто ніде не гомонів...
Робота з підручником 
Вправа 459 (1 і 2)

26.04.2021
Тема. Числівники прості, складні і складені.
Завдання
1) Вивчіть теоретичний матеріал (с. 196)
2) Виконайте практичні завдання
Розподільний диктант
Розподіліть числівники за значенням.

а) власне кількісні;

б) дробові;

в) збірні;

г) порядкові.

Третій, сім, восьмеро, три четвертих, п'ятеро, дванадцятий, сто, дві третіх, сімнадцятий, шістдесятий, одна друга, двоє, один, тридцятеро, сорок, сім восьмих.

Вправа 460
Фразеологічна розминка
Відновити фразеологізми, вставивши з довідки необхідні за змістом числівники.
Довідка: Два, чотирьох, десятою, сім, один, три
 1) Сидіти в   ..… ……  стінах. 
 2)……….  чоботи - пара.   
 3) В    ……… дуги  зігнувся.  
 4)  ……..   дорогою  обійти. 
 5)…….. разів відмір, а  ….… раз відріж.


27.04.2021

Тема. Відмінювання кількісних числівників

1) Обов'язково перегляньте відеоурок "Відмінювання кількісних числівників"


2) Розгляньте типи відмінювання  кількісних числівників (с. 199-203)

3) Виконайте практичні завдання

Вправа 468

Вправа-відновлення

Завдання: записати числівники словами, визначити їх відмінки.

За шкалою розумового розвитку, яку запропонували швейцарські вчені, 1 місце в природі посідає людина. Вона має до 214 балів. Дельфін наділений приблизно 195 балами. На 3 місці — слон. Він має до 150 балів. Мавпа — до 63 Зебра — до 42 , жирафа — до 38, лисиця — до 28 балів. Найтупішим визнали бегемота, який набирає усього 18 очок.

Орфографічна розминка

Подані числа записати словами. Провідміняти числівники 30,  800.

 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90; 500, 600, 700, 800, 900.


28.04.2021

Тема. Відмінювання кількісних і порядкових числівників.

Завдання

1) Повторіть типи відмінювання кількісних числівників. Розгляньте зразки відмінювання порядкових числівників (с.204-206)

2) Виконайте тренувальні вправи

Вправа 478

Вправа 480

3) Виконайте онлайн-тести "Числівник"  за посиланням. (У вас буде лише одна спроба, тож будьте уважними. Тест відкритий до 04.05.2021)

 https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5959188

30.04.2021

Тема. Правопис числівників

1) Вивчити правила

Правопис складних числівників

Разом пишуться

1) складні кількісні числівники: одинадцять, п’ятдесят, триста (трьохсот, трьомстам);

2) складні порядкові числівники й схожі з ними прикметники, останнім компонентом яких є -сотий, -тисячний, -мільйонний: дев’ятисотий, тридцятисемитисячний, п’ятсоттридцятитисячний, двохсотий, шістдесятип’ятимільйонний, багатотисячний, кількамільйонний.

Окремо пишуться

1) складені кількісні та порядкові числівники: тисяча п’ятсот тридцять вісім, тисяча дев’ятсот вісімдесят восьмий;

2) порядкові числівники, до складу яких входять слова з половиною й под., теж пишуться окремо: три з половиною роки.

Через дефіс пишуться

1) порядкові числівники, написані цифрами й літерами: 7-й, 10-ї, 11-го, 35-мільйонний, 3-тисячний;

2) Виконайте практичні завдання

Вправа з ключем

Завдання: випишіть підряд у колонку словосполучення в такій послідовності:

1) із вставленим м'яким знаком;  2) без м'якого  знака

Дев'ят.. будинків, п'ят..сот овець, шіст..сот учнів, дванадцят.. уроків, п'ят.. дощок,  дев'ят..сот миль, п'ят..десят днів, шіст.. яблук, міл..ярд  крапель, дев'ят..надцять скринь,  сім..десят письменників, міл..йон дітей.

Ключ: в іменниках підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитайте закінчення вислову Л.Толстого: "Думай добре, і думки визріють..."

Вправа 2

Запишіть числівники словами. Скласти речення з 3  утвореними словосполученнями

80-поверховий хмарочос, 2-місний номер, 3-тисячний мешканець, 4-мільйонне місто, 250-літній ювілей, 60-кілометровий крос, 4-актова вистава, 45-відсоткова знижка, 200-гривнева купюра, 2-мільярдна галактика, 3-мачтова яхта.

Вправа 3

Переписати загадки, ставлячи числівники в потрібній формі . Визначити відмінки числівників. Загадки відгадати.
  Під (один) ковпаком сімсот козаків. Хто вранці ходить на (чотири) ногах, вдень на (дві),а ввечері на (три)? (Три) зубами сіно їсть. Одне «зараз» краще (три) «потім». З (чотири) ногами, (чотири) рогами, душі не має, а душу носить. Загородив дід хлівець для (п’ять) овець. Одне рядно (сім) бабів тягло.


05.05.2021

Тема. Правильне вживання числівників на позначення дат і часу.

Завдання 

1) Перегляньте відеоурок із даної теми


2) Прочитайте теоретичний матеріал і запам’ятайте прочитане.

Запитати про час можна за допомогою словосполучень:
  
— котра година? 
— о котрій годині.

В українській мові години завжди вказуємо порядковим числівником, який відповідає на питання котра?

В українській мові години позначаються порядковими числівниками, а хвилини  і секунди - кількісними. Наприклад: 18:25 = вісімнадцята година двадцять п’ять хвилин = вісімнадцята двадцять п’ять.

7:00 = сьома година  або сьома нуль нуль.

Для позначення часу можна використовувати зворот о пів на: 10:30 - о пів на одинадцяту або десята тридцять.

 До слова година  від 1 до 12 можна додавати слова ранку, дня, вечора, ночі.

Наприклад: 10:00 - десята година ранку; 22:00 - десята година вечора.

Запам’ятай!




Прийменник О вживається з порядковим числівником із початковим приголосним звуком:

o третій годині.

Прийменник ОБ — із порядковим числівником із початковим голосним:

об одинадцятій годин.

Зверни увагу!

НЕ МОЖНА ВЖИВАТИ:
в десять годин;
п'ять хвилин першої;
пів шостого;
п'ять тридцять;
без десяти десять.

Під час скорочення слова пишуться з крапками на місці скорочення. Виняток становлять скорочення міри довжини, маси, ваги й місткості.
Проте останнім часом сталися зміни.
Секунда (а значить, і хвилина, і година) входить до так званої системи СІ, всі одиниці якої в скороченій формі пишуться  без крапки.
Отже, на кінці скорочень
година — год
хвилина — хв

крапку не ставимо.


Для позначення дат використовуються порядкові числівники у сполученні з іменниками, причому чис­лівники у словосполученнях відмінюються, а іменни­ки — назви місяців — вживаються в Р.в. одн.:
  • першого січня, по перше січня, до першого січня;
  • друге лютого, другого лютого, до другого лютого.
Для позначення знаменних дат порядковий чис­лівник пишеться з великої літери: 
  • Перше травня;
  • з Восьмим березня.
Якщо ж порядковий числівник у складній назві пишеться цифрою, то назву місяця треба писати з ве­ликої літери: 1 Травня, Березня.

3) Виконайте практичні завдання

Вправа "Мій робочий день"

Дайте повні письмові відповіді на запитання. Усі числівники запишіть словами.

- О котрій годині ви прокидаєтеся в робочий день?

- Скільки хвилин витрачаєте на ранкову гімнастику та водні процедури?

- О котрій годині снідаєте?

- Коли виходите з дому до школи?

- Скільки часу затрачаєте на дорогу?

- О котрій годині починається перший урок і закінчується останній?

Вправа

На годиннику 15:45.  

Завдання: Записати позначення часу різними способами за умови, що...

- через  1 годину 15 хвилин буде... (Сімнадцята година, сімнадцята нуль нуль, рівно сімнадцята)

- через 5 годин 30 хвилин буде...

- через 4 години 45 хвилин буде...

Вправа-редагування

Записати виправлені словосполучення

Розпочнемо в шість годин

Зустрінемося пів сьомої

Перегляну без десяти шість

Підійшли в сім годин

З Першим вересням!

Дев’яте  Травня

8 березня

07.05.2021

Тема. Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Завдання

1) Вивчити правила (с.210-211)

2) Виконайте практичні завдання

Робота з текстом

Запишіть текст, визначте у ньому займенники Визначте, яку синтаксичну роль вони виконують.

Шануй і поважай матір і батька. Вони дали тобі життя. Ти будеш дорослою людиною, але для матері і батька до останнього їхнього подиху залишишся дитям. Своєю працею і піклуванням вони несуть радість у твою колиску. Не забувай, що батьки також мають право на радість. Шануй і поважай бабусю й дідуся, дорожи честю сім'ї, оберігай її, як святиню. Де б ти не був, ніколи не забувай про свою рідну домівку. Завжди пам'ятай про неї (В. Сухомлинський).

Вправа 489 (1 і 2)






Немає коментарів:

Дописати коментар