Зарубіжна література 5 клас

27.05.2022
Тема.Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. Література для самостійного читання влітку
1) Зробіть літературний огляд прочитаних творів


2) Ознайомтесь із списком літератури на літо.

1. ГРЕЦЬКІ МІФИ: "Міф про Прометея". "Міфи про Геракла", "Дедал і Ікар", "Пігмаліон і Галатея", "Орфей і Еврідіка", "Деметра і Персефона"

ІНДІЙСЬКІ МІФИ: "Творення", "Про створення ночі", "Про потоп", "Про золоті часи"

ЄГИПЕТСЬКІ МІФИ: "Ра та Апоп", "Міф про те, як Тефнут покинула Єгипет"

2. ЕЗОП "Лисиця і виноград", "Вовк і Ягня", "Крук і Лисиця", "Мурашки й Цикада"

3. Жуль ВЕРН "П'ятнадцятирічний капітан"

4. Роберт Льюїс СТІВЕНСОН "Острів скарбів"

5. Чарльз ДІККЕНС "Різдвяна пісня"

6. Микола ГОГОЛЬ "Ніч перед Різдвом"

7. Джек ЛОНДОН "Жага до життя"

8. Гаррієт БІЧЕР-СТОУН "Хатина дядька Тома"

9. Володимир КОРОЛЕНКО "Сліпий музикант"

10. Мацуо БАСЬО Хайку

11. Роберт БЕРНС "Моє серце в верховині..."

12. Генрі ЛОНГФЕЛЛО "Пісня про Гайавату"

13. Джанні РОДАРІ "Листівки з видами міст"

14. Рей БРЕДБЕРІ "Усмішка"

15. Роберт ШЕКЛІ "Запах думок"

16. Астрід ЛІНДГРЕН "Міо, мій Міо"

17. Міхаель ЕНДЕ "Джим Гудзик і машиніст Лукас"

18. Кристина НЕСТЛІНГЕР "Конрад, або Дитина з бляшанки"

23.05.2022
Тема. Контрольна робота з теми "Сучасна література. У колі добрих героїв"
Завдання
Виконайте завдання контрольної роботи, перейшовши за посиланням

20.05.2022

Тема. Позакласне читання.  Пауль Маар "Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу". Оптимістичний образ Суботика.
Завдання
1) Заповнити таблицю "Реальне і фантастичне у творі" 

Реальне

Фантастичне

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2) Виконати тестові завдання за змістом повісті
1. Суботик – це
А) Кумедний гномик;
Б) Веселий песик;
В) Фантастична істота;
Г) Інопланетний гість.
2. Улюбленим заняттям Суботика було:
А) Складати вірші;
Б) Ходити на голові;
В) Співати пісні;
Г) Танцювати.
3.Коли Суботик виконував бажання, то
А) Меншав у зрості;
Б) На його обличчі зникали сині крапинки;
В) Він ставав дорослішим;
Г) Товстішав.
4. Яку пораду Суботик давав постійно панові Пляшкеру?
А) Не бажати дурниць;
Б) Не бажати чогось для інших;
В) Чітко формулювати бажання;
Г) В усьому радитись із Суботиком.
5. Який вчинок Суботика розгнівав офіціанта та відвідувачів ресторану «Еліта»?
А) Згриз стілець;
Б) Зїв карту меню;
В) Їв руками;
Г) Голосно розмовляв з паном Пляшкером.
6.. Якого домашнього улюбленця стосувалося бажання пана Вівторакуса для машини бажань?
А) Собаки;
Б) Мишки Клари;
В) Папуги Кулеса;
Г) Золотої рибки.
7. Найбільше Суботик любив ласувати:
А) М'ясом;
Б) Солодощами;
В) Фруктами;
Г) Всім, що потрапляло до рук.
8. У незвичних ситуаціях Суботик поводився:
А) Впевнено, спокійно;
Б) Нестримано, роздратовано;
В) Веселився, жартував;
Г) Невпевнено, розгублювався.
9. Що деякий час лежало на горищі у пана Пляшкера до того, як з'явився Суботик?
А) Старий диван;
Б) Сімейний альбом;
В) Шафа з відірваною дверкою;
Г) Машина для здійснення бажань.
10. Чому захворів Суботик?
А) через несумісність двох різних бажань одночасно;
Б) перегрівся на сонці;
В) перекупався в морі;
Г) отруївся екзотичною їжею.
11. Скільки розділів у творі "Машина для здійснення  бажань"?
А) 5
Б) 6
В)  7
Г) 8
12. Яке найзаповітніше бажання загадав пан Пляшкер?
А) обійняти виску посаду;
Б) мати багато грошей;
В) щоб Суботик залишився з ним назавжди;
Г) щоб пані Моркван стала поблажливішою до нього.
 

16.05.2022
Тема. Позакласне читання.  Пауль Маар "Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу".
Завдання
1) Ознайомитися з біографією письменника
Цікаві факти про Пауля Маара
Пауль Маар народився 13 грудня 1937 року в містечку Швайнфурт, Німеччина. Рано залишився без матері, тому його виховували дідусь з бабусею, які проживали у Північній Баварії. Вони привили йому любов до природи та щирості.

Писати для дітей книги спонукав Пауля його п’ятирічний син, який попросив почитати щось цікавеньке. Пішовши до місцевої бібліотеки, Маар не знайшов захоплюючих книг для дітей. Тому він вирішив створювати власні історії.

Перша книга Маара носить назву «Собака з татуюванням». Вона була видана в 1967 році

Його твори перекладені 30 мовами.

Батько письменника за професією був маляром-штукатуром, тому вважав, що читання це другорядна справа. Маленький Пауль мав змогу почитати книгу тільки після виконання всієї домашньої роботи вночі, з ліхтариком під ковдрою.

За професією Пауль є вчителем малювання. Після закінчення Академії мистецтв Штутгарта він цілих 10 років працював за професією.

Творчість Пауля Маара відзначена багатьма нагородами, в тому числі Німецькою літературною премією (за «Суботика в небезпеці»), Австрійською державною премією, премією братів Грімм, премією Фрідріха Рюкерта, а також найпрестижнішою в німецькій літературі для юних – Почесною премією за весь творчий доробок автора.

На сьогоднішній день проживає в місті Бамберг з дружиною Нелє та трьома дітьми.

2) Прочитайте пригодницьку повість "Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу", перейшовши за посиланням


13.05.2022
Тема. Туве Янсон. "Капелюх чарівника". Персонажі твору, утілення  ідеї доброти, щирості, сімейних цінностей.
Завдання
1. Виконайте письмово літературну вікторину
1. Коли родина мумі-тролів  влягалася спати?
2. Що потрібно було з’їсти перед зимовою сплячкою?
3.  Яку фразу вигукував Мумі-троль, коли був чимось невдоволений або здивований?
4. За допомогою чого переміщувались в будинку мумі-тролів?
5. Де друзі знайшли чарівний капелюх?
6.  Яке призначення отримав капелюх в родині мумі-тролів?
7. Назвіть перетворення, до яких був причетний капелюх чарівника.
8. Що колекціонував Гемуль?
9.Де переховували друзі чарівний капелюх?
10. Як назвали судно, на якому мумі-тролі  та їхні друзі здійснили подорож?
11. Як називалися істоти, що електризувалися і били струмом?
12. Що шукав чарівник, власник капелюха?

2. Дайте стислу характеристику персонажам твору "Капелюх чарівника"
3.  Запишіть правила щасливої родини на основі прочитаного твору

09.05.2022

Тема.  Туве Янсон. "Капелюх чарівника".
Завдання
1) Прочитати повість "Капелюх чарівника".

2) Заповнити анкету улюбленого героя.

1. Ім’я
2. Портрет, особливі прикмети. Ілюстрація (за бажанням)
3. Місце проживання.
4. Спосіб життя.
5. Коло спілкування (друзі, вороги).
6. Життєвий девіз.
7. Мета життя.
8. Захоплення, уподобання.
9. Риси характеру.


06.05.2022

Тема. Зображення в повісті реального та фантастичного.
Завдання
 Літературний диктант
Дати  відповіді на питання
1.Найбільша мрія Чарлі?
2. Хто першим знайшов золотий квиток?
З. Який рекорд встановила Віолетта Борегард?
4. Скільки дітей і дорослих відвідало фабрику Віллі Вонки?
5. Хто працював на цій загадковій фабриці?
6. Чим закінчилася екскурсія фабрикою для Веруки Солт?
7. З чого була зроблена улюблена яхта Віллі Вонки?
8. Які незвичайні властивості мала нова жуйка Вонки?
9. Чим був незвичайний ліфт, що пересувався шоколадною фабрикою?
10. Що отримав Чарлі у подарунок від містера Вонки?
11. Про що кожного разу співали умпа-лумпи?
12. Твір “Чарлі і шоколадна фабрика за жанром…

 2) Заповніть таблицю

 

Реальне

Фантастичне

Час дії

 

 

Місце дії

 

 

Герої

 

 

Приміщення

 

 


02.05.2022
ТемаРоальд Дал "Чарлі і шоколадна фабрика". Характеристика образу містера Вонки.
Завдання
1) Дайте письмові відповіді на питання вікторини
1. Яким було соціальне становище Віллі Вонки?
2. Опишіть зовнішній вигляд містера Вонки, використовуючи текст твору.
3. Що відомо про його родину?
4. Скільки років не бачили люди  Віллі Вонку?
5. У який спосіб Віллі Вонка повідомив про випуск 5 золотих квитків?
6. Яка головна мета організованої екскурсії на шоколадну фабрику?
7. Назвіть винаходи Віллі Вонки (не менше 5).
8. Яку характеристику дає автор містеру Вонці?
9. Як висловлюються про Віллі Вонку діти, які стали володарями золотих квитків?
10. Які сучасні недоліки засудив автор у своєму творі, а які схвалив?

2) Складіть сенкан про Віллі Вонку



29.04.2022
Тема.  Роальд Дал "Чарлі і шоколадна фабрика". Доброта і щирість головного героя.
Завдання
1) Заповнити анкету головного героя
1. Ім’я.
2. Вік.
3. Родина
4. Рід занять
5. Місце проживання
6. Зовнішній вигляд
7 Риси характеру.
8. Мрія
2) Написати листа Віллі Вонка



25.04.2022
Тема.  Роальд Дал "Чарлі і шоколадна фабрика".  Цікаві пригоди Чарлі на шоколадній фабриці.
Завдання
1) Дослідити маршрут подорожі 5 щасливчиків, вказавши, що чекало на кожного з учасників  на чарівній фабриці Віллі Вонки. 
Шоколадний цех -
Цех винаходів - 
Горіховий цех - 
Телевізійно-шоколадний цех -

2) Виконайте онлайн-тести за змістом твору Роальда Дала "Чарлі і шоколадна фабрика"

22.04.2022
Тема. Роальд Дал "Чарлі і шоколадна фабрика". Життєвий і творчий шлях письменника.
Завдання
1) Прочитайте повість-казку "Чарлі і шоколадна фабрика"

2) Запишіть і запам’ятайте визначення
Повість-казка - це  жанр літератури, у якому  фантастичні світи, події та герої в той же час відображають особливості та правила світу реального

3) Перегляньте фільм
https://uakino.club/filmy/genre_comedy/303-charl-ta-shok

4) Заповніть таблицю

Імя

Ставлення батьків до своїх дітей

Найбільше уподобання героя

Риси характеру

 

Августус




Віолетта




Верука




Майк




Чарлі






18.04.2022
Тема. Контрольна робота з теми "Світ дитинства. Сила творчої уяви" (творчість Марка Твена, Елеанор Портер, Льюїса Керролла та Джанні Родарі)
Завдання 
Виконайте завдання контрольної роботи
1.     Що допомогло Томові побілити паркан?
А страх перед покаранням
Б винахідливість
В бажання догодити тітці
Г  почуття провини
2.     Піти на кладовище виводити бородавки Том домовився з
А Беном
Б Джимом
В Геком
Г Беккі
3.      У суді Том урятував від шибениці
А індіанця Джо
Б Мефа Поттера
В лікаря Робінзона
4.     Справжнє ім'я письменника Льюїса Керролла
А Чарльз Лютвідж Доджсон
Б Ернест Еван Джорді
В Семюель Ленгхорн Клеменс
5.     Як Аліса потрапила в Країну Див?
А випадково впала в яму
Б погнавшись за Білим Кроликом, пірнула в його нору
В прийшла на запрошення Капелюшника
 Г її викрав  Чеширський кіт
    6. «Вона (Аліса) почала роззиратися довкола, прикидаючи, кудою б непомітно втекти, і раптом угледіла в повітрі якусь дивовижу. Спершу Аліса вкрай розгубилася, але, придивившись пильніше, збагнула, що то — усміх»Це був
 А Чеширський Кіт
 Б  Синя гусінь
 В Капелюшник 
 Г Кролик

    7. «Гра в радість» почалася з дивного подарунку замість ляльки. Що це було?
А милиці
Б зламаний годинник
В  блуза
Г шоколад
    8.  Що зробила Поліанна для хлопчика Джиммі?
А Знайшла йому родину в особі Джона Пендлтона.
Б умовила тітку Поллі взяти його до себе у сім’ю
В  домоглася, що «Жіноча допомога» взяла його під свою опіку
Г умовила тітку  взяти його помічником садівника.
    9. До збірки «Казки по телефону» увійшло
А 25 казок
Б 35 казок
В 45 казок
Г 50 казок
10. Автором збірки «Казки по телефону» є
А Елеанор Портер
Б Льюїс Керролл
В Джані Родарі
Г Марк Твен
11.  Твір, у якому змальовано низку подій з життя головного героя й детально зображено пов’язаних з ним другорядних персонажів – це
А повість
Б роман
В казка
Г оповідання
12. Установіть відповідність між персонажем та цитатою про нього
А Том Сойєр     Б Поліанна      В Аліса     Г Гекльберрі Фінн
1 «…Худенька дівчинка  червоній картатій сукні, з волоссям, заплетеним у дів товсті коси. З-під солом’яного капелюшка  виглядало гарне личко в ластовинні..»
2. «Від гірчиці – засмучуються, від цибулі – лукавлять, від вина – виняться, а від здоби – добрішають. Як шкода, що про це ніхто не знає … Все було б так просто. Їли б здобу – і добрішали!»
3. «…одягавсь у недоноски з плеча дорослих людей; одяг його всякої пори року цвів різнокольоровими плямами і звисав лахміттям».
4.  «Він завжди придумає щось нове, і ніколи не вгадаєш, що він утне. Він начебто знає, скільки можна мучити мене безкарно, а коли я розсерджуся, зараз же втече або розсмішить мене»
 
 13. Напишіть твір-мініатюру на одну із тем (5-6 речень)
1)    Чого можуть навчитися дорослі  у дітей? (за прочитаними творами)
2)    Запишіть  6 запитань, які б ви поставили героям прочитаних творів
(Алісі, Тому, Поліанні) (на вибір)
3)    Які уроки  винесла Аліса, подорожуючи Країною Див?

15.04.2022

Тема. Джанні Родарі. „Казки по телефону”. Робота з текстом казок
Завдання
1) Переказати вибрані історії зі збірки "Казки по телефону"
2) Скласти сенкан на тему "Джанні Родарі"

3) Підготуватися до контрольної роботи, повторивши твори: Марк Твен "Пригоди Тома Сойєра", Елеанор Портер "Поліанна",  Льюїс Керролл "Аліса в Країні Див" та Джанні Родарі "Казки по телефону". Знати визначення: казка, літературна казка, повість.

4) Виконайте онлайн-тести, перейшовши за посиланням

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2513565

11.04.2022
Тема. Джанні Родарі.  Веселі, дотепні й мудрі „Казки по телефону”.
Завдання
1) Ознайомтесь із короткими біографічними відомостями про письменника
     Джанні Родарі – відомий італійський дитячий письменник. Він виріс у бідній сім’ї, а тому не був розпещений у дитинстві ні розкішшю, ні ситістю. Маленький Джанні складав вірші, вчився грати на скрипці і з задоволенням малював, мріючи стати знаменитим художником.
     Коли хлопчикові було всього дев’ять років, від запалення легень помер його батько. Джанні дуже болісно переживав цю втрату, адже батько був для нього взірцем справедливості і працьовитості, людиною з доброю, світлою душею. Саме в такі складні часи поряд з хлопчиком оселилася чарівниця і фея – Фантазія. Не залишила вона його і в дорослому віці: Джанні Родарі став талановитим письменником.
     Твори Дж. Родарі для дітей цікаві, змістовні і повчальні. «Пригоди Чіполліно», «Джельсоміно в Країні брехунів», «Подорож Блакитної стріли», «Планета новорічних ялинок», «Граматика фантазії» – ці книги полюбили діти всього світу.
   Це він, Джанні Родарі, привів у наші домівки хороброго і доброго Чіполліно, дав нам можливість почути голос Джельсоміно, що руйнує стіни в’язниць, це в його казковій повісті віддане іграшкове щеня Кнопка перетворюється на живу собаку, а в іншій казці хлопчик Марко, мандруючи в космосі на дерев’яній конячці, потрапляє на планету новорічних ялинок, де немає ні страху, ні образ.
    Втім, якщо розповідати про всіх героїв книг італійського казкаря, то не вистачить жодних сторінок в книзі. А тому краще прочитати твори Родарі, і тоді їх герої стануть вашими вірними друзями на все життя.
     Беручись за створення «Казок по телефону» Дж. Родарі, перш за все, прагнув, щоб його книга була веселою, як іграшка. Адже він був переконаний, що іграшки довго живуть і ніколи не набридають. Письменник хотів, щоб його оповідання були корисними і дітям, і дорослим, щоб їх можна було читати всією сім’єю, всім класом, разом з учителем. Одне із призначень «Казок по телефону» – допомогти батькам зблизитися зі своїми дітьми: зрозуміти дитячу фантазію, оригінальність світосприйняття, зануритися у дитячі мрії і сподівання.
А ще Дж. Родарі створював свою книгу для того, щоб у кожного читача була можливість не тільки посперечатися на важливі житейські теми, але і просто щиро посміятися.

2) Прочитайте збірку "Казки по телефону", перейшовши за посиланням
https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=1315
3) Перекажіть кілька казочок із цієї збірки, які найбільше сподобались.
4) Прочитавши казки письменника доведіть, що:
Казки Дж. Родарі сповнені фантазії.
Казки Дж. Родарі веселі
Казки Дж. Родарі повчальні.
Казки Дж. Родарі схожі на іграшки.
Казки Дж. Родарі легко читати.


08.04.2022
Тема.  Льюїс Керролл "Аліса в Країні Див". Втілення сюжету повісті-казки в різних видах мистецтва (кіно, мультиплікація, музика).
Завдання
1) Перегляньте мультфільм "Аліса в Країні Див" (1951 р.)
https://www.youtube.com/watch?v=HrFT9xp6QnI
2) Ознайомтесь із цікавинками про твір
Ø В Англії ця книга – друга після Біблії. Вона є в кожній читаючій родині. Там «Алісу…» люблять набагато більше інших книг, давно розібравши її на численні прислів’я, приказки.
Ø  Окремі слова, вислови, словосполучення стали крилатими.
Ø За книгою зроблено 9 екранізацій та 5 мультиплікаційних фільмів.
Ø  Завдяки казці ім’я Аліса стало популярним.
Ø  «Аліса в країні Див» увійшла в список дванадцяти «самих англійських» предметів і явищ, складений міністерством культури та спорту Великобританії.
Ø
На честь Березневого Зайця, Капелюшника та Казна – Що – Не – Черепахи названо астероїди.

3) На основі прочитаного доповніть анкету твору потрібною інформацією

Анкета повісті-казки Л.Керролла «Аліса у Країні Див» 
1. Автор, назва 
2. Рік написання - 1865
3. Прототип - Аліса Лідделл.
4. Жанр - 
5. Тема - дивовижні, фантастичні пригоди дівчинки Аліси вві сні
6. Ідея - слід прагнути до пізнання світу, мріяти, бути чесним та сміливим, цінувати прості радощі життя, щасливе дитинство.
7. Герої
8. Художні особливості мови  - наявність нонсенсу, каламбурів, пародій на вірші, гри слів, фразеологізмів та ін.
9. Композиція твору - твір складається з ... розділів:

4) Створіть рекламу казки-повісті "Аліса в Країні Див" 

04.04.2022
ТемаЛьюїс Керролл "Аліса в Країні Див". Персонажі, які оточують героїню.
Завдання
1) Гра "Кращий знавець"
1. Яка дія кролика зацікавила Алісу?
2. Які речі допомогли Алісі змінюватися у зрості?
3. Хто і навіщо грав у «Гасай-Коло»?
4. Яка пригода сталася з Алісою в будинку Білого Кролика?
5. Чи сподобалась Алісі зустріч з цуциком? Чому?
6. Чи допомогла Алісі Синя Гусінь?
7. Чому горлиця прийняла Алісу за змію?
8. Що сталося з немовлям герцогині?
9. Про кого з мешканців Країни Див розповів Алісі Чеширський Кіт? Що між ними спільного?
10. Дома у кого з героїв відбувалося «Вечірнє чаювання»? Хто брав у ньому участь?
11. Що дивного було в цьому чаюванні?

2)  Заповніть таблицю, записавши у ній персонажів, які оточують героїню, та їхні визначальні риси.

Персонажі

Характерні риси

Кролик

 

Капелюшник

 

Миша

 

Чеширський Кіт

 

Герцогиня

 

Казна-Що-Не-Черепаха

 

Королева

 

Повість-казка – це жанр літератури, у якому фантастичні  світи, події та герої

3Виконайте онлайн-тести, перейшовши за посиланням


01.04.2022
ТемаЛьюїс Керролл "Аліса в Країні Див".  Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди.
Завдання
1) Заповніть  анкету-характеристику Аліси (письмово).

1.  Ім.я
2. Вік
3. Родина.
4. Освіта
5. Пригоди героїні.
6. Риси, які найкраще її  характеризують (2-3)

2) Випишіть ті риси характеру, які притаманні головній героїні.
Цілеспрямована, допитлива, жадібна, смілива, уважна, спостережлива, жорстока, чемна, співчутлива, має почуття власної гідності, любить пригоди, має розвинену уяву і фантазію, заздрісна, зла, правдива, наївна,  вихована, схильна до ризику, обережна, егоїстка.
 
3) Проаналізуйте ситуації та епізоди з тексту та визначте риси характеру героїні.

Риси характеру

Епізод тексту

1. 

Переслідування Білого Кролика

2. 

Гонитва за Білим Кроликом.

Політ через кролячу нору. Бажання потрапити в чарівний сад

3. 

Політ через кролячу нору.

Не боїться випробувань.

Не лякається Герцогині та Королеви

 4.

Роздвоюється, фантазує, любить вдавати двох осіб одночасно

 5.

Помічає в інших як хороше, так і погане

 6.

Спілкування з Мишею, Чеширським Котом, Гусінню

 7.

Навіть в чарівному світі не втрачає здорового глузду

 8.

Турбується про дитинча Герцогині. Переживає за підданих королеви, яким та наказала відрубати голови

 9.

Не принижується перед Королевою, вважає її смішною. Не дозволяє собою керувати, маніпулювати

 10.

Експерименти з їжею та питвом, що регулюють зріст

 11.

Говорить у вічі іншим, що про них думає

 12.

«Що сталося б з днем і ніччю, якби земля оберталася навколо швидше, ніж один раз на добу?»



4) Виконати інтерактивну вправу для самоперевірки, перейшовши за посиланням

28.03.2022
Тема. Льюїс Керролл "Аліса в Країні Див". Особливості мови твору.
Завдання
1)  Виконати письмово літературну гру "так чи ні"
1. Аліса потрапила в Країну Див через кроликову нору.
2. Збільшувалась і зменшувалась Аліса, коли їла бутерброд.
3. Дитина перетворилась у кролика.
4. Садівники перефарбовували троянди з білого у жовтий колір.
5. Королева страчувала підлеглих, стинаючи голови.
6. У Королеви грали в крокет.
7. Аліса не боялась Королеву.
8.  Домашнього улюбленця Аліси звали Додо.
9. Аліса побувала в Країні Див, коли спала.
10. Автор у творі критикує  Англію "вікторіанської" доби.

2) Ознайомтесь із особливостями  твору "Аліса в Країні Див".
- Відкриває, що життя не вкладається в жорстокі рамки.
- Перетворює читання на гру.
- Утверджує думку, що знання про світ не є непорушними.
- Виявляє приховану логіку в нісенітниці.
- Звільняє творчу уяву читача.
Казка - дуже дивна, незвичайна, не схожа на інші твори. Тому потрібно потрапити в майстерню письменника і розгадати деякі секрети її створення. Автор побудував свою казку за законами гри в нісенітницю.

Нонсенс (безглуздя) - особливий жанр літератури, що за своїм змістом - весела нісенітниця з метою просто розсмішити. За часів Льюїса Керролла письменники часто складали вірші, короткі висловлювання, повні нісенітниці. Але нонсенс - це шлях до істини від зворотного. Це не лише гра, а й спосіб бачити життя з незвичного боку, так, як дивляться на світ діти. Прийом нонсенсу був добре відомий англійським дітям ХІХ ст., тому що гра була надзвичайно популярною. Згадаймо, як діти обожнюють ходити задом наперед, читати всі вивіски з кінця, коли «молоко» перетворюється на «околом», а «хліб» на «білх».

Зразок нонсенсу у творі

Часом виходило щось таке: «Чи їдять кроти котів?..», бо коли не знаєш відповіді на питання, то байдуже, з якого боку його ставити. Аліса відчула, що дрімота вже заволоділа нею і їй почало снитися, ніби вона гуляє попідручки з Діною і цілком серйозно запитує: «Ну-бо, Діно, признавайся: чи ти колись їла кротів?»
Тут Алісу почав змагати сон, і вона вже бубоніла собі під ніс, немов крізь дрімоту:
«Чи їдять коти кротів?.. Чи їдять коти кротів?..»

3) Записати фантастичні елементи, використані у творі.



4) Виписати 5 цитат для характеристики Аліси.


25.03.2022
Тема. Льюїс Керролл "Аліса в Країні Див". Творча історія книжки, її зв'язок із біографією письменника.
Завдання
1) Перегляньте відео "Як народилася одна з найвідоміших книг у світі"


2) Дослідити біографію Льюїса Керролла та дізнатися "таємницю" його псевдоніма (с. 198-203)

3) Прочитати казку "Аліса в Країні Див"  (с.204-220) та заповнити таблицю "Система образів казки", записавши короткі відомості про перелічених персонажів
Аліса -
Чеширський кіт -
Березневий Заєць -
Гусінь -
Додо -
Капелюшник -
Казна-Що-Не-Черепаха -
Соня -
Королева -
Герцогиня -




11.02.2022
Тема.  Елеанор Портер "Поліанна". Щирість, мужність і оптимізм героїні твору, її вплив на життя міста.
Завдання
1) Виконайте тестові завдання за змістом повісті "Поліанна"

2) Теорія літератури
Запишіть у зошити ознаки повісті.
1. Невеликий обсяг.
2. Невелика кількість персонажів.
3. Небагато сюжетних ліній.
4. Зображення окремих епізодів, проміжку часу із життя героїв.
5. Поглиблена характеристика 1-2 персонажів.
6. Невелике коло тем і проблем, зосередження уваги на ключових із них.

3) Дослідницька робота
Дослідіть, як  Поліанна змінює життя мешканців міста (яким було життя і яким стало)
1. Тітка Поллі
2. Джон Пендлтон
3. Ненсі
4. Лікар Чилтон
5. Джиммі
6. Міссіс Сноу
7.  Священник Пол Форд

07.02.2022
Тема. Елеанор Портер  «Полліанна».
Завдання
1) Ознайомтесь з короткими біографічними відомостями про Елеонор Портер. (підручник, с.180-182). На основі прочитаного складіть асоціативний  ланцюжок про письменницю.
Наприклад: Елеанор  Портер - американська письменниця, "Поліанна", ...

2) Перегляньте буктрейлер за твором Елеанор Портер 
https://www.youtube.com/watch?v=xIbB0oKRjHY

3) Прочитайте повість "Поліанна" (с.184-195)

4) Заповніть анкету  "Грані моєї особистості".
1. За що я люблю життя?
2. Що я поважаю і ціную в людях??
3.  Яким (якою)  мене бачать люди?
4. Яким (якою)  себе бачу я сам (сама)?
5. Про що мені цікаво дізнаватися?
6. Що мені цікаво робити?
7. Що мене здатне розсмішити?
8. Що мені приносить радість? 
9. Якою людиною я хочу стати?
10. Яку користь я можу принести світу?



04.02.2022
Тема.  Марк Твен "Пригоди Тома Сойєра". Ставлення автора до своїх героїв.
Завдання
1) Виконати тестові завдання, перейшовши за посиланням

2) Прочитайте подану нижче інформацію
Ставлення автора до героїв проявляється:
- у зображенні їхніх вчинків та поведінки в різних ситуаціях;
-  у портретах героїв твору, в описанні одягу, жестів, ходи, звичок;
- у мові персонажів;
- в авторських зауваженнях, художніх деталях.
 
3) Назвіть найбільш значущі вчинки героїв даного твору (письмово) та  визначте авторське ставлення до кожного вчинку.
 Наприклад:
                    Вчинок                                                                   Авторське ставлення
 Втеча хлопців на острів Джексона                            Хлопці демонструють дитячий егоїзм

4) Дайте письмову відповідь на питання "Чого я навчився в Тома Сойєра?" (3-5 речень)



14.12.2021
Тема. Е.Сетон-Томпсон "Лобо - володар Курумпо". Утвердження любові до всього живого. Зображення художніх образів, їхнє розкриття в подіях твору.

Завдання
1) Виконати тестові завдання за змістом оповідання

2) Заповнити анкету головного героя за планом:
1. Кличка
2. Місце проживання.
3. Вік
4. Зовнішність
5. Риси характеру.
6. Захоплення
7. Друзі.
8. Вороги
9. Звички і закони вовка

3) Дати письмову відповідь "Моє ставлення до могутнього володаря Курумпо".

12.11.2021
Тема.  Оскар Уайльд. "Хлопчик-Зірка". Казкові персонажі, їхня характеристика.
Завдання
1) Перегляньте відео





09.11.2021
Тема. Г.К.Андерсен "Соловейко". Протиставлення "справжнього" і "штучного" в казці. Соловей як утілення сили природи й мистецтва.
Літературний диктант
10.    Про що попросив соловей імператора, згодившись прилітати до нього й співати?                 

Порівняльна характеристика

Онлайн-тести
Перейдіть за посиланням і виконайте онлайн-тести

12. Убога служниця


Категорія

Справжній соловей

 

Штучний соловей

                                                     Спільне

 

 

 

                                                    Відмінне

 

Зовнішній вигляд

 

 

 

 

Характер, уміння

 

 

 

 

Учинки

 

 

 

 



Тема. Синтез  фольклорних і літературних елементів у творчості О.Пушкіна. Система образів. 
1) Перегляньте відео
Кросенс - це асоціативна головоломка






2) Почитайте казку "Хлопчик-Зірка" (с.94-105)
Завдання
Дайте  письмові відповіді на запитання
1.     Звідки китайський імператор дізнався про солов’я?
2.     Хто знав, де знаходиться соловей?
3.     Які звуки придворні спочатку прийняли за спів солов’я?
4.      «Звучить добре і схоже, але чогось не вистачає», - сказали про механічного солов’я…
5.     Штучний соловей не міг розрадити хворого імператора й заспівати для нього, тому що…
6.     Що відповів соловей на запитання імператора про винагороду?
7.     Як придворні, прислуга реагували на хворобу імператора?
8.     Що за обличчя визирали з-за Смерті – милі й потворні
9.     Чому соловей  не радив імператорові розбивати штучного солов’я?
Оберіть ті характеристики, які відносяться до штучного солов’я. Запишіть їх.
1. Його заслухувався рибалка, забуваючи про свої турботи.
2. Увесь обсипаний діамантами, рубінами і сапфірами.
3. Маленький сіренький птах.
4. Можна розібрати його і показати внутрішню будову
5. Жив на дереві у гілках, що нависали над водою.
6. 33 рази проспівав одне і теж.
7. Хвостик його блищав золотом і сріблом.
8. Спів його торкався серця, а на очах виступали сльози.
9. Народ послухав його і був задоволений.
10. На шиї у нього була стрічка з написом.
11. Співав по-своєму.
12. Увесь так і блищав коштовностями.
Асоціативний диктант 
Запишіть слова, котрі близькі до образу справжнього солов’я.
Доброта, холод, байдужість, співчуття, одноманітність, милосердя, черствість, корисливість,щирість,зло.
05.11.2021
Тема. Ганс  Крістіан Андерсен «Соловей»
Завдання
1)    Ознайомитись із біографією письменника (с.78-81)
2)    Вправа «Ключове слово»
За ключовими словами відновіть твердження про Г.К.Андерсена
Наприклад:
1.     Данія (країна, де народився уславлений казкар)
2.     Русалонька
3.     «Дюймовочка»
4.     Оденсе
5.     Швець
6.     Ляльки
7.     Актор
8.     Король
9.     Гидке каченя
10.  Богдихан
11. «Соловейко»
 
3)    Прочитайте казку «Соловейко» (с.82-91)
4)    На основі прочитаної казки  складіть порівняльну характеристику справжнього солов’я та штучного.
 
02.11.2021
Завдання


2) Розгадайте кросенс

3) Літературна гра "Казковий клубок"
Назвіть якомога більше героїв, що зустрічаються у пролозі "Край лукомор’я"
4)  Робота з ілюстрацією
а) Розгляньте малюнок і назвіть 3 епізоди, зображені художником.
б) Підберіть до кожного епізоду цитати з тексту

5) Порівняльна робота 
Поєднайте в логічні пари предмет та його ознаку зі вступу "Край лукомор’я" до поеми "Руслан і Людмила"

Ланцюг

Грізний

Дуб

Бурий

Кіт

Руський

Доріжки

Смарагдові

Страхіття

Чудові

Дух

Зелений

Вовк

Нечувані

Цар

Невідані

Ватаг

Дикий

Хвилі

Золотий

Витязі

Учений

Берег

6)  Запис у зошити

Тема: опис фантастичного казкового світу

Ідея: захоплення чарівним казковим світом



Морський



30.10.2021
Тема. О. Пушкін. Вступ до поеми «Руслан і Людмила»
Завдання:
1)     Запишіть інформацію  про О.Пушкіна у зошити
                                                Портфоліо О.Пушкіна
1. О.Пушкін (1799-1837) - російський поет, письменник, драматург, казкар
2. "Сонце російської поезії"
3. Народився у Москві у дворянській родині
4.  Навчався у Царськосільському ліцеї
5. Любив слухати народні казки, які розповідала няня Орина Родіонівна
6. За волелюбні твори був засланий на Південь (побував в Києві, Одесі, Катеринославі, Кам`янці); у родове помістя Михайлівське.
7. Сім'я. Дружина Наталія Гончарова. Мав 4 дітей.
8. Смерть. Захищаючи честь дружини, був смертельно поранений на дуелі з Жоржем Дантесом.
9. Основні твори. Оповідання: "Заметіль", "Панна-селянка"; повісті: "Дубровський", "Капітанська донька"; поеми: "Руслан і Людмила", драми: "Маленькі трагедії", "Борис Годунов"; роман у віршах "Євгеній Онєгін"; казки: "Казка про мертву царівну та сімох богатирів", "Казка про рибака і рибку", "Казка про царя Салтана"
 
2) Словникова робота
Запишіть у зошити визначення
  • Поема — великий віршований твір, у якому розповідається про життя та подвиги героїв, дається оцінка їхнім учинкам.
  • Пролог — вступ
3)Прочитайте у підручнику вступ до поеми «Руслан і Людмила», вивчіть його напам’ять (с. 67-69)
4) Порівняльна робота
У вступі, як у справжній народній казці, сплелося чарівне і реальне. Доведіть це прикладами з тексту, запишіть в таблицю.

Чарівне

Реальне

 

 

 

 

 






01.10.2021
Тема. Арабська  народна казка "Синдбад - мореплавець" (третя подорож). Утвердження  жаги відкриття світу, мужності й людяності в казці. 
Відомою на весь світ є збірка арабських казок « Тисяча і одна ніч». Однією з найкращих казок усієї збірки, є казка про Синдбада – мореплавця.
Усі казки збірки « Тисяча і одна ніч» немовби закладені у велику рамку розповіді про винахідливу Шахразаду і жорстокого царя Шагріяра. Дівчина розповідає казки царю не для розваги, а заради порятунку. Султан Шагріяр розчарувався у жінках, викривши свою дружину у зраді. Охоплений гнівом і жагою помсти, він щоночі одружувався з новою дівчиною, а на ранок віддавав наказ відрубати їй голову. Так тривало три роки. І ось дружиною султана стала Шахразада, дочка візира.
1001 ніч розповідала вона своєму чоловікові казки, а вранці зупиняла розповідь на найцікавішому місці. Так Шахразада не лише зуміла зберегти собі життя, а й стала коханою дружиною султана і матірю його дітей.
Збірка складається з розповідей різних жанрів. Сюди потрапили навіть розповіді про реальних історичних осіб – халіфів, богословів, учених, поетів.
31 ніч розповідала Шахразада казку про Сіндбада – мореплавця.
Казка складається із 7 частин, названих подорожами. Це розповідь про завзятого і відважного купця, який відкрив багато нових земель. Герой відправляється в подорож через допитливість, бажання пізнати щось нове.



 28.09.2021
Тема. Китайська народна казка «Пензлик Маляна».Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці. 
1) Перегляньте відео про Китай
https://www.youtube.com/watch?v=iM5k8UsTBOg
 2) Прочитайте китайську народну казку "Пензлик Маляна"
3) Розташуйте номери малюнків згідно сюжету казки
4) Напишіть твір-мініатюру  "Якщо б у мене був чарівний пензлик..."
24.09.2021
Тема. Розвиток мовлення. Характеристика образу Іссумбосі або Момотаро (усно)
Завдання
1) Повторити особливості чарівних казок.
2) Дати характеристику головним героям японських казок ("Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик" або  "Монотаро, або Хлопчик-Персик"   
        
          План-характеристика героя 


1) Ознайомтесь з інформацією про збірку казок "Тисяча і одна ніч"

2) Прочитайте казку "Синдбад-мореплавець", навчіться її переказувати.

3) На основі даної схеми складіть власний план цієї  подорожі.



1)    Місце героя у творі.

2)    Його походження.

3)    Ставлення до інших героїв казки.

4)    Риси характеру.

5)    Вчинки героя

           6)    Моє ставлення до героя.


3) Виконати онлайн-тести за посиланням

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9554648 - "Момотаро, або Хлопчик-Персик"

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6641161 - "Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик"

Домашнє завдання

Зробити письмову порівняльну характеристику героїв прочитаних казок. Заповнити відповідну таблицю. Прочитати китайську казку "Пензлик Маляна"

Порівняльна характеристика

      

     
      
 

         

Ім’я головного героя

 

 

Ставлення до батьків

 

 

Відношення до інших

 

 

Риси характеру

 

 

Вчинки

 

 

Винагорода

 

 

 











Немає коментарів:

Дописати коментар