Українська література, 5 клас

     
     22.05.2023
     Тема. Дмитро Красицький «Дитинство Тараса». Дитячі роки великого Кобзаря.
     Завдання
     1) Перегляньте відео "Цікаві факти про Т.Шевченка"



     2) Прочитайте короткі оповідання про дитинство Тараса Шевченка, перейшовши за покликанням


     
     10.05.2023
  Тема. Зображення різноманітних пригод кращих друзів. Всеволод Нестайко  «Чарівний талісман».
     Завдання
     1) Прочитати  повість В.Нестайка  "Чарівний талісман", перейшовши за покликанням
    2) Теорія літератури
    Пригодницька повість - це твір, насичений багатьма пригодницькими подіями, учасниками яких є  кілька персонажів.
    3) Виконати онлайн-тести за змістом твору


     08.05.2023
     Тема. Позакласне читання. Повість-казка Сергія Гридіна «Федько – прибулець з інтернету».
     Завдання
    1) Прочитайте повість-казку С.Гридіна "Федько - прибулець з інтернету", перейшовши за покликанням
     2) Прослухайте скорочений варіант повісті-казки, використовуючи  аудіокнигу
     
 


     
      03.05.2023
   Тема. Символіка країни Недоладії та її мешканців у повісті-казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». 
     Завдання
     1) Дочитайте твір до кінця (с.115-120)
     2) Записати у зошити символіку країни Недоладії
     Країна Недоладія -  безлад і недороблені справи
     Недоладько - працьовитість і відданість
     Недопопелюшка - дружелюбність і безкорисливість
     Недочеревик -  справедливість, колекціонування недороблених справ
     Недороль Десятий - бездіяльність і боягузтво

     3)  Заповніть порівняльну таблицю

Аля

До візиту в Недоладію

Після візиту в Недоладію

Характер

 

 

Звички

 

 

Зовнішність

 

 

Ставлення до тих, хто поруч

 

 

     
     01.05.2023
   Тема. Пригоди і фантастика у сучасній прозі Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». 
      Завдання
     1) Прочитати наступні розділи твору (с. 102-113)
     2) Записати жителів країни Недоладії, стисло їх охарактеризуйте.
     3) Вказати, які події у творі  реальні,а які фантастичні.

     26.04.2023
     Тема. Добро і зло в повісті-казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».
     Завдання
     1) Прочитайте 1-4 розділи повісті казки  "Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії" (с.96-100)
     2) Навчитися переказувати прочитані розділи.

     24.04.2023
Тема. Єдність світу людини й світу природи в оповіданні Григора Тютюнника «Дивак».
      Завдання
    1) Перевірте свої знання  змісту оповідання, виконавши онлайн-тести.

     2) Складіть  характеристику Олеся.
     Зовнішність: "Малий, ледь до клямки дістає..."
     Поведінка: 
     Риси характеру: 
     Вчинки: 
     Ставлення до природи: ...
     Доведіть   свою думку: Олесь - сміливець чи боягуз?


      19.04.2023
    Тема. Григір Тютюнник "Дивак".
     Завдання
      1) Ознайомтесь із короткими біографічними відомостями про письменника
      2) Прочитайте оповідання "Дивак" (с.216-222)
      3) Складіть план оповідання.

      17.04.2023
Тема. Контрольна робота   з теми «Книжка вчить, як на світі жить» (письмовий твір)
    Завдання
      1) Написати твір-мініатюру (твір-роздум) на одну із тем. Обсяг твору - 0,5 - 1,0 сторінки
   1. Книга вчить, як на світі жить" (за прочитаними творами Є.Гуцала, І.Нечуя-Левицького та В.Винниченка)
      2. Людина - цар природи, а не її власник (за оповіданням Є.Гуцала "Лось")
      3. Краса людської душі (за оповіданням В.Винниченка "Федько-халамидник")
      4. Історія, яку варто знати (на основі прочитаних літописних оповідей, поеми О.Олеся "Княжа Україна" та казки І.Нечуя-Левицького "Запорожці")

       2) Скористайтеь орієнтовним планом, якщо обираєте першу тему.
       1. Знайомство людини з книгою.
       2. Книга - помічник.
       3. Моє ставлення до книжок.
       4. Які уроки я виніс (винесла) з прочитаних творів.
       5 Роль книги в житті людини.

       3) Вимоги до написання твору-роздуму
        

1
     11.04.2023
     Тема. Виразне читання окремих епізодів твору В.Винниченка «Федько-халамидник».
     Завдання
     1) Виразно прочитайте і  усно прокоментуйте  епізоди з оповідання, які найповніше розкривають характери головних героїв твору.
      2)  З поданих означень виберіть ті, які  характеризують головних героїв твору.
     Федько - ...
     Толя - ...
Покірний, жалюгідний, чесний, безсердечний, шляхетний, бешкетливий, егоїстичний, делікатний, великодушний, підлий, малодушний, вірний  у дружбі, боягузливий, сміливий, відчайдушний, пихатий, жорстокий, мужній, егоїстичний, справедливий, відвертий, кволий, понурий, активний.

     - 

     10.04.2023
     Тема. Возвеличення чесності, власної гідності, винахідливості в образі Федька.
     Завдання
     1) Перевірте свої знання, виконавши онлайн-тести.

     2) Скласти письмову характеристику Федька за планом.

 

Федько

Походження

 

Портрет

 

Риси характеру

 

Вчинки 

 

Стосунки з батьками

 

Моє ставлення до хлопця

 

05.04.2023

       Тема. Володимир Винниченко «Федько-халамидник».
     Завдання
     1) Прочитайте короткі відомості про письменника
Володимир Кирилович Винниченко (1880-1951)  народився в м. Єлисаветграді (нині Кропивницький). 
     В.Винниченко - це український письменник, драматург, художник.
     Ріс упевненим, гордим й незалежним у вчинках.
     Носив національний одяг, розмовляв українською.
     Перше оповідання "Краса і  сила" принесло славу й визнання.
     25 років свого життя Винниченко прожив у французькому містечку Мужен, біля Канн, у власному невеликому будинку, де займався літературною творчістю і живописом.

      2) Словникова робота
Збагатіть своє мовлення новим словом
Халамидник - це пустун, розбишака.
Синоніми: бешкетник, шибеник, шалапут, паливода, палисвіт.

3) Прочитайте оповідання "Федько-халамидник" і на основі прочитаного дайте письмові відповіді на запитання.
     А Запишіть слова, якими називали Федька батьки, друзі, знайомі (Наприклад: халаминдро...)
     Б Які вчинки Федька доводять, що він бешкетник?

     03.04.2023
     Тема.   Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань в оповіданні Євгена Гуцала «Лось».
     Завдання
     1) Дайте характеристику хлопцям за схемою:
   -  Хто такі герої? Коли ми з ними познайомились?
      Зовнішність героїв.
      Вчинок хлопців.
      Ставлення автора до героїв.
      Моє ставлення до хлопців.
    2) Заповніть таблицю (с. 207, 4 завдання)
    3) Творче завдання
    Уявіть себе письменником. Напишіть продовження цього оповідання від імені хлопчиків.

     22.03.2023
       Тема.  Євген Гуцало. Оповідання «Лось».
       Завдання
       1) Прочитайте інтерв'ю з Євгеном Гуцалом (с 199-200)
       2) Теорія літератури
       Запишіть у зошити визначення. Вивчіть його.
Оповідання - це невеликий прозовий твір, у якому зображено переважно один епізод із життя одного або кількох персонажів.
      3) Перегляньте пізнавальне відео про лося.
     


      4) Прочитайте оповідання "Лось" (с.200 -207) 
      4) Літературний диктант
      На основі прочитаного дайте відповіді на питання літературного диктанту.     
     1. Яка пора року описується у творі?
     2.  Звідки потрапив лось до заповідника?
     3.  Які звуки наполохали тварину?
     4. Що трапилось із лосем на річці?
     5. Яке рішення прийняв лось,  борсаючись в ополонці?
     6. Як автор образно назвав братів?
     7. Як хлопчики допомогли тварині?
     8. Що трапилось з лосем?
     9. Ким доводився Шпичак братам?
     10.  Чого злякався Шпичак?
     11. Що він пообіцяв хлопцям за мовчання?
     12. Про що мріяв дядько Шпичак, коли хлопці подалися до заповідника?


       15.03.2023 -20.03.2023
    Тема. Іван Нечуй-Левицький  «Запорожці». Літературна фантастична казка. Протиставлення    героїчного минулого та сучасного.
Завдання
      1) Прочитати казку І.Нечуя-Левицького "Запорожці", перейшовши за покликанням
      2) Виконайте онлайн-тести, перейщовши за покликанням

      13.03.2023
      Тема.  Позакласне читання. Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» (скорочено).
      Завдання
      1) Перегляньте відео "Зірка Мензатюк" із серії "Живі письменники"  
      


      2) Прочитайте скорочено  пригодницьку повість "Таємниця козацької шаблі" (с.173-182)
      3) Теорія літератури
         Запишіть у зошити  і запам'ятайте нові терміни
    Повість - епічний твір середнього розміру, у якому змальовано життя одного чи кількох героїв протягом тривалого або важливого за подіями часу.
     
     Пригодницька повість - це повість, події якої розгортаються з елементами таємничості й загадковості, а герої беруть участь у детективних розслідуваннях, з ними  трапляється щось несподіване.

     4) На основі прочитаного твору дайте відповіді на питання літературного диктанту або  виконайте онлайн-тести, перейшовши за покликанням
        1.Яке  прізвище було в родини головної героїні?
        2. Де, на думку Наталочки та її батьків, мала  перебувати козацька шабля?
        3. Що старий січовий попросив для Богуна?
        4. Що не змогли зробити ляхи з козаками?
        5. Яка фортеця знаходиться у Кам'янці-Подільському?
        6. Хто намагався перехопити козацьку шаблю?
        7. Хто у творі не міг говорити, але з'являвся час від часу, щоб допомогти у пошуку козацької шаблі?
        8. Що запропонував Северин миршавому?
        9. Чому при появі шаблі чорти втекли?
        10. Що отримала Наталочка від Северина?
 
      06.03.2023
      Тема. Зображення походу князя Олега на Царгород в історичній поемі Олександра Олеся  «Похід на Царгород»
      Завдання
     1) Перегляньте мультфільм
     2) Прочитайте розділ "Похід на Царгород"
     3) Виконайте онлайн-тести, перейшовши за покликанням
   

     01.03.2023
     Тема. Олександр Олесь «Заспів», «Україна в старовину».
     Завдання
     1) Прочитати біографію поета (с.148-149)
     2)  Прочитайте поетичний твір О.Олеся "Княжа Україна" (с. 149-155)
     3) Виконайте письмово літературний диктант за прочитаним твором.
     1. Вкажіть імена язичницьких богів, згаданих у "Заспіві". Пригадайте,  за що вони "відповідали".
     2. Назвіть міфічних істот, які, на думку наших предків, населяли світ.
     3. Про яке місто говориться у цих рядках: "Наче вир, кипить, торгує крамом, зброєю, вином..."
     4. Який князь  підкорив Царгород?
     5. Що прибив князь Олег на воротах Царгорода?
     6. За часів правління якого князя  Україна "зацвіла, як пишний сад"?
     7. У чому була мудрість Ярослава?
     8. Хто прославив Ярослава у піснях?
     9. Який заповіт залишив Ярослав Мудрий своїм дітям?
     10.  Чи дотримали діти заповіту Ярослава Мудрого?

     27.02.2023
    Тема. «Про хрещення Русі князем Володимиром». Значення літописання для нащадків.
    Завдання
    1) Перегляньте освітнє відео "Київська Русь. Володимир Великий"


2) 2) Прочитайте літописну оповідь "Володимир  вибирає віру" (с. 145)
    3)  Знайти в інтернеті і записати 2-3 цікаві факти про Володимира Великого.
    4) Скласти сенкан про князя Володимира Великого.
    



    22.02.2023
    Тема. Казкові й історичні мотиви літописних сюжетів. «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь», «Про княгиню Ольгу».
    Завдання
    1) Прочитати літописні оповіді у підручнику (с. 140) 
    2) Перегляньте відеоролик "Київська Русь: княгиня Ольга" ("Книга-мандрівка. Україна", 2 серія)



    3) Складіть інформаційні ґрона про Кия та Ольгу.
    Кий - 
    Ольга - 
     
    4) Виконайте літературну вікторину "Чи уважний ти читач?"
    1. Твір, у якому розповідь ведеться за роками, називається...
    2. Авторами літописів були...
    3. Найдавніший літопис  Русі-України називається...
    4. У літописах розповідається про ...
    5. "Повість минулих літ" написано у ... столітті.
    6. Хто став одним із засновників Києва?
    8. Як називалися  люди, що мешкали навколо Києва?
    9. Як називався  невеличкий городок, що заснував Кий на Дунаї?
    10. Літописи одночасно є як історичними документами, так і ...
    11. Як звали княгиню, що першою прийняла християнство?
    12.  Чому княгиня Ольга відмовила  імператору Костянтину в одруженні? 

 


     20.02.2023
  Тема. Історичне минуле у художніх творах. Літописні оповіді. "Повість минулих літ» – найдавніший літопис нашого народу.
      Завдання
      1) Перегляньте відеоурок "Літописні оповіді. "Повість минулих днів"

 2) Словникова робота
     Літопис - це твір, у якому  розповідь ведеться за роками. Це розміщені  в часовій послідовності коротенькі замітки  й докладні оповідання про історичні події. 
     Літописець - це той, хто писав літописи.

   3) Прочитайте статтю в підручнику (с.139-140). На основі прочитаного дайте відповіді на запитання (с.140).

        4)  Запишіть у зошити
      Літописи є одночасно 
      - історичними документами, тому що у них фіксуються реальні факти;
      - художніми творами, адже  містять  вигадки, у них використовуються художні засоби.
       
      5) Прочитайте літописну оповідь "Три брати - Кий, Щек, Хорив  і сестра їхня Либідь" (с.140-141)

      15.02.2023
      Тема. Контрольна робота з теми  "Музика поетичного слова" (Творчість Т.Шевченка, П.Тичини,  Є.Гуцала, М.Вінграновського. М.Рильського).
      Завдання
      Виконайте тестові завдання контрольної роботи, перейшовши за покликанням

      13.02.2023
     Тема. Урок розвитку мовлення (усний). «Чарівний світ поетичного слова» (за творчістю М.Рильського,Т.Шевченка, П.Тичини, Є.Гуцала, М.Вінграновського).
     Завдання
     1) Виразне читання віршів зазначених вище поетів (на вибір)
     2) Виконати онлайн-тести, перейшовши за покликанням.
   
     3) Підготуватися до контрольної роботи.

     07.03.2023 
     Тема. Вираження почуттів людини у віршах Миколи Вінграновського «Бабунин дощ», «Сама собою річка ця тече…».
     Завдання
     1) Перегляньте відеоурок із даної теми
       

2) Ознайомтесь із стислими відомостями про поета
Микола Степанович Вінграновський — відомий український письменник, кіноактор і кінорежисер. Народився на Миколаївщині, дитинство майбутнього митця було затьмарене війною. Навчався в Інституті кінематографії, а потім працював на Київській кіностудії. Знімався в кіно, зокрема зіграв головну роль у фільмі «Повість полум’яних літ» О. Довженка, творчість якого ви будете вивчати в старших класах. Микола Вінграновський написав чимало кіносценаріїв, пробував свої сили і як кінорежисер. А ще він відомий як автор творів для дітей. До речі, він писав і прозовою, і віршованою мовою. 
       
     3) Прочитайте вірша "Бабунин дощ" та "Сама собою річка ця тече".
    

Бабунин дощ

Бабунин дощ, на клямці цяпота,

І стежка в яблуках вже стежкояблуката,

З котяри — іскри! З м’яти — чамрота!

Пускає бульби на порозі хата...

Іде хтось темним садом — заховайсь!

Іде, й стає знадвору за стіною,

І мокро дихає над мокрою губою;

Як звуть його?

Чи взагалі він звавсь?

Хто він такий в залатанім кожусі,

В кожусі, а хапає дрижаки?..

Попискують пташата в його вусі,

І в бороді дрімають їжаки.

Одне — сов’яче око, друге — вовче,

Рука — крило, друга рука — весло,

Упівобличчя день, а півобличчя з ночі,

На голові посріблене сідло,

Де ж кінь його? У торбі кінь, я знаю.

 Порожню торбу він би не носив...

Стоїть, і передихує, й чекає,

Мабуть, насправді вибився із сил,

Бо хто ж то знає, скільки йому років 

І скільки він живе тисячоліть?.. 

Прийшов під нашу хату ненароком,

 Прийшов перечекати і стоїть:

Зайти чи ні до нас, до бульбохати?..

З ноги на ногу ось переступив,

Щось наче хтів було мені сказати,

Та садом знов почапав у степи...

* * *

Сама собою річка ця тече,

Маленька річечка, вузенька, як долоня. 

Ця річечка Дніпра тихенька синя доня, 

Маленька донечка без імені іще.

Вона тече в городі в нас під кленом,

І наша хата пахне їй борщем.

Цвіте над нею небо здоровенно 

Солодкими хмаринами з дощем.

Ця річечка тече для клена і для мене,

Її й тоді я бачу, коли сплю.

Я річечку оцю в городі в нас під кленом, 

Як тата, й маму, і як мед, люблю.


4) Робота з текстами віршів

А) Знайдіть у вірші «Сама собою річка ця тече...» слова, що позначають смак і запах. Яку роль вони відіграють у цьому творі? З якими запахами асоціюється ваш рідний дім? Чому?

Б) Випишіть із вірша "Бабунин дощ" авторські неологізми.
Запишіть визначення у зошити.
Авторські неологізми - це нові слова, які придумав письменник. Наприклад, цяпота - слово, що утворилося від слова капати, цяпати.

В) Намалюйте казкового героя з вірша М. Вінграновського «Бабунин дощ» (за бажанням).
     
     06.02.2023
     Тема. Урок літератури рідного краю. Неперевершене змалювання краси Поліського краю та любові до рідної України у поезіях Олександра Забарного «Пісня» та «Бажання».
       Завдання
       1) Прочитати короткі біографічні відомості про О.Забарного
        Олександр Вадимович Забарний (народився 29 квітня 1956 в місті Прилуки Чернігівської області) — український вчений-філолог, літературознавець, поет, прозаїк. Кандидат педагогічних наук, доцент, Відмінник освіти України, декан філологічного факультету Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Автор книг «Пастелі Полісся» (1992), «Лелеки не зраджують» (1995), «До таїни образу» (1997), «Акорди серця» (2003), «За лаштунками літа» (2006), «Стежина пам’яті моєї» (2010), «Грішниця» (2013) та навчально-методичних посібників для вищої школи. Член національної спілки журналістів України, лауреат обласної літературної премії імені Л.Глібова та Михайла Коцюбинського.
      2)  Виразно читати поезії "Пісня" та "Бажання"
                      ПІСНЯ
      Заквітчаний барвінком та льонами, 
      В колисці трав і пісні солов’я 
      Живеш в душі, омріяний віками,
      Поліський край, святосте моя.

      З джерельної озер твоїх блакиті, 
      З предвічної краси твоїх дібров
      Плекаю щастя і наснагу жити
      І не втрачаю віру і любов. 

       Від сивої козацької могили,
      До кольорів у мамине шиття... 
      З тобою, краю, стали ми стожилі,
      Хоч шматувало долю нам життя…

     Нас не зборола ворога навала,
     Не знищила Чорнобильська біда.
     З тобою, краю, з попелу вставали, 
     Цілющою Десни була вода…

      БАЖАННЯ 
      Як хочеться мені густим туманом 
      Лягти в долоні буйногривих трав, 
      Щоб недозрілий серпень вранці-рано 
      Підвівся наді мною із заграв. 

     Під спів пташок злітать думками в небо,
     Промчати вітром, не шукаючи доріг…
     Мені для щастя зовсім мало треба: 
     Щоб жити і творити вільно міг. 
   
      Щоб день оцей дзвенів, немовби пісня,
      Щоб небо відмикав лелечий ключ, 
      Щоб в грудях від кохання було тісно, 
      І Київ щоб зорів з дніпрових круч. 
     
     А ще так хочеться, щоб Україна 
     Нарешті піднялася із колін. 
     Й прошептала над ставком калина: 
     «І буде мати, буде гордий син»…

    3) Проаналізуйте прочитані твори:
    А) визначте тему, ідею, художні засоби;
    Б) доберіть слова-асоціації до виразу "Поліський край";
    В)  Запишіть головне бажання автора. Вкажіть своє заповітне бажання.

     01.02.2023
     Тема. Уміння бачити красу рідної природи у віршах Максима Рильського «Дощ», «Осінь – маляр із палітрою пишною…»
      Завдання
      1) Прочитати біографію поета (с.209)
     2) Виразно читати вірші "Дощ" та "Осінь - маляр із палітрою пишною..." (с.210-211). Один вірш (на вибір) вивчіть  напам’ять. ОБОВ’ЯЗКОВО!
     3) Намалювати ілюстрації до однієї поезії М.Рильського (за бажанням)
     4) Випишіть із прочитаних віршів всі епітети та метафори. 

      30.01.2023
     Тема. Дивовижний світ природи в поезіях Євгена Гуцала «Зірка», «Чарівники».
     Завдання
     1) Прочитайте інтерв’ю з Євгеном Гуцалом (с. 199-200)
     2) Перегляньте відеоурок із даної теми.



     3)  Навчіться виразно читати вірші Є.Гуцала "Зірка" та "Чарівники"
Із    Зірка
      Із коромислом по воду
аж до моря зірка ходить.
Коли зірка йде по воду —
весело сміється,
коли зірка йде з водою —
срібло з відер ллється.

Срібна зірка йде з водою,
срібні в зірки руки,
ллється чисте срібло з відер
на ліси та луки.

Ллється чисте срібло з відер
на маки й калину,
на заквітчану у місяць
срібну Україну.
      
     Чарівники
      Ніч — велика чарівниця!
Зчарувала звіра, птицю,
зчарувала всіх людей —
не побачиш їх ніде.

Не побачиш вітра в полі,
ні тополю на роздоллі,
ні метелика, ні бджілку,
ні в цвіту вишневу гілку…

Ранок — все відчарував:
сині квіти поміж трав,
і метелика, і бджілку,
і в цвіту вишневу гілку,
і баского вітра в полі,
і тополю на роздоллі,
всіх людей,
і звіра,
й птицю!..

Ніч — велика чарівниця,
та ще більший чарівник
ранок — щирий трудівник,
що і сам трудитись звик,
що до праці всіх розбудить —
хай то птиці,
звірі,
люди…

Два оці чарівники
в світі цім живуть віки.

     4) Прослухайте виразне читання вірша "Чарівники"

5) Випишіть епітети і метафори з поезії "Зірка"
      6) Стисло охарактеризуйте ніч і ранок з поезії "Чарівники".
    
     25.01.2023
   Тема. Урок виразного читання. Любов до життя, краса природи у вірші Павла Тичини «Гаї шумлять…» Віршована мова.
     Завдання
     1) Виразно читати поезії "Гаї шумлять" (с. 196). Вивчити вірш напам..ять.
     2) Виписати з твору зорові та слухові образи з поезії "Гаї шумлять".
     3)  Теорія літератури
     Запишіть визначення у зошит
      Віршована мова (від лат. versus - вірш) - ритмічно організована мова з метою посилення її виразності й емоційності.
        Особливості віршованої форми:
     - поділ на строфи;
     -  наявність рими (співзвучне закінчення рядків);
     - наявність ритму (чергування наголошених і ненаголошених складів)

     23.01.2023
     Тема. Краса природи, життєрадісність, патріотичні почуття в поезіях Павла Тичини «Не бував ти у наших краях!».
     Завдання
     1) Прочитайте інформацію про Павла Тичину (с.194-195). Запишіть стислі відомості про поета.
                 Павло Григорович Тичина народився 23 січня 1891 р. в с. Пісках на Чернігівщині в    
               родині  сільського дяка. 

     З дитинства був обдарований музично, добре співав. Досконало вивчив нотну грамоту, оволодів азами диригування. Навчився грати на багатьох струнних і духових інструментах. Надзвичайно любив бандуру й кларнет.

    Згодом, 1918 року, він назве свою першу збірку «Сонячні кларнети».

    Павло Григорович мав ще здібності до малювання і навіть готувався вступити до Академії мистецтв у Петербурзі, але брак коштів став на заваді.

    Тичина був знавцем не тільки українського слова, він постійно вивчав мови інших народів – знав 15 мов.

     Проте, маючи дар співака, музиканта, живописця, він став поетом. Його вірші мелодійні, «кольорові», часто незвичайні за формою.


     2) Виразно читати вірш "Не бував ти у наших краях!" (с.195). 
     3) Запишіть аналіз поезії у зошит
        

Тема

Відображення краси природи, працьовитість людини на теренах України

Ідея

Любов до рідної землі

Основна думка

Кожна людина — дитина свого краю

Жанр

Пейзажна лірика

Художні засоби

Метафори

«серце б’ється», «степ простягнувся»

Епітети

«блакитні простори», «весняній ночі»,

Порівняння

«могили, як гори»

    
    18.01.2023
    Тема. Т.Шевченко "Садок вишневий коло хати". Відтворення краси рідного краю засобами мови 
Завдання
      1) Перегляньте відеоурок із даної теми
    

    2) Запишіть у зошити і запам’ятайте терміни
    Пейзаж - це опис природи.
    Пейзажна лірика - це ліричний твір, у якому описано картини природи. 
    Епітет - це художнє означення (буйний вітер, шовкові трави)
  Метафора - це перенесення ознак із одного предмета на інший на основі подібності (Прилетіла осінь на баскім коні)
Зменшено-пестливі слова - це слова із відтінком ніжності: сонечко, вітерець...
  3) Прочитайте виразно вірш "Садок вишневий коло хати" та вивчіть його напам’ять" (с.193). Випишіть із даного твору епітети, метафори та зменшено-пестливі слова.
     4) Перегляньте екранізацію вірша Т.Шевченка та прослухайте пісню.
    




    16.01.2023
     Тема. Т.Г.Шевченко "За сонцем хмаронька пливе".
Завдання
     1) Перегляньте відео "Як Тарас Шевченко став зіркою"
      

    2) Запишіть у зошити нові терміни, запам’ятайте їх (с. 191-192)
      Ліричний твір -
      Персоніфікація - 
    
     3) Вивчіть напам’ять вірш "За сонцем хмаронька пливе" (с.192)
     4) Прочитайте уривок із повісті .Васильченка "В бур’янах" (186-190)

28.12.2022
      Тема. Узагальнення вивченого за І семестр.
      Завдання
     Виконайте онлайн-тест за прочитаними творами
      26.12.2022
      Тема. Художні твори сучасної української літератури. Казки Сашка Лірника

     Завдання

     1) Прочитайте короткі відомості про сучасного казкаря

Олександр Іванович Власюк, відоміший під ім'ям Сашко Лірник — казкар-лірник, інженер-будівельник та кораблебудівельник, колишній учасник київського гурту "Вій", сценарист, актор, телеведучий, автор телепрограм.

Народився Сашко Лірник 24 січня 1963 року в місті Умань, де мешкав у старому будинку родини графа Потоцького. В інтерв'ю радіостанції "Голос Свободи" підтвердив, що приблизно у 1985—1997 проживав у Росії, в Мурманську, де створив українське земляцтво. Зрештою повернувся в Україну. Нині мешкає у Києві.

У 2014 році на екрани вийшов мультсеріал "Моя країна Україна" за сценарієм Сашка Лірника — 26 серій, який він і озвучував і є головним героєм разом із своїм котом Воркотом.

У 2014 році вийшла книжка "Казки Лірника Сашка" (видавництво "Зелений Пес"), яка стала лідером в рейтингу українських книжок.

       Постійний організатор, сценарист-постановник і учасник дитячих свят на Миколая у Києві, Відні, Варшаві, Монреалі, Торонто і Празі.

У2015 році очолив рейтинг найпопулярніших блогерів України на SITE.UA

Єдиний артист у світі, якому дзвонять бійці з фронту з проханням розказати по телефону казки "для бліндажа".

Постійно їздить на передній край фронту з концертами, організовує волонтерську допомогу.

2) Прочитайте "Казку про старого козака, рудого чорта, чотири роги і козацький рід (різдвяна казка)", перейшовши за покликанням

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=16500


.12.2022
Тема.  Діагностувальна контрольна робота з теми "Літературні казки"
      Завдання
Виконати завдання контрольної роботи
І рівень
Завдання із вибором однієї правильної відповіді
1.      До літературних казок належать усі, ОКРІМ
А «Мавка-Вербинка»
Б «Фарбований лис»
В «Подорож у країну Навпаки»
Г «Мудра дівчина»
2.      Як звірі зрозумілі, що лис Микита їх обдурив?
А пішов дощ і фарба змилась
Б його пізнав хтось із друзів
В його викрила лисиця
Г лис не стримався і задзявкотів по-лисячому
3.      Головна ідея  «Казки про веселого метелика»  Н.Забіли?
А уславлення працьовитості та засудження ліні й ледарства. 
Б  возвеличення бережного ставлення до природи
В засудження підступності й хитрості
4.      Драматичний твір призначений для
А протяжного проказування
Б для забавляння дітей
В для постановки на сцені
Г виразного читання
5.      Співзвучне закінчення рядка – це
А епітет  Б порівняння  В рима  Г літературна казка
6.      У якій казці зло уособлював Чорний Птах?
А «Мавка-Вербинка»
Б «Чотири сестри»
В «Гадюка і Ворона»
Г «Подорож у країну Навпаки»
7.      Хто звільнив Лоскотона?
А діти  Б батраки й робітники   В капітан Макака   Г Великий Невмивака
ІІ рівень
Завдання із вибором кількох правильних відповідей
8.      Назвіть казки, написані віршованою мовою.
А «Чотири сестри»
Б «Три міхи хитрощів»
В «Цар Плаксій та Лоскотон»
Г «Микита Кожум’яка»
            Ґ «Подорож у країну Навпаки»
Д «Казка про веселого метелика»
ІІІ рівень
Завдання на встановлення відповідності
9.      Установіть відповідність між назвою казки та її автором
А «Хуха-Моховинка»                      1 О.Олесь
Б «Фарбований лис»                        2 В.Королів-Старий
В «Подорож у країну навпаки»      3 І.Франко
Г «Чотири сестри»                           4. В.Симоненко
Д «Микита Кожум’яка»                   5. В.Шевчук
IV рівень
Творче завдання
10.  Яка літературна казка вам найбільше сподобалась і чому?

19.12.2022
Тема. Василь Симоненко. «Подорож у країну Навпаки».
Завдання
1) Прочитати казку "Подорожу країну "Навпаки", перейшовши за покликанням
2) Дайте письмові відповіді на питання літературної вікторини.
1. Назвіть  героїв казки "Подорож у країну Навпаки".
2. На що нарікали хлопці?
3. Куди відправив  друзів чарівник?
4. Хто правив у країні Навпаки?
5. Що робили діти у цій країні?
6. Чому Великий Невмивака наказав зловити дітлахів?
7. Які випробування пережили друзі, перебуваючи у країні Навпаки?
8. На чому їздили слуги царя?
9. Де сховалися діти від царевих слуг?
10. Хто не дав знищити лісові квіти?
11. Як діти повернутися додому?
12. Які висновки вони зробили після цієї подорожі?

14.12.2022
Тема. Казка-п’єса як різновид драматичного твору. Літературна казка-п’єса Олександра Олеся «Микита Кожум’яка»
Завдання
1)  Прочитати статтю "Драматичний твір і його побудова" (с.157-159).
2) Записати у зошити нові терміни: (с.158)
Драматичний твір - 
Репліка -
Ремарка - 
3) Прочитати казку-п’єсу "Микита Кожум’яка" (с. 159- 171)
4) Визначте і запишіть риси характеру Микити Кожум’яки.


12.12.2022
Тема. Віршовані казки. Літературні казки Василя Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон»  та Наталі Забіли «Казка про веселого метелика».
Завдання
1) Прочитати казки
В.Симоненко "Цар Плаксій та Лоскотон" (с.87-91)
Наталя Забіла "Казка про веселого метелика", перейшовши за покликанням 

2) Записати у зошити і вивчити нові поняття (с.87, 93)
Рима -
Епітет -
Порівняння - 
3) У зошиті накресліть і заповніть таблицю (с. 89)
4) Випишіть  із казки "Цар Плаксій та Лоскотон" чотири пари рим.
 Наприклад,  Плаксій - Сльозолий...
5) Випишіть із "Казки про веселого метелика" приклади епітетів і порівнянь (по 2 приклади кожного)
Наприклад:  ясний струмок (епітет), виблискуй, як лелітка (порівняння)

07.12.2022
Тема. Позакласне читання. В.Королів-Старий "Хуха-Моховинка"
Завдання
1) Прочитайте казку "Хуха-Моховинка" (с.77-83)
2) Виконайте практичні завдання:
- запишіть риси характеру головної героїні казки, спираючись на текст твору.
- випишіть з тексту казки портрет Хухи-Моховинки.
3) 3) Дайте письмові відповіді на питання літературної вікторини.
1.     В яку пору року народилася Хуха-Моховинка?
2.     Чому Моховинку найбільше любили в родині?
3.     Де жила Хуха-Моховинка?
4.     Як виглядала ця істота?
5.     Якого кольору можуть набувати хухи в різних обставинах?
6.     Чому Моховинка втратила свою домівку?
7.     Де поселилася Хуха-Моховинка після втрати житла?
8.     Як звали кізочок, що прийняли Хуху?
9.     Чому Моховинку ніхто не почув?
10.  Хто міг бачити хух?
11.  Яка біда трапилась з Моховинкою?
12.   Що зробила Хуха-Моховинка  зі своїм кривдником?

 
05.12.2022
Тема. Літературні казки. В.Королів-Старий "Мавка Вербинка".
Завдання
1) Прочитайте біографію письменника  (с. 76)
2) Ознайомтесь із інформацією про міфологічних  істот
Мавки – це казкові лісові істоти в образі гарної оголеної дівчини з довгим розпущеним волоссям.  В християнських текстах мавками називали дітей, які померли не хрещеними. 

Ху́хи — лісові духи в слов'янській міфології. В уяві слов'янських народів добрі духи, що за своїм зовнішнім виглядом схожі на маленьких пухнастих звіряток.
Лісовикдух лісу, його господар. Живуть Лісовики на густих деревах або по дуплах сухих дерев. Уся лісова звірина послушна Лісовику, особливо зайці. 

3) Прочитайте казку "Мавка Вербинка".

4) Виконайте онлайн-тести за змістом казки "Мавка Вербинка", перейшовши за покликанням

5) Прочитайте казку "Хуха-Моховинка" (с.77-83)

30.11.2022
Тема. Літературні казки. Валерій Шевчук "Чотири сестри".
Завдання
1) Прочитайте казку В.Шевчука "Чотири сестри", перейшовши за  покликанням

2) Перегляньте відеоурок 

3) Теорія літератури
Запишіть у зошити нові терміни
Притча - це невеличка оповідка з глибоким повчальним змістом, яка містить якусь моральну настанову в алегоричній (прихованій, непрямій) формі.
Казка-притча -це твір, у якому поєднані ознаки як казки, так і притчі. 

4) Виконайте онлайн-тести, перейшовши за покликанням

28.11.2022
Тема. Літературні казки Івана Франка«Осел і Лев», «Ворона і Гадюка», «Три міхи хитрощів» 
Завдання
1) Прочитайте казки Іван Франка"Осел і Лев", "Ворона і гадюка", "Три міхи хитрощів", перейшовши за покликанням
2) На основі прочитаних казок І.Франка виконайте літературну вікторину.
Дайте письмові відповіді на питання:
1. Де сховався Лис Микита, втікаючи від псів?
2. Як представився Лис Микита  лісовим мешканцям?
3. Що вивело Лиса Микита на чисту воду?
4. Який предмет зміг переконати Лева, що Осел - цар тварин?
5. Що наловив Осел?
6. Якої казки стосується прислів’я: "Розум силу переможе"?
7. У чому зберігала свої хитрощі лисиця?
8. Чим смакували Їжак та Лисиця?
9. За що тримав Їжак хитрунку?
10. Яку шкоду заподіяла Гадюка Вороні?
11. Хто допоміг Вороні позбутися своєї кривдниці?
12. Який предмет  погубив Гадюку?


23.11.2022
Тема. Літературна казка Івана Франка «Фарбований Лис».
Завдання
1) Прочитайте теоретичний матеріал. Запишіть у зошити нові визначення.
Літературна казка - це казка, написана письменником. Її ще називають авторською.
Особливості літературної казки:
- має автора;
- створюється в письмовій формі;
- варіанти відсутні;
- може мати прозову або віршовану мову;
- докладно описано вчинки героїв;
- авторське розуміння життя.
Головний персонаж - це дійова особа, про яку розповідається протягом усього твору і характер якої розкрито найповніше.
Другорядні персонажі - це дійові особи, які виконують у творі допоміжну роль і допомагають висвітлити характер головного героя.

2) Перегляньте відео про Івана Франка.


3) Прочитайте казку І.Франка "Фарбований лис", складіть план  цієї казки.

21.11.2022
Тема. Узагальнення вивченого про народні казки.
1) Виконайте онлайн-тести, перейшовши за посиланням
2) Заповніть  узагальнювальну таблицю  (с.64)
3) Намалюйте ілюстрацію до казки, яка найбільше сподобалась.

16.11.2022
Тема. Народна казка "Ох"
Завдання
1) Прочитати казку (с.49-55)
2) Скласти план до казки.
3) Запишіть риси характеру хлопця. Біля кожної риси запишіть також вчинок, через який вона розкривається.
Наприклад:
Ледарство -  нічого не робив, лише сидів на печі і просцем пересипався

14.11.2022
Тема. Народна казка "Летючий корабель"
Завдання
1. Прочитати казку "Летючий корабель" (с. 57-62)
2. Записати героїв казки.
3. Установіть відповідність
1 Дурень                             А зробив полк війська
2 Скороход                          Б дізнавався усі новини першим
3. Стрілець                          В знайшов летючий корабель
4. Слухало                           Г приніс води цілющої й живлющої
5. Чоловік із дровами         Д  збудив Скорохода
4.  Визначте реальне і фантастичне у казці, заповнивши таблицю
 Реальне                                                                          Фантастичне

09.11.2022
Тема. Народна казка "Яйце-райце"
Завдання
1) Прочитайте казку "Яйце-райце", перейшовши за покликанням

2) Запишіть героїв казки, що уособлюють добро і зло.
Добро - орел, ...
Зло - змія....

3)Дайте письмові відповіді на питання літературної  вікторини
1. Що не поділили  миша і жайворонок?
2. Хто повідкушував птиці пір..я коло крил?
3. Скільки років стрілець відгодовував орла?
4. Хто дав чоловікові яйце-райце?
5. Хто допоміг загнати скот у яйц-райце?
6. На кого перекинулася зміїна дочка?
7. Кого змія відправила в погоню?
8. На кого перекинулася змія, коли підбігла до річки?
9. Чому парубок забув зміїну дочку?
10. Кого зліпила зміїна дочка з тіста?
11. Чи згадав парубок зміїну дочку
12. До якого різновиду казок належить твір "Яйце-райце"?

07.11.2022
Тема. Побутові казки. Казка "Мудра дівчина"
1) Прочитайте казку "Мудра дівчина" (с.38-42)
2) Серед поданих ознак, запишіть ті, що властиві казці "Мудра дівчина"
1. Наявність чарівних предметів.
2. Трикратні повтори.
3. Використання загадок.
4. Герой долає випробування.
5. Наявність фантастичних елементів.
6. Використання магічних чисел.
7. Добро і справедливість перемагають зло і кривду.

3) Накресліть і заповніть таблицю в зошиті (с.42)
Панове завдання                                           Марусина відповідь

02.11.2022
Тема. Народні казки. Казка "Про правду і кривду".
Завдання
1) Прочитати казку "Про правду і кривду" (с.33-36)
2) Проаналізувати твір, виконавши письмово такі завдання:
А Запишіть по 3  найхарактерніші риси характеру небожа і його дядька.
Б Запишіть вчинки небожа (Наприклад: загатив греблю ...) 
В Визначте реальне і фантастичне у казці, заповнивши таблицю
 Реальне                                                                          Фантастичне
Суперечка між небожем і дядьком                        Розмова 4 чортів
.....                                                                             ...


31.10.2022
Тема. Народні казки "Лисиця та рак", "Як їжак та заєць бігали наввипередки".
Завдання
1. Прочитати казки
                                                             Лисиця та рак
Біжить лисичка полем. Добігає до річки, аж дивиться — рак виліз з води на камінь та клешні точить, щоб гостріші були.
— Здоров був, раче! — каже йому лисичка. — З тим днем, що сьогодні! Це ти, мабуть, до косовиці готуєшся, що клешні об камінь гостриш?
Поздоровкався і рак та й каже:
— Я клешнями роблю те, що ти зубами; так треба, щоб гостріші були.
А лисичка тоді йому:
— Тепер я бачу, чого з тебе люди сміються, розказуючи, як ти сім літ по воду ходив, та й ту на порозі розлив! Як його ходити у світі, коли на ногах зуби? Признайся, що таки правду люди говорять про тебе!
— Може, колись теє й правдою було, та тепер брехнею стало! Ось коли хочеш, то давай побіжим наввипередки. Я тобі ще на один скок уперед ходу дам. Біжим до тієї осички, що стоїть онде на узліссі.
— Як так, то й так, — каже лисиця.
Повернулась до лісу, стала на один скок уперед проти рака та й дожидає, коли той звелить бігти. А рак, учепившись клешнями за лисиччиного хвоста, підобгав усі вісім своїх ніг та й гукнув:
— Но!
От лисичка і подалась вподовж поля. Добігає до осики, повернулась, щоб подивитись, а де той рак чимчикує, аж чує позад себе:
— Та й забарилась ти, лисичко! Я вже і на осику лазив, усе визирав, чи скоро ти прибіжиш.
Дуже здивувалась лисичка, аж рота роззявила:
— Чи то ж видано! — каже. І більш не сміялася з рака.
 
                                                Як їжак та заєць бігали наввипередки
Був собі їжак. Якось вийшов він раненько зі своєї домівки та й каже сам до себе:
– А піду лишень у поле – подивлюся, як там моя морква та буряки.
Іде собі та пісеньку мугикає. Коли виходить із-за куща заєць. Він саме в полі оглядав свою капусту.
– О, – каже їжак, – хто прудкий, то вже й на ниві!
– А ти, – заєць йому, – усе кривуляєш, криволапку! І батько твій криволапко, і дід криволапко був. Такий увесь твій рід, і ти такий!
Їжак здивувався, що на своє добре слово дістав таку нечемну одмову. От він зайцеві й каже:
– Ти мене береш на сміх? А хочеш зі мною наввипередки? Побачимо, хто кого пережене!
– Ну, добре, – засміявся заєць. – Давай бігти.
– Ні, – каже їжак, – ще ні. Я піду додому, скажу жінці, нехай знає, куди я пішов.
А заєць тому радий, бо він був голодний, то подумав собі: «І це мені добре: попоїм капусти – краще бігтиму». Та й пішли кожен до своєї хати.
Приходить їжак додому та й каже до жінки:
– Мушу із зайцем бігати наввипередки..
– То це ти берешся перегнати зайця?! – аж зойкнула їжачиха.
А їжак і вчить свою жінку:
– Як прийдемо на ниву, то ти станеш із цього краю в борозні та й стій собі. Як добіжить заєць до тебе, то ти скажеш: «Я вже тут!» А прибіжить він на той край до мене, то там я йому гукну: «А я вже тут!»
– Добре! – мовила їжачиха.
Приходить їжак до зайця на той кінець ниви та й каже до нього:
– Ну, я вже готовий!
– То біжімо!
Побігли. Заєць помчав на той кінець ниви, а їжак пробіг два кроки та й спинився.
Прибігає заєць у кінець ниви, а там їжачиха:
– Я вже тут!
– Ей, – каже заєць. – Ану біжімо ще раз!
Побіг заєць. Прибігає в кінець ниви, а їжак підвівся на двох лапках та й гукає:
– Ого-го! А я вже давно тут чекаю!
– Ти дивися! Ану біжімо ще раз!
Прибігає на другий край, а їжак знову вже там (а то була, ви знаєте, їжачиха!).
Побіг ще раз – а там їжак:
– А я вже тут!
Знов кинувся заєць бігти. Так бігав він дев’яносто дев’ять разів, а за сотим разом як упав посеред ниви – підвестись не може, так набігався-натомився, сердешний.
– Ніколи не треба сміятися зі слабшого, – сказав тоді їжак та й пішов із їжачихою додому. 

2. Визначити риси характеру героїв прочитаних казок:

Лисиця - 

Рак -

Заєць -

Їжак - 

3. Скласти план до казки "Як їжак та заєць бігали наввипередки" 


19.10.2022
Тема.  Народна казка, тематика, будова, алегоричний зміст казок. Дійові особи в казках.
Завдання
1) Перегляньте відеоурок із даної теми.





2) Прочитайте статтю в підручнику (с.32), запишіть визначення казки та алегорії у зошит.
Казка - це...
Алегорія - це наділення тварин і рослин рис людського характеру.
3) На основі прочитаного і побаченого підготуйте відповіді на питання:
- Що таке казка?
- Які є види казок?
- Які ознаки має казка?
- Яку будову мають казки?
- Що таке алегорія?

17.10.2022
Тема. Контрольна робота з теми  «Світ фантазії та мудрості»
Завдання 
Виконайте завдання контрольної роботи
1. Розповідь про уявлення наших далеких предків про  створення світу, його будову, про богів і демонів, різних фантастичних істот – це
А легенда
Б переказ
В міф
Г прислів’я
2. Короткий та дотепний опис людей, тварин, подій, явищ, які треба розпізнати і відгадати – це
А загадка
Б прислів’я
В приказка
Г міф
3. Довершений за змістом вислів про риси та вчинки людей з повчальним характером – це
А приказка
Б прислів’я
В загадка
Г легенда
4. Твір усної народної творчості, у якому розповідається  про історичні події та народних героїв
А легенда
Б переказ
В міф
Г акровірш
5. «Ось годі вам, люди, ходити в диких шкурах. Треба ткати біле м’яке полотно та ходити в білій одяганці, як личить дітям Білобога» — таку настанову дає
 А Мара
Б Берегиня
В Сварог
 Г Чорнобог
6. Вислів «Бджола мала, а й та працює»  є
А загадкою  Б скоромовкою  В лічилкою  Г прислів’ям
Завдання 7-9 із вибором кількох правильних відповідей
7. Героями твору «Берегиня» є
А Мара
Б  Сварог
В Чорний птах
Г Берегиня
8. Переказами є твори:
А «Як виникли Карпати»
Б «Прийом у запорожців»
В «Неопалима купина»
Г  «Як Сірко переміг татар»
9. Прислів’ями є твори:
А По морі золотий човник пливе.
Б Не кажи гоп, поки не перескочиш.
В Всякій матері свої діти милі.
Г Мовчить, а сто дурнів навчить.
                                           Завдання 10-11 на встановлення відповідності
10. Установіть відповідність між назвою твору і його змістом
1. «Прийом у запорожців»                        А як люди навчилися будувати хати
2. «Берегиня»                                              Б  вибір найсильнішої істоти
3. «Чому пес живе коло людини?»           В непереможність народу, який боронить свою
4. «Неопалима купина»                                 свободу
                                                                     Г випробування для майбутніх запорожців
11. Установіть відповідність між твором і його жанром
1 Легенда                      «Про зоряний Віз»
2 Міф                             «Як Сірко переміг татар»
3 Переказ                       «Хто вона?»
4 Акровірш                    «Берегиня»  
                               Завдання 12 потребує стислої відповіді на питання
Який жанр усної народної творчості (міф, легенда, переказ, загадка, прислів’я, приказка) вам найбільше сподобався і чим саме?

12.10.2022
Тема. Узагальнення вивченого про загадки, прислів’я та приказки.
Завдання
Виконайте тестові завдання
1. До жанрів усної народної творчості НЕ відноситься:
А загадка
Б Прислів’я
В Приказка
Г Легенда
Д Оповідання
2. Образний вислів, що влучно характеризує людину, але висловлює думку неповно, це
А загадка
Б прислів’я
В приказка
3. Загадка, відгадку на яку  можна прочитати за першими літерами кожного рядка - це
А прислів’я
Б акровірш
В  приказка
Г міф
4. Хто є автором акровіршів "Хто вона?" та  "Що за птиця?"
А Леся Українка
Б Тарас Шевченко
В Олена Пчілка
Г Леонід Глібов
5. Що скаже вчитель тому, хто першим завершить тест, але майже всі відповіді неправильні?
А Язик до Києва доведе.
Б Поспішиш - людей розсмішиш.
В Одна голова добре, а дві краще.
Г Баба з воза - кобилі легше.
6. Довершений за змістом вислів про риси та вчинки людей з повчальним характером це
А  казка
Б  акровірш
В приказка
Г прислів’я
7. Яку національну страву описує Леонід Глібов у акровірші "Химерний, маленький"?
А борщ
Б пампушки
В вареник
Г голубці
8. Назвіть рядок, у якому подано прислів’я.
А У зеленій оболонці, а всередині - як сонце.
Б Будеш з книгою дружити - буде легше в світі жити.
В  Як Пилип з конопель.
Г Язиката Хвеська.
9. Установіть відповідність між початком прислів’я та його продовженням.
А Що в кого болить...             1 а друг - старий.
Б Наука в ліс не веде...           2 той про те й говорить.
В Бережи час ...                       3 а  лісу виводить.
Г Дерево міцне корінням, ...  4  його за гроші не купиш.
Д Одяг краще новий,              5 а людина родом і народом.

10.10.2022
Тема. Прислів’я та приказки.
Завдання
1) Прочитайте інформацію про прислів’я та приказки (с. 126-129). Запишіть назви тематичних груп
Тематичні групи прислів’їв
1. Праця
2. Родина.
3. Людські чесноти.
4. Пісня
5. Природа.
6. Господарська діяльність.
7. Пори року.
2) Запишіть у зошити нові поняття
Прислів’я - короткий стійкий народний вислів з повчальним змістом, що виражає закінчену думку.
Приказка - влучний вислів, який не виражає закінченої думки й немає повчального змісту.

3) Вивчити 5-7 прислів’їв про козацтво.
Козацькому роду нема переводу.
Де козак, там і слава.
Або волю добути, або дома не бути.
Терпи, козаче, отаманом будеш.
Бог не без милості, а козак не без щастя.
Козак з бідою – як риба з водою.
Хліб та вода – то козацька їда.

05.10.2022
Тема. Віршовані загадки Леоніда Глібова.
Завдання
1) Прочитати статтю про Леоніда Глібова (с.130 - 131)
2) Записати у зошит визначення акровірша.
Акровірш - це загадка, відгадку на яку можна прочитати за першими літерами кожного рядка.
3) Виразно читати такі віршовані загадки, вивчити одну із них напам’ять.
- "Химерний, маленький"; (с. 132)
- "Що за птиця?" (с.133)
- "Хто вона?" (с.134)
- "Хто розмовляє?" (с.135)
- "Хто сестра і брат?" (с.136)

03.10.2022
Тема. Малі фольклорні жанри. Загадки.
Завдання
1) Прочитати статтю  про загадки (с. 124-125).
2) Записати подану інформацію у зошити.
Загадка -  це стислий поетичний вислів, що треба відгадати, у якому  в прихованій формі зашифровано якийсь предмет чи явище.
Групи загадок:
- про  людей і їхнє життя;
- про природу та її явища;
- про рослини;
- про тварин.
3) Відгадати загадки (завдання 3, с.125-126). Відповіді записати у зошит, нумеруючи їх.


26.09-29.09.2022
Тема. Народні перекази. "Прийом у запорожців", "Про запорожців", "Як Сірко переміг татар".
Завдання
1) Ознайомитись із новим поняттям, записати визначення "народний переказ" у зошити
Народний переказ - це усне оповідання про історичні події та народних героїв.
2) Прочитати перекази, вміти їх переказувати
"Прийом у запорожців" (с. 29-30)
"Як Сірко переміг татар" https://www.ukrlib.com.ua/narod/printout.php?id=17&bookid=11
3) Намалювати козака-запорожця

19.09.2022
Тема. Міфи "Сокіл-Род", "Прадуб"
1) Прочитати міфи

                                                                   Сокіл-Род

На початку була пітьма — вічна й безмежна. Ні Землі, ні неба, ні Сонця. Тільки — морок. Густа, холодна й безконечна ніч. А її пронизувало Око. Звідки летіло воно? І — куди? Нізвідки і в нікуди? І де взялося воно? Наймудріші волхви Оріани казали так: «Око було завжди, воно було вічно. І з Вічності воно летіло і у Вічність».

А Заратустра потому вже додав: «Воно летіло з далеких Старих Світів, аби утворити Новий Світ». Мабуть, так. ‘ Бо Око, пролетівши чорне безмежжя впродовж безконечної кількості часу і не знайшовши краю пітьмі, одного разу спинилося. І пустило Сльозу. Чисту-пречисту Росинку. З неї вродилося диво: Першоптах і Першобог — птиця Сокіл. Його золотаве пір’я осяяло непроникну ніч. Сокіл розправив крила і кружляв над Оком. І пустив Сокіл золоту Сльозу-Росинку, що впала на Око. І вмить розрослося воно у великий острів серед мороку. І пустив Сокіл срібну Сльозинку, і впала вона посередині острова, де утворилося озеро Живої Води. І пустив Сокіл зелену Сльозу-Росинку, і від неї проросли дивовижні квіти й густі високі трави на острові й берегах озера. Тоді Сокіл сів між квіти й став глибоку думу думати.

 

                                                                            Прадуб

       Довго думу свою думав Сокіл. Тьма часу минула.
       І зніс Сокіл золотий жолудь. І сталося диво: виросло з того жолудя розкішне й могутнє Першодерево. Дуб-Стародуб.
      І наче зорі розцвіли на його крислатому гіллі: то вродили
молодильні яблука — плоди невмирущості. Стало довкола світло й весело.
     Тоді злетів Сокіл на вершину Першодерева й сказав: «Я створив Ирій. Тут моє місце на віки вічні. Звідси я творитиму Світ».


2) Намалювати ілюстрацію до однієї з прочитаних легенд


14.09.2022
Тема. Легенда "Як виникли Карпати".
Завдання
1)   Прочитати легенду "Як виникли Карпати" (с.22-25)

2) Виконайте тестові завдання за вивченим матеріалом

1.Фольклор – це
А усна народна творчість
Б словесний твір, призначений для співу
В твір, написаний письменником
2. Жанрами фольклору є всі зразки, ОКРІМ
А казка
Б легенда
В повість
 3. Розповідь казкового чи фантастичного характеру про незвичайну подію або життя й діяльність якоїсь реальної особи називається
А міфом
Б казкою
В легендою
Г літописом
4. Слов..янським богом Сонця є:
А Перун
Б Дажбог
В Стрибог
4. Богинею добра й захисту є
А Мара
Б Лада
В Берегиня
5. Віз на нічному небі складається із зірок
А чотирьох
Б семи
В восьми
Г десяти
6. Пес, за легендою, шукав собі друга-товариша в такій послідовності
А вовк — ведмідь — людина — лев
Б лев — ведмідь — людина — вовк
В людина — вовк — ведмідь — лев
Г вовк — ведмідь — лев — людина
7. Про язичницьких богів ідеться у творі:
А «Берегиня»
Б «Неопалима купина»
В «про зоряний Віз»

8. Установіть відповідність.

Персонаж твору

Назва твору

    1 лев
    2 Чорнобог
    3 дівчина
    4 угорський король

   А «Про зоряний Віз»
   Б «Чому пес живе коло людини??»
   В «Неопалима купина»
   Г «Берегиня»


12.09.2022
Тема. Легенди українців: "Про зоряний Віз", "Чому пес живе коло людини?", "Неопалима купина"
Завдання
1) Прочитати подані легенди (с.18-21)
2) Записати в зошит визначення  терміну
Легенда - це усне народне оповідання про чудесну подію, що сприймається як достовірна.
Неопалима купина - символ незнищенності української землі та українців.
3) Літературна гра "Так чи ні".
На основі прочитаних легенд дайте письмові відповіді на запитання. Наприклад: 1. Легенда - це жанр фольклору. (Так). Ставите номер питання і пишете відповідь - 1- так, 2 - ні і т.д.

1. Глечик перекинув останній подорожній.
2. Вдова захворіла, бо через посуху не було води.
3. Зоряний Віз складається із семи зірок.
4. Остання зірка позначає душу дівчини.
5. За щирість дівчини Бог віддячив дощем.
6. Пес почав шукати друга через самотність.
7. Із пропозицією дружби пес звернувся  спочатку до вовка.
8. Ведмідь боявся, що людина застрелить обох.
9. Лев прийняв пса за слугу.
10. До людина пес  пристав жити, бо вона найсильніша.
11. Твір “Неопалима купина” належить до казок.
12. Неопалима купина – це символ незнищенності української землі.
 


07.09.2022
Тема. Міфи та легенди. Первісні уявлення про всесвіт і людину.
1) Прочитати статтю в підручнику "Міфи та легенди" (с.11)
2) Записати визначення нових термінів (фольклор, міф) (с.10-11) 
3) Записати і запам ятати імена слов янських богів.
4) Прочитати міф "Берегиня" (с.13-15)

05.09.2022 
Тема. Види мистецтва.  Художня література як мистецтво слова.
Завдання
1)    Прочитати в підручнику сторінки 5-7.
2)   Заповнити таблицю «Види мистецтва»
 

Вид мистецтва

Приклад

Архітектура

палац

Живопис

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


3)  Записати терміни після заповнення таблиці
                                          Словничок
Художня література – красне письменство - людинознавство

Немає коментарів:

Дописати коментар